مشارکت مسلمانان و مسیحیان در فعالیتهای سیاسی،اجتماعی

کاهش شکاف اجتماعی سیاسی میان مسلمانان و مسیحیان ناحیه خود مختار مسلمانان جنوب فیلیپین

 

منبع خبر: اعلام دولت خودمختار مسامانان جنوب فیلیپین مورخ سی و یکم اکتبر ۲۰۲۱ میلادی به نقل از روزنامه مانیلا استاندارد

Socio-political gap between Muslims, Christians thinning in BARMM - Manila Standard

ناحیه پیکیت - کوتاباتو شمالی مجمع الجزایر میندانائو: داستان‌های قدیمی مبنی بر وجود شکاف های اجتماعی بین مسیحیان و مسلمانان به ‌دلیل گسترش ارتباطات متقابل بتدریج در حال محو شدن هستند، زیرا مسئولین منطقه خودمختار مسلمانان جنوب فیلیپین در اقدامات راهبردی خود، هر دو بخش مسلمانان و مسیحیان را در پروژه‌های توسعه لحاظ کرده اند.

بیش از دویست نفراز مقامات محلی مسلمان و مسیحی و خانواده‌هایشان از جمله رقبای سیاسی انتخابات ریاست جمهوری آینده (مه ۲۰۲۲) در روز پنجشنبه گذشته در یک گرد همآیی مسالمت‌آمیز در کنار هم جمع شدند، تا طی مراسمی شاهد افتتاح سالن جدید شورای محل در ناحیه " پیکیت " باشند.  " گولام گیمبالانان"  رئیس شورای محل طی سخنانی از کمک های " رودریکو دوترته" رئیس جمهور فیلیپین، "حاجی مراد ابراهیم" نخست وزیر منطقه خودمختار مسلمانان و مقامات محلی و مردمی که در ساخت سالن شورای محل شرکت نمودند سپاسگزاری کرد.

در مراسم افتتاح سالن شهردار منطقه، وزیر کشور ناحیه خودمختار مسلمانان و برخی از اعضاء پارلمان منطقه خودمختار نیز حضور داشتند.

هزینه ساخت این سالن بالغ بر سه و نیم میلیوین پزو (۷۰ هزار دلار) برآورد شده است. پیکیت از جمله نخستین نواحی است که در زمان استعمار آمریکا بین سالهای ۱۹۰۰ الی ۱۹۱۴ میلادی قطب کشاورزی آن زمان بود. ساخت سالن های بیشتر برای شوراهای محلی مناطق دیگرکه مورد استفاده مشترک مسلمانان و مسیحیان خواهند بود، از دیگر برنامه های تدوین شده هستند که در آینده اقدامات لازم در این زمینه صورت می گیرد. یکی از مقامات محلی تجمع جمعیت مسلمان و مسیحی در این گرد همآیی را به عنوان "نشانه ای از شفا" از گذشته تلخ بی اعتمادی متقابل توصیف کرد و افزود، ساکنان روستاهای همجوار که بخشی از منطقه خودمختار مسلمانان نیستند، با مشاهده واکنش سریع مقامات منطقه خودمختار در برآوردن نیاز های مردم منطقه از این که در زمان برگزاری همه پرسی رای به پیوستن مناطق خود به منطقه خود مختار ندادند ابراز تاسف نموده اند.

  •     نخستین ورود مسیحیان به فیلیپین در دوره استعماری اسپانیا از ناحیه منطقه میندانائو بود که جنگ و درگیریهای شدیدی نیز بین مسلمانان و مسیحیان رخ داد و خسارات جانی و مادی فراوانی نیز در این منطقه که از قدیم الایام مسلمان نشین بود ببار آمد.  از آن زمان تاکنون هر چند دولتهای وقت تلاشهای بسیاری برای برقراری زندگی مسالمت آمیز بین مسلمانان بعنوان ساکنین اصلی این منطقه و مسیحیان صورت داده و می دهند ولی منطقه شاهد ناآرامی ها و خشونتهای زیادی بوده است. اینک در مجموع شرایط همزیستی نسبت به گذشته بسیار بهتر می باشد و حساسیت بین طرفین ظاهرا رو به کاهش است هر چند که در جریان مبارزات استقلال طلبانه جنبش مورو و بعدها با ورود افکار وهابی خاصه در سال ۲۰۱۷ با ورود داعش به این منطقه و درگیری نظامی ، مسیحیان چندان احساس امنیت نداشتند و بویژه در زمان داعش خسارات سنگینی به جامعه مسیحیان منطقه وارد آمد و الان هم گروه ابوسیاف تحرکات تروریستی در برخی مناطق میندانائو دارد. این تاریخ پر فراز و نشیب باعث شد که در جریان رای گیری برای تاسیس دولت خودمختار مسلمانان در منطقه میندانائو مسیحیان بسیاری رای مثبت ندهند و در نتیجه هم اکنون شهرهای بسیاری از منطقه میندانائو تحت پوشش دولت انتقالی خودمختار نیست و دولت مرکزی شرط تحت پوشش قرار گرفتن این شهرها را رای اکثریت مردم این شهرها به آن دانسته است و طبیعتا این موضوع روند استقرار کامل دولت خودمختار را در میندانائو با کندی مواجه کرده است ضمن آنکه کلیسای قدرتمند فیلیپین هم در باطن امر رضایت به گسترش جامعه مسلمانان ندارد و هرچند خود را بظاهر همراه و همدل با مسلمانان معرفی می کند ولی در عمل و در نهان سیاست حفظ و افزایش اقتدار خود را بر کشور فیلیپین دنبال می کند.
  •     در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ، اکثریت مسلمانان منطقه میندانائو به آقای دوترته رئیس جمهور فعلی رای دادند و این مطلب را بارها رئیس جمهور دوترته علیه مقامات کلیسا مطرح کرده است و در عمل نیز دوترته در بسیاری از مناسبتها و سیاستها خود را نزدیک و قدردان به مسلمانان دانسته است و همین امر باعث شده است که دولت انتقالی خودمختار میندانائو در دوره دوترته رشد کمی و کیفی بسیار خوبی بنماید.
کد خبر 9498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =