تاثیر مذاکرات هسته ای ایران بر فیلیپین

تاثیر تنش ایران و امریکا بر مهاجرین فیلیپینی در خاورمیانه

  

مذاکرات هسته ای ایران، قدمی در راســــتای استقرار صلح،

منبع خبر: روزنامه مانیلا بولتن هفتم نوامبر ۲۰۲۱ میلادی

https://mb.com.ph/۲۰۲۱/۱۱/۰۷/iran-nuclear-talks-a-step-toward-peace-combating-climate-change-through-reforestation/

به قلم

هوزه دونشیا رئیس اسبق مجلس نمایندگان فیلیپین

مذاکرات هسته ای ایران:

همزمان با گردهمایی قدرت های اقتصادی جهان در رم برای اجلاس سران G-۲۰، ایران اعلام کرد، مذاکرات هسته ای را قبل از پایان ماه جاری نوامبر در وین از سر می گیرد. اعلام تهران یک اتفاق خوشایند است زیرا گامی مهم در جهت احیای مجدد توافق هسته ای این کشور محسوب می شود، که رسما برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نامیده می شود.

بر اساس این توافق تاریخی، ایران موافقت کرد، برنامه هسته ‌ای خود را محدود کند و در ازای آن تحریم های اقتصادی که اقتصاد این کشور را فلج کرده است لغو شده و اجازه بازرسی‌ های بین المللی از تأسیسات هسته ‌ای خود را بدهد. توافق هسته ای ایران بین این کشور حوزه خلیج فارس ، چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده در ژوئیه ۲۰۱۵ میلادی به دست آمد، اما از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا از آن در سال ۲۰۱۸ میلادی، پیمان در شرایط غیرقابل توجیهی قرار گرفت و آمریکا تحریم ها علیه ایران را دوباره اعمال کرد. با این حال، از آوریل امسال، ایران، چین، آلمان، فرانسه، روسیه، بریتانیا و به طور غیرمستقیم ایالات متحده، شش بار در پایتخت اتریش گرد هم آمدند تا راهها و ابزار نجات پیمان هسته ‌ای ۲۰۱۵ میلادی را بررسی کنند. این مذاکرات در ماه ژوئن پس از روی کار آمدن جناب ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران به حالت تعلیق درآمد.

توافق هسته ای ایران به جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای کمک می کند و در نتیجه تنش و درگیری احتمالی بین ایران و ایالات متحده و دشمنان منطقه ای ایران مانند عربستان سعودی و اسرائیل را کاهش می دهد. ما در سال‌ های اخیر شاهد بوده ایم که چگونه این کشمکش های طولانی، میان این کشور خلیج فارس و رقبای او، شرایط را بارها به سمت یک رویارویی نظامی کشانده است. جنگ در خاورمیانه نه تنها برای منطقه بلکه در سراسر جهان فاجعه بار خواهد بود، زیرا بیش از ۵۰ درصد نفت جهان از جمله بخش عمده ای از واردات نفت فیلیپین وابسته به آنجا است.

 رخداد جنگ نه تنها عامل به وجود آمدن بحران انسانی بلکه  شامل ویرانی ها وسیع ناشی از جنگ خواهد شد، از سویی ما در فیلیپین میلیونها کارگر در خاورمیانه داریم که در صورت بروز درگیری های نظامی در منطقه، زندگی و معیشت آنها در خطر قرار خواهد گرفت. ما بارها تاکید کرده‌ ایم که هرگز نباید از صلح دست بکشیم، هر چقدر هم که بیش از حد دشوار و دست نیافتنی باشد، زیرا در غیر این صورت با جنگ جایگزین می شود که بسیار پرهزینه تر بوده و همه بازنده خواهیم بود.

  •  نویسنده مقاله مذکور از گذشته جزو علاقمندان به ج.ا.ایران محسوب میشود.
  •  در جریان شدت یافتن تنش بین ایران و امریکا در سال ۹۸ ، خانواده ها و دولت فیلیپین بشدت نسبت به وضعیت بستگان و اتباع خود در منطقه خاورمیانه و بالاخص حوزه خلیج فارس نگران شده بودند و مقامات فیلیپین سفرهای متعددی به منطقه از جمله به ایران برای مدیریت و کنترل شرایط اتباع خود انجام دادند. لذا کوچکترین اخبار منفی در این زمینه موجب نگرانی بسیاری از خانواده های فیلیپینی و نیز دولت می شود.
  •  شایسته است در حوزه دیپلماسی عمومی خویش و تبیین دقیق مسائل ، به این نکات مهم بیش از پیش عنایت نمائیم زیرا بر افکار عمومی تاثیر بسزایی دارد.
  •  گفته میشود تعداد ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ نفر از اتباع فیلیپینی در ایران حضور دارند.

                      *********************************************

 

کد خبر 9580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =