۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴

 نمایشگاه کتاب مادرید پس از وقفه ای یک ساله به دلیل همه گیری کرونا امسال از ۱۰ سپتامبر(۱۹ شهریور) آغاز شده و  تا ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) ادامه خواهد داشت.

بازدید رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در اسپانیا از نمایشگاه کتاب مادرید

 نمایشگاه کتاب مادرید پس از وقفه ای یک ساله به دلیل همه گیری کرونا امسال از ۱۰ سپتامبر(۱۹ شهریور) آغاز شده و  تا ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) ادامه خواهد داشت. این رخداد فرهنگی، بزرگترین رخداد حوزه کتاب در کشور اسپانیا است و ناشران و فعالان و انجمن های مختلف مرتبط با کتاب در آن شرکت می کنند. امسال همچنین کشور کلمبیا به عنوان مهمان ویژه این نمایشگاه حضور دارد و این کشور در ابعاد مختلف از فرهنگ و ادبیات تا گردشگری و تاریخ آن به بازدیدکنندگان معرفی می گردد.

بازدید رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در اسپانیا از نمایشگاه کتاب مادرید

بازدید رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در اسپانیا از نمایشگاه کتاب مادرید

در نمایشگاه امسال به دلیل پروتوکل های بهداشتی، ظرفیت نمایشگاه ۳۹۰۰ نفر اعلام شده است. یعنی تعداد افراد حاضر به عنوان شرکت کننده و بازدید کننده در هر لحظه نباید از ۳۹۰۰ نفر بیشتر شود. این محدودیت در ایام وسط هفته مشکلی ایجاد نمی کند اما در روزهای آخر هفته که تعداد بازدیدکنندگان بسیار زیاد است، این محدودیت باعث ایجاد صف طولانی انتظار در بیرون از محوطه نمایشگاه می شود که گاهی تا ساعت ها ادامه پیدا می کند. همچنین تعداد کل بازدیدکنندگان از نمایشگاه امسال به دلیل محدودیت ظرفیت مطابق پیش بینی ها حدود ۳۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است. نمایشگاه قبلی مادرید در سال ۲۰۱۹ تعداد ۲.۳ میلیون نفر بازدید کننده را به ثبت رسانده بود.

امسال همچنین ۳۲۰ غرفه به شرکت کنندگان اختصاص داده شده است. از این میان ۱۸۵ غرفه در اختیار ناشران، ۲۳ غرفه در اختیار شرکت های بزرگ انتشار کتاب، ۷۸ غرفه به کتابفروشی ها، ۸ غرفه به شرکت های پخش و ۲۶ غرفه نیز به نهادهای دولتی دست اندرکار در بازار کتاب اختصاص داده شده است.

درباره رقم فروش کتاب در نمایشگاه امسال تخمین های مختلفی زده شده است. رکورد سال ۲۰۱۹ این رخداد رقم ۱۰ میلیون یورو بوده است. با وجود کاهش ظرفیت نمایشگاه به دلیل همه گیری کرونا، پیش بینی فروش کلی کتاب بسیار خوش بینانه بوده است. دلیل این امر اولا به گزارش هایی باز می گردد که از هجوم خریداران و بازدیدکنندگان به نمایشگاه امسال داده شده است و در بازدید رایزن فرهنگی کشورمان و پرسش از غرفه ها و فروشندگان این امر بارها تایید شد. ثانیا اینکه سال ۲۰۲۱ از سوی مسئولان حوزه کتاب، سالی استثنایی و تاریخی در این حوزه معرفی شده است. سالی که در آن اسپانیا شاهد رشد ۴۴ درصدی فروش کتاب نسبت به قبل بوده است. به عبارت دقیق تر و بنا بر گزارش روزنامه ال موندو[۱]، بازار کتاب اسپانیا تا در سال ۲۰۲۱، ۱۱۰۰ میلیون یورو فاکتور فروش صادر کرده است که رقمی حیرت انگیز و رکوردی در ده سال اخیر محسوب می شود. این امر نشان دهنده افزایش میزان کتابخوانی در اسپانیا در دوران قرنطینه خانگی و بحران کرونا در این کشور است. بنا بر آمار اعلام شده از سوی اتحادیه ناشران اسپانیا، میزان متوسط مطالعه کتاب در سال ۲۰۲۰ در هفته برابر هشت ساعت و ۲۵ دقیقه بوده است. این عدد در سال قبل از آن یک ساعت و ۷۰ دقیقه بوده است.

بازدید رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در اسپانیا از نمایشگاه کتاب مادرید

بازدید رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در اسپانیا از نمایشگاه کتاب مادرید

در حاشیه این نمایشگاه فعالیت های فرهنگی مختلف و متنوعی صورت می گیرد. برنامه مفصلی به صورت روزانه از سوی برگزار کنندگان نمایشگاه ارائه شده است که شامل شماره غرفه ها و فعالیت برنامه ریزی شده در آنها می باشد. مهمترین این فعالیت ها، حضور نویسندگان در غرفه های مختلف و امضای کتاب های خریداری شده از سوی مردم و گفتگو با آنها است. سالن های سرباز نیز در نمایشگاه تدارک دیده شده که نشست های مختلفی در آنها برگزار می گردد. به ویژه نشست هایی درباره تاریخ و فرهنگ کشور کلمبیا که مهمان ویژه جشنواره امسال مادرید است.

امسال به جز حمایت های دولتی دولت منطقه ای مادرید و وزارت فرهنگ اسپانیا، این شرکت ها نیز اسپانسر نمایشگاه بوده اند: کایشا بانک، انجمن نویسندگان مادرید، خبرگزاری افه، اتحادیه ناشران دانشگاهی اسپانیا و نتفلیکس. رادیو تلویزیون دولتی اسپانیا نیز حضور پررنگی در نمایشگاه داشته و رخدادهای مختلف را به ورت برنامه های رادیویی و گزارش های تصویری منعکس می کند.

چند نمایشگاه عکس با موضوعات مختلف از جمله طبیعت اسپانیا، یونیسف و حضور در قاره آفریقا، و تاریخ و فرهنگ کلمبیا نیز در حاشیه نمایشگاه برگزار می شود.  

کد خبر 9141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =