شرکت تلویزیونی و رادیویی بین دولتی MTRK Mir بیست و نهمین سالگرد ایجاد هلدینگ رسانه ای را جشن می گیرد.

به مناسبت این رویداد مهم، «رادیک باتیرشین»، رئیس MTRK Mir در مصاحبه ای طولانی، به پروژه های جالب اجرا شده در شعبه های شبکه رادیو و تلویزیونی در سال ۲۰۲۱ از جمله برنامه های «افسانه های آسیای میانه» اشاره کرد که امسال یکی از بخش های آن برای اولین بار به ترکمنستان اختصاص داشت.

«سلجوقیان - میراث امپراتوری قرون وسطی» در مورد شاهکارهای باستان شناسی پادشاهی اشکانی و سلسله سلجوقیان قرون وسطی صحبت می کند. ترکمنستان که ثروتمندترین وارث تمدن های باستانی است، تا به امروز آثار باستانی منحصر به فردی را که به طور جدایی ناپذیری با تاریخ کشور ما پیوند خورده نگه می دارد.

پوشش تاریخ و فرهنگ ترکمنستان توسط شبکه تلویزیونی میر ۲۴

مرو باستان که در استان ماری(مرو) کنونی قرار دارد، یکی از کهن ترین شهرهای آسیای مرکزی است. اگر قبلاً چهار مرکز متمدن باستانی شناخته می شد: بین النهرین، مصر، هند و چین، اکنون ماری به عنوان پنجمین مرکز از این قبیل شناخته می شود. «کاکاجان بایراموف»، محقق ارشد مؤسسه تاریخ و باستان شناسی آکادمی علوم ترکمنستان در این خصوص گفت: این یکی از بزرگترین سایت های باستان شناسی در آسیای مرکزی از نظر قلمرو است.در کنار قراخانیان و غزنویان، امپراتوری سلجوقیان اثر بزرگی در تاریخ ترکمنستان بر جای گذاشت.

بنیانگذار سلسله سلجوقی، جنگجوی افسانه ای قرون وسطایی از قبیله سلجوقی اوغوز بود. به گفته «جمعه اورازگیلیف» محقق ارشد مؤسسه تاریخ و باستان شناسی آکادمی علوم ترکمنستان، امپراتوری بزرگ سلجوقیان در قرون ۱۱ و ۱۲، قدرتمندترین نهاد دولتی روی کره زمین بود. امروزه در نقشه جهان ۲۵ کشور مستقل در این قلمرو وجود دارد.همچنین در برنامه تلویزیونی اختصاص یافته به سلجوقیان، از شجاعت جنگجویان سلجوقی سخن به میان آمده که توانستند بیشتر سرزمین های شرق را فتح کنند و کشوری آباد و قدرتمند بسازند.

MTRK MIR با گسترش جغرافیای پروژه های خود تلاش می‌کند تا مخاطبان گسترده ای از بینندگان تلویزیونی را به خود جلب کند. امروزه این شرکت رادیو و تلویزیونی در بیش از ۱۴ کشور برنامه پخش می‌کند.

در پاییز ۲۰۲۰، MTRK Mir و وزارت امور خارجه ترکمنستان قرارداد همکاری در زمینه اطلاعاتی امضا کردند و در دسامبر همان سال، شبکه تلویزیونی MIR ۲۴ در شبکه اپراتور ترکمن شروع به پخش کرد. گزارش‌هایی از ترکمنستان به طور مرتب در برنامه های خبری این کانال از طریق شبکه تلفن شهر عشق آباد (AGTS) منتشر می شود.

کد خبر 10472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =