قاسم مجالیوا، نخست وزیر، روز پنج شنبه هفتم بهمن ماه به سفرای این کشور دستور داد تا کلاس های سواحیلی را در مأموریت های خود برای ترویج زبان و ایجاد اشتغال برای معلمان زبان دایر کنند.

دولت تانزانیا خطاب به سفرا «کلاس های زبان سواحیلی را در مأموریت های خارجی برگزار کنید»

قاسم مجالیوا، نخست وزیر، روز پنج شنبه هفتم بهمن ماه به سفرای این کشور دستور داد تا کلاس های سواحیلی را در مأموریت های خود برای ترویج زبان و ایجاد اشتغال برای معلمان زبان دایر کنند.

نخست وزیر وقتی هفتمین مراسم جایزه ماباتی کورنل سواحیلی برای ادبیات آفریقا در سال ۲۰۲۱ در دارالسلام برگزار شد، این دستورالعمل را صادر کرد.

او با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه و همکاری شرق آفریقا از سفیران در سرتاسر جهان حمایت کنند، گفت: «سواحیلی جزء کلیدی در تحقق وضعیت درآمد متوسط واقعی برای کشور ما است، اما تنها در صورتی که افراد بیشتری متقاعد شوند، که این زبان را یاد بگیرند و صحبت کنند. چنین کلاس هایی ایجاد کنید و مردم کشورهای مربوطه را متقاعد کنید که به کلاس ها بپیوندند.

او گفت که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به سواحیلی صحبت می کنند و به وزارت فرهنگ، هنر و ورزش دستور داد تا با وزارت امور خارجه در ترویج سواحیلی به عنوان یکی از زبان های بین المللی کلیدی در سایر بلوک ها موفق بوده است، همکاری کند. او اظهار داشت که در شرق آفریقا و در جامعه توسعه آفریقای جنوبی او به طور مشابه وزارت صنعت، تجارت و سرمایه گذاری را موظف کرد تا اطمینان حاصل کند که تولیدکنندگان پیام سواحیلی را بر روی اطلاعات محصول قرار می دهند تا راهی برای ترویج این زبان برای افراد غیر متکلم شود.

سه ماه پیش، در جریان نشست عمومی در پاریس، کشورهای عضو یونسکو هفتم ژوئیه را به عنوان روز جهانی زبان سواحیلی اعلام کردند و نخست وزیر تاکید کرد که این به رسمیت شناختن توسط نهاد بین المللی باید به عنوان انگیزه ای برای هر تانزانیایی در ترویج زبان مادری تلقی شود.

محمد مچنگروا، وزیر فرهنگ، هنر و ورزش پیشتر گفته بود که این وزارتخانه به زودی جمع آوری اطلاعات درباره نویسندگان رمان، نمایشنامه و دیگر جنبه های ادبیات را آغاز خواهد کرد تا پایگاه داده ای ایجاد شود.

وی گفت: «وزارتخانه قرار است بانک اطلاعاتی از تمام رمان نویسان، نمایشنامه نویسان و سایر دست اندرکاران ادبیات ایجاد کند تا بتوانند از فرصت های منطقه ای، قاره ای و جهانی بهره مند شوند.»

عبدالطیف عبدالله، که ریاست هیئت امنای جایزه ماباتی-کورنل سواحیلی برای ادبیات آفریقا را بر عهده دارد، گفت که داوران برای انتخاب بهترین فهرست نهایی از بین ۲۵۶ اثر ارسال شده، تمرین سختی را انجام دادند.

او گفت: «کیفیت آثار ارسالی و شکستن موانع جغرافیایی برای رساندن آثار ادبی به فراتر از مرزهای آفریقا، بیانیه قوی است که ادبیات آفریقا از نظر کمیت و شناخت به رشد چشمگیری ادامه میدهد.»

فرآیند داوری جایزه ۲۰۲۱ توسط پروفسور آلدین موتمبی، دکتر سلما عمر و دکتر جوزف میتریا از دانشگاه های مختلف در شرق آفریقا انجام می شود.

در دسته های داستان و شعر، تانزانیایی ها در صدر قرار گرفتند.

جایزه ماباتی کورنل سواحیلی برای ادبیات آفریقا در سال ۲۰۱۴ توسط دکتر لیزی آتری و دکتر موکوما وا نگوگی برای شناسایی نوشتن به زبان های آفریقایی و تشویق ترجمه از، و به زبان های آفریقایی تاسیس شد.

منبع : روزنامه گاردین

کد خبر 10718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =