شهرداری شهر "سودرتلیه" سوئد با همکاری یک استارتاپ نظافتی، روشی را برای آموزش کلاغ ها برای جمع‌آوری ته سیگار در سطح شهر بکار گرفته است.

برای داشتن شهری پاک و تمیز و حفاظت از محیط زیست،  تنها شعار دادن کافی نیست و وقتی می‌توان ادعای حفاظت از محیط زیست را داشت که تمامی سیاست‌ها و اقدام‌ها همسو با آن باشد. سوئد از جمله کشورهایی است که در کل دنیا به عنوان یک کشور حامی محیط زیست شناخته شده است. این مساله به حدی از اهمیت برخوردار است که اخیرا سوئد به عنوان نخستین کشور جهان، توانست تا راه حل قطعی برای دفن زباله‌های اتمی در جهان بیابد که کاملا بر مبنای حفاظت از محیط زیست باشد.

اخیرا هم شهرداری شهر «سودرتلیه» روشی جدید و عجیب برای تمیز کردن خیابان‌ها از ته سیگار با استفاده از کلاغ‌ها در پیش گرفته که این اقدام در کانون توجهات قرار گرفته است. شهرداری این طرح را با همکاری یک استارتاپ نظافتی به نام «کروید» به صورت آزمایشی اجرا کرده است. این شرکت مدعی است روشی را برای آموزش کلاغ ها برای جمع‌آوری ته سیگار و مبادله آن با غذای ارائه شده توسط شرکت ایجاد کرده است.

«کریستین هانسن»، بنیانگذار شرکت، در این رابطه می‌گوید: «کلاغ‌ها باهوش‌ترین حیوان وحشی سوئد هستند. آن‌ها می‌توانند یاد بگیرند که چگونه چیزهایی را برای یافتن غذا جمع کنند. درواقع با آموزش آن‌ها می‌توان به تمیز کردن خیابان‌های شهر کمک کرد. این پرندگان ته سیگار را در دستگاهی قرار می‌دهند که در ازای آن به آن‌ها غذا می‌دهد. این اقدام دقیقا بر مبنا و سادگی یک معامله خواهد بود.

اکنون قرار است شهرداری اجرای آزمایشی این پروژه را آغاز کند و امیدوار است که بعداً در سایر مناطق سوئد نیز به اجرا برسد. «توماس ترنستورم»، کارشناس مدیریت پسماند شهری، در این رابطه گفته: «ته سیگار رایج‌ترین زباله در شهرهای سوئد است و هر ساله شهرداری‌های سوئد مبالغ هنگفتی را برای جمع‌آوری ته سیگار از خیابان‌ها، میادین، مناطق شنا و سایر مکان‌های عمومی خرج می‌کنند. این روش جدید نظافت قرار است تا در «هفته علم» که از دوم فوریه(13بهمن) آغاز می‌شود، به اجرا در آید.

(کانال تلگرامی اخبار سوئد)

کد خبر 11218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =