به گزارش روزنامه وینر تسایتونگ Wiener Zeitung  مورخ دوشنبه ۲۶ مهرماه، خانم آندره آ مایر Andrea Mayer در جریان هم اندیشی "استراتژی فرهنگ و هنر ۲۲"، از همه فعالان این عرصه خواست که با هم گفتگو کنند.

مشاور وزیر فرهنگ اتریش به پرسشگری درباره وضعیت موجود فرهنگ و هنر در اتریش پرداخت

در این همایش که در سینمای بلیکه Blicke-Kino در کاخ بلودرBelvedere  به صورت آنلاین برگزار می شد، خانم مشاور وزیر گفت که تا ماه ژوئیه گذشته، حدود ۲۷۰ نفر در دور اول هم اندیشی استراتژی هنر و فرهنگ شرکت کرده و موضوعاتی را معرفی کرده اند. این موضوعات در هشت دسته مختلف گنجانده شده است که امروز در سخنرانی های اصلی و کارگاه های جنبی مورد بررسی قرار گرفته و قرار است که به آنها پرداخته شود: ۱-- چگونه می توان پروژه های نوآورانه را تقویت کرد؟۲-کدام اقدامات به عدالت بیشتر کمک می کند؟۳-چگونه می توان هنر و فرهنگ اتریشی را در جهان بیشتر متجلی ساخت؟۴-کدام فضاها بیشتر به هنر و فرهنگ نیاز دارند؟۵-مشارکت فرهنگی به چه معناست و چه رویکردهای جدیدی مورد نیاز است؟۶-هنر و فرهنگ چگونه می توانند به توسعه پایدار کمک کنند؟۷-کدام فضاها و برنامه های دیجیتالی می توانند هنر و فرهنگ را غنی بسازند؟۸-برای تقویت تنوع و پایداری در هنر و فرهنگ به چه صحنه گردان های محوری جدیدی نیاز است؟

خانم مایر در سخنرانی افتتاحیه خود همچنین گفت: کار امروز من در وهله اول این است که به حرف شما گوش دهم و سپس نتیجه گیری درستی داشته باشم. به عنوان گام بعدی، وی از تشکیل چهار کارگروه گفتگو در ایالت های مختلف نام برد.اولین آنها کارگروه "فرهنگ و تحول زیست محیطی" در ایالت فورارلبرگ  Vorarlberg در ماه نوامبر است. خانم بتینا لایدل Bettina Leidl، مدیرخانه فرهنگ وینKunst Haus Wien در سخنرانی اصلی خود گفت: "هنر نمی تواند بحران های اقلیمی را مرتفع سازد ولی می تواند نگاه ما را تغییر دهد. علاوه بر این، از موسسات مرتبط نیز خواسته شده است که تدابیری برای بهتر کردن وضع موجود پیشنهاد بدهند.

در ادامه این هم اندیشی هنرمند و کارگردان نامی تئاتر خانم شری آبراهام Sheri Avraham، عضو هیئت مدیره هنرهای تجسمی ای گهIG Bildende Kunst ، در سخنرانی خود خود یادآور شد که زبان آلمانی برای حدود ۳۰ درصد از هنرمندان در اتریش زبان اول نیست و آقای ماتیاس بایتل Matthias Beitl، مدیر موزه فولکلور وین هم خواستار کاربری آزاد و انعطاف پذیر از فضاهای هنری موجود شد.

ولفگانگ موچیتچ ، مدیر موزه یوآنئومUniversalmuseum Joanneum ، نیز به نیاز برای یافتن چهره های کلیدی جدید پرداخت و یادآوری کرد که مهمترین فرد تاثیر گذار یعنی خود بازدید کننده، بواسطه همه گیری کرونا از زنجیره فرهنگ و هنر منفک  شده است: "اما آیا مهمترین ماموریت ما تنها افزایش تعداد بازدیدکنندگان موزه است؟"کاترین وهلند" ، مدیر کل جدید موزه تاریخ طبیعی وین هم گفت که: "یک استراتژی فرهنگی در بدو امر مستلزم وجود یک استراتژی دیجیتالی است" و از این رو "فرهنگ باز" را به عنوان پاسخی برای چالش پیش روی عرصه هنر و فرهنگ پیشنهاد داد.

منبع:

https://www.wienerzeitung.at/nachrichten/kultur/mehr-kultur/۲۱۲۴۹۴۰-Kulturstaatssekretaerin-hinterfragt-den-Status-Quo.html

کد خبر 9395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =