نامهای پرطرفدار نوزادان سوئدی در دو سال گذشته

در جامعه سوئد نام «آلیس» که از صفات مریم مقدس است، پرطرفدارترین نام انتخاب شده برای دختران طی شش ماه گذشته بوده است. برای نوزادان پسر هم نام «نوح» چنین وضعیتی را داشته و برای دومین سال متوالی رکورددار نامهای انتخاب شده برای پسران بوده است.

انتخاب نام برای نوزادان تازه متولد شده علاوه بر هیجانی که برای والدین دارد، حاوی نکات بسیار مهمی در رابطه با فرهنگ یک جامعه است. در واقع استفاده فراوان از یک نام بیانگر جهت گیری افکار و نوع نگاه عمومی جامعه به مسایل اجتماعی و فرهنگی بوده و می‌تواند بازتاب دهنده «خصیصه فرهنگی» آن کشور باشد.

در جامعه سوئد نام «آلیس» پرطرفدارترین نام انتخاب شده برای دختران طی شش ماه گذشته بوده است. برای نوزادان پسر هم نام «نوح» چنین وضعیتی را داشته و برای دومین سال متوالی رکورددار نام انتخاب شده برای پسران بوده است.

بنابر جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز ثبت احوال سوئد در سال ۲۰۲۱، نام آلیس برای ۷۰۶ نوزاد دختر انتخاب شده است. به گفته «آن‌ماری پرسون»( Ann-Marie Persson)، یکی از آماردانان ثبت احوال سوئد، این نام از سال ۲۰۰۵ از بین ده نام پرکاربرد، همواره در بالاترین مرتبه قرار داشته است. نام «ماجا» هم در میان پرکاربردترین نامها در رتبه دوم قرار دارد، ۶۸۱ بار در سال ۲۰۲۱ مورد انتخاب قرار گرفته است. نام ماجا از سال ۲۰۰۰ یکی از پرکاربردترین نام‌های دخترانه بوده و از آن زمان تاکنون سه بار رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. مقام سوم با رکورد ۶۷۴ بار انتخاب از بین نام‌های دخترانه، در اختیار نام «ورا» قرار دارد که سال پیش در جایگاه سیزدهم قرار داشت.

در بین اسامی پسرانه هم نام «نوح» شناخته‌ترین و پرکاربردترین نام برای نوزادان پسر در سال ۲۰۲۱ بوده که این نام یکسال قبل‌تر هم چنین وضعیتی را داشته است. در سال ۲۰۲۱، برای ۷۴۵ نفر از نوزادان این نام انتخاب شده است. به گفته آن‌ماری پرسون، این نام از چندین سال قبل به‌طور متوالی به عنوان پرکاربردترین نام شناخته می‌شود و طی ۶ سال گذشته جزو ۱۰ نام پرکاربرد در سوئد بوده است. جایگاه دوم این لیست در اختیار نام «ویلیام» است که ۷۲۶ بار برای نوزادان انتخاب شده است. نام «ویلیام» از سال ۱۹۹۹ جزو ۱۰ نام پرکاربرد پسرانه بوده و ۸ بار هم در صدر لیست قرار گرفته بود. نام «لیام» هم سومین نام پرکاربرد انتخاب شده برای نوزادان پسر است. این نام برای ۶۸۳ نوزاد تازه متولد شده پسر طی یک سال گذشته انتخاب شده است. لیام هم برای مدت‌های طولانی و از سال ۲۰۱۰ در بالای این لیست قرار داشته است. جدول زیر ده نام پرکاربرد نوزادان دختر و پسر در سال ۲۰۲۰ و  ۲۰۲۱ را نشان می دهد.

ده نام پرکاربرد نوزادان دختر و پسر در سوئد در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱

جایگاه (رتبه)

نام پرکاربرد دختران

فروانی در سال ۲۰۲۱

جایگاه (رتبه)

نام پرکاربرد پسران

فروانی در سال ۲۰۲۱

۲۰۲۱

۲۰۲۰

۲۰۲۱

۲۰۲۰

۱

۱

آلیس (بانوی نجیب‌زاده، مریم مقدس)

۷۰۶

۱

۱

نوح (آرامش و آسایش)

۷۴۵

۲

۲

ماجا (الهه بهار و رویش)

۶۸۱

۲

۲

ویلیام (حامی مصمم)

۷۲۶

۳

۱۳

ورا (ایمان و صداقت، بانوی نیکوکار، مریم مقدس)

۶۷۴

۳

۵

لیام (حامی بزرگ)

۶۸۳

۴

۹

آلما (بانوی با مهر و محبت)

۶۶۷

۴

۳

هوگو (ذهن و ضمیر)

۶۷۹

۵

۸

سلما (بانوی آرامش بخش)

۶۶۰

۵

۴

لوکاس (آورنده نور)

۶۶۸

۶

۳

السا (راضیه)

۶۵۲

۶

۱۰

آدام (پسر زمین سرخ)

۶۴۳

۷

۱۱

لی لی(گل زنبق)

۶۲۵

۷

۷

اولیور(درخت زیتون، پیام‌آور صلح)

۶۳۵

۸

۱۰

الا (پری)

۶۰۶

۸

۸

متئو(هدیه خدا)

۶۳۲

۹

۴

آسترید (الهه زیبایی)

۵۹۶

۹

۲۷

فرانس (مرد آزاد، آزادمرد)

۵۸۱

۱۰

۴

ویلما (حمایت کننده قاطع)

۵۸۶

۱۰

۹

الیاس (پروردگار)

۵۷۷

در تحلیل تغییر رتبه نامها و اسامی محبوب جدید هم چند نکته قابل تامل است. در میان صد نام جدید دختر پرطرفدار سال گذشته، «آلبا»(سفید، استعاره از صلح و آرامش) نامی بود که بیشترین محبوبیت را پیدا کرده و به ۲۴۷ دختر تازه متولد شده داده شد. این نام بیش از دو برابر سال قبل انتخاب شده است. آن ماری پرسون در این رابطه معتقد است که آلبا تاکنون هرگز در لیست صدها نام برتر قرار نگرفته بود، اما اکنون در جایگاه ۵۱ قرار دارد.

در این بین نام جدید «آستون» (شگفت‌زده کردن) هم به لیست صد نفره نام پسرانه اضافه شد. اما نامی که در لیست از سال ۲۰۲۰ بیشترین رشد محبوبیت را دارد، «تد» است که سال گذشته به ۲۶۵ پسر داده شد و از رتبه ۹۴ به جایگاه ۵۵ نام پر طرفدار سوئد صعود کرد.  

ملاحظه: چنانچه در ابتدا نیز بدان اشاره شد، یکی از راه‌های شناخت علایق و روح کلی حاکم بر یک جامعه، دقت و تفحص بر نام‌هایی است که برای فرزندان انتخاب می‌شوند. با یک تحلیل محتوای دقیق می‌توان پی برد یک جامعه بیشتر مذهبی است و حامی صلح و آرامش است یا بیشتر یک جامعه مغرور و جنگجو؟ می‌توان خصیصه فرهنگی یک جامعه را تاحدودی از روی نام‌های برگزیده حدس زد. به عنوان مثال از بین ۱۰ نام برتری که در سوئد برای نوزادان دختر انتخاب شده، هر ۱۰ نام به‌طور مستقیم با مفاهیم دینی و الهی(صفاتی نظیر صلح و آرامش و نیکوکاری و زیبایی) ارتباط داشتند. از میان ۱۰ نام پرکاربرد پسرانه نیز هر ۱۰ نام پرطرفدار در سال ۲۰۲۱ به‌طور مستقیم از جمله نام‌های مذهبی هستند. بدین ترتیب می‌توان فرهنگ سوئد را به عنوان یک فرهنگی صلح‌طلب، طرفدار صداقت و با سویه مذهبی تلقی کرد. این امر بدین معناست که برای ایجاد ارتباط هرچه بهتر و با کیفیت‌تر با یک جامعه حامی صلح و آرامش باید از مفاهیم آشتی‌جویانه، صلح‌آمیز و اخلاقی بهره برد.

کد خبر 11219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =