فیتور؛ بزرگترین نمایشگاه سالانه گردشگری مادرید

نمایشگاه بین المللی گردشگری مادرید معروف به فیتور (FITUR) دومین رخداد بزرگ در حوزه گردشگری در جهان است.

نمایشگاه بین المللی گردشگری مادرید معروف به فیتور (FITUR) دومین رخداد بزرگ در حوزه گردشگری در جهان است. این نمایشگاه به صورت سالانه و از سال ۱۹۸۱ به بعد در شهر مادرید و در محل دائمی نمایشگاه های این شهر برگزار می شود. زمان برگزاری این رخداد در اواخر ژانویه هر سال است. امسال نمایشگاه فیتور ۲۰۲۲ در پنج روز از تاریخ ۱۹ تا ۲۳ ژانویه (۲۹ دی تا ۳ بهمن ماه) برگزار خواهد شد.

همه کشورهای دارای صنعت توریسم در این نمایشگاه سالانه حضور فعال دارند. روال معمول در این نمایشگاه آن است که کشورها غرفه هایی را در سالن های بزرگ نمایشگاه در اختیار می گیرند و در آن به معرفی جاذبه های گردشگری کشور خود می پردازند. همچنین فضایی را در این غرفه ها به آژانس های مسافرتی و موسسات فعال در حوزه گردشگری اختصاص می دهند تا با معرفی خدمات و انواع تورهای گردشگری، اقدام به جذب گردشگر و رونق بخشیدن به بخش گردشگری نمایند. غرفه های مربوط به کشورهای محتلف همچنین در طول برگزاری نمایشگاه با ایده های مختلف تلاش می کنند به معرفی سنت های فرهنگی خود بپردازند و نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب نمایند. برگزاری اجراهای موسیقی سنتی، لباس های محلی، پوسترهایی از مناظر طبیعی، بروشورهای اطلاع رسان، نمایش فیلم و نیز برگزاری کنفرانس رسانه ای از جمله این اقدامات است.

در نمایشگاه فیتور تمامی سالن های ده گانه ایفما (محل دائمی نمایشگاه های مادرید) درگیر برگزاری نمایشگاه می شوند. به این ترتیب نمایشگاه فیتور وسعتی در حدود ۶۹۶۹۸ متر مربع را در بر می گیرد. به طور معمول پنج سالن به تفکیک مناطق و قاره های جهان میزبان غرفه های کشورهای مختلف هستند (آفریقا، خاور میانه، اروپا، آمریکا و آسیا-پاسیفیک). سه سالن به شرکت های حوزه گردشگری و آژانس های مسافرتی اسپانیایی اختصاص می یابد که بر اساس مناطق خود مختار هجده گانه این کشور تفکیک شده اند. دو سالن نیز میزبان کسب و کارها و شرکت های بین المللی فعال در حوزه مدیریت، تکنولوژی و نوآوری های گردشگری هستند. روی نقشه می توان این چینش کلی را دید. غرفه مربوط به جمهوری اسلامی ایران در سالن شماره ۲ و در کنار دیگر کشورهای خاور میانه قرار می گیرد.

 فیتور؛ بزرگترین نمایشگاه سالانه گردشگری مادرید

در هر دوره از نمایشگاه فیتور یک کشور نیز به عنوان مهمان ویژه حضور دارد و نمایشگاه با اختصاص دادن بخش های ویژه، فضاهای بزرگ و تبلیغات فراوان، ویژگی های گردشگری آن کشور را برای بازدیدکنندگان برجسته می کند. از سوی دیگر آن کشور نیز بخشی از اسپانسرینگ نمایشگاه را بر عهده می گیرد. در آخرین دوره برگزاری عادی نمایشگاه در ژانویه ۲۰۲۰ کره جنوبی مهمان ویژه فیتور بود و در سراسر سالن ها و فضاهای عمومی می شد تصاویری از طبیعت و جاذبه های فرهنگی این کشور را دید. امسال مهمان ویژه، جمهوری دومینکن خواهد بود. بی شک حضور کشورمان به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه در سال های آینده می تواند صنعت گردشگری کشور را با جهشی بزرگ مواجه کند.

در آخرین نمایشگاه برگزار شده فیتور، ۱۱ هزار و ۴۰ شرکت و آژانس گردشگری در نمایشگاه شرکت کردند، در مجموع ۹۱۸ غرفه به کشورها و موسسات اختصاص داده شد و ۱۶۵ کشور در نمایشگاه حضور رسمی داشتند.

آژانس های گردشگری و تورگردانان ایرانی نیز به منظور معرفی‌ ظرفیت ها ، امکانات و جاذبه های گردشگری و هنری کشور ، حضور فعال و پر رنگی در این نمایشگاه دارند. سال ۱۳۹۸ و پیش از آنکه روند نمایشگاه به دلیل همه گیری کرونا دچار وقفه شود در مجموع ۳۵  دفتر خدمات گردشگری از سوی کشورمان حضور داشتند . سال قبل از آن یعنی بهمن ماه ۱۳۹۷ نیز به دلیل حضور فلیپه ششم پادشاه اسپانیا در غرفه ایران، این بازدید در رسانه های هر دو کشور بسیار خبرساز شد.  

معرفی جاذبه های گردشگری، تاریخی، طبیعی و دیدنی و نیز معرفی صنایع دستی منحصر بفرد ایران و برگزاری نشست های مشترک با مدیران آژانس های دیگر کشورها ، از جمله برنامه های غرفه جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه بود.

کد خبر 10307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =