همایش علمی بزرگداشت ۵۳۷ مین سالگرد تولد ظهیرالدین محمد بابر بنیانگذار امپراطوری گورکانیان هند ،  روز جمعه ۲۵ بهمن ۹۸ با حضور دهها اندیشمند و پژوهشگر داخلی و خارجی در محل باغ بابر در شهر اندیجان برگزار شد.

همایش علمی بزرگداشت ۵۳۷ مین سالگرد تولد ظهیرالدین محمد بابر بنیانگذار امپراطوری گورکانیان هند ،  روز جمعه ۲۵ بهمن ۹۸ با حضور دهها اندیشمند و پژوهشگر داخلی و خارجی در محل باغ بابر در شهر اندیجان برگزار گردید.

قبل از شروع همایش علمی ، مراسم جشن اهدای تاج گل به مجسمه بابر در میدان شهر اندیجان با حضور مردم این شهر ، مسئولین استان اندیجان ، میهمانان خارجی و هنرمندان برگزار گردید در این مراسم چند تن از میهمانان و استاندار اندیجان سخنرانی کردند و چندین برنامه هنری و موسیقی توسط گروه های هنری در باره ی بابر اجرا شد

راس ساعت ۱۰ صبح روز جمعه مراسم همایش علمی بابر در سالن اجتماعات " باغ بابر"  آغاز شد در این مراسم ابتدا رییس بنیاد بابر آقای " ذاکرجان مشرب اف " در باره ی اقدامات بنیاد بابر برای شناسایی و جمع آوری میراث و خدمات بابر و مطالعات و پژوهش های انجام شده در باره ایشان در کشورهای محتلف گزارشی ارائه داد.  

در این همایش تعدادی از پژوهشگران و بابر شناسان داخلی و خارجی به ایراد سخنرانی پرداختند.

· پژوهشگران داخلی که در این همایش سخنرانی کردند:

۱- میرزا کنجه بیگ

۲- وهاب رحمان اف

۳- خالیده شمسی اوا

۴- ر.محمد صالح اف

· پژوهشگران خارجی که در این مراسم سخنرانی کردند :

۱- آقای سید نقی عباس از هند

۲- اسلام چمنی از قزاقستان

۳- آقای عبدالله رایین از افغانستان

۴- رامیس عسکر از جمهوری آذربایجان

۵- اسن آرموشف از قرقیزستان

· دپیلمات های خارجی که در این همایش سخنرانی کردند :

۱- آقای محسن پور محسنی رایزن فرهنگی ج .ا .ا در ازبکستان

۲- آقای چندره  شیخر رایزن فرهنگی هند در ازبکستان

· کتاب های که در این مراسم رونمایی شد

۱- کوه نور  الماس بابر

۲- بابر و بابریان

۳-  رساله بابریه

۴- سیمای تیموریان در تاریخ

· به ۹ نفر از بابر شناسان داخلی و خارجی که در سال ۲۰۱۹ در باره ی ظهیرالدین محمد بابر پژوهشی انجام داده بودند تقدیر به عمل آمد  و به آنها جوایز نقدی اهدا شد.

همچنین در این همایش با حضور مصحح و مترجم "تاریخ رشیدی" به زبان قزاقی ،  آقای اسلام چمنی پژوهشگر قزاقستانی  این دو اثر رونمایی شد شایان ذکر است که این دو اثر در تهران به چاپ رسیده است .

تاریخ رشیدی، اثرمیرزا محمد حیدر دوغلات یکی از منابع بسیار ارزشمندی است که حوادث مغولان ترکستان و جغتائیان، ظهیرالدین محمد بابر و سلسله گورکانی او در هند، شاه اسماعیل و جنگ او با شیبک‌خان ازبک را در بر می‌گیرد. در این اثر شرح مبسوطی از قتل شیخ‌الاسلام هرات، مولانا سیف‌الدین احمد تفتازانی، به فرمان شاه اسماعیل نیز گزارش شده است.

      

                   

                    

کد خبر 897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =