زبان سواحیلی زبان ملی تانزانیا است و اکنون به طور رسمی به عنوان هفتمین زبان در جهان توسط سازمان ملل متحد شناخته شده است.

رسمیت زبان سواحیلی در سطح بین المللی

زبان سواحیلی زبان ملی تانزانیا است و اکنون به طور رسمی به عنوان هفتمین زبان در جهان توسط سازمان ملل متحد شناخته شده است.

سایر زبان های شناخته شده در جهان عبارتند از: انگلیسی، فرانسوی، چینی، روسی، اسپانیایی و عربی. این امر در ۲۳ نوامبر سال گذشته هنگامی که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اعلام کرد که هفتم جولای هر سال روز خاص زبان سواحیلی است.

خانم کنسولاتا موشی سرپرست دبیر اجرایی شورای ملی سواحیلی ( باکیتا) می گوید در ۲۳ نوامبر سال گذاشته یونسکو یک روز ویژه در جهان به جشن سواحیلی  اختصاص داده است.

خانم موشی می گوید که به رسمیت شناختن زبان سواحیلی در جهان به این معنی است که اکنون به طور رسمی به عنوان هفتمین زبان جهان شناخته شده است.

این گام مهم است و سواحیلی  را به اولین زبان آفریقایی تبدیل می کند که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته می شود. این یک ارزش عالی است که جهان را به تعجب وا می دارد که سواحیلی  چه نوع زبانی است و کجا صحبت می شود؟

خانم موشی می گوید ، جایگاه سواحیلی  در جهان بالاست. زبان سواحیلی یکی از ۱۰ زبان پر صحبت در جهان است، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون افرادی که به این زبان صحبت می کنند در سراسر جهان دارد، در بیش از ۵۸ دانشگاه در سراسر جهان تدریس می شود، در تانزانیا می توانید برای مدرک کارشناسی تا کارشناسی ارشد در سواحیلی  تحصیل کنید.

او می‌گوید: به عنوان مثال، اگر به ایالات متحده آمریکا نگاه کنید، بیش از ۱۰۰ مرکز و کالج وجود دارد که سواحیلی  را آموزش می‌دهند. سواحیلی  همچنین توسط کانال‌های بین‌المللی و ملی مختلف پخش می‌شود، بنابراین به مکان‌های مختلف گسترش یافته است. او می گوید از سال ۲۰۰۴ زبان سواحیلی به عنوان زبان کاری و رسمی و جایگاه ویژه ای در اتحادیه آفریقا معرفی شده است.

همچنین در سال  ۲۰۱۸جامعه توسعه آفریقای جنوبی (سادک) به عنوان یک زبان کاری و زبان رسمی شناخته شد، اما ما همچنین می دانیم که سواحیلی  در حال حاضر یک زبان کاری و یک زبان رسمی در جامعه آفریقای شرقی است.

سواحیلی  در حال حاضر در میان زبان‌های رسمی آفریقا به‌ ویژه در پارلمان آفریقا، اتحادیه آفریقا، جامعه آفریقای شرقی و جامعه توسعه آفریقای جنوبی شناخته می‌شود.

او در مورد اهمیت روز ۷ جولای می گوید که از نظر تاریخی به دلایل مختلف این روز مهمی برای تانزانیا است.

او گفت، رئیس جمهور اسبق تانزانیا، معلم  جولیوس نایرره گفت، از زبان سواحیلی به عنوان زبانی برای متحد کردن تانزانیایی ها در مبارزه برای استقلال استفاده کنید.

خانم موشی می‌گوید: تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که (پیکان روی غلاف برگشته است). او توضیح می دهد که در این روز مهم سواحیلی  در جهان در کشورما چه کاری انجام خواهد شد، یعنی برگزاری جشن یک هفته ای از ۱ تا ۷ جولای که شامل سمینارها و کنفرانس های محلی می شود که موضوعات مختلف مربوط به سواحیلی  را پوشش می دهد.

همچنین روز خاصی برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه خواهد بود که در آن مقاله ای با تمرکز بر استفاده صحیح از سواحیلی  و فرهنگ آن، خواندن اشعار، آهنگ ها، و هنرهای مختلف سواحیلی  وجود خواهد داشت.

یک روز خاص از فرهنگ سواحیلی، جشن مشارکت نویسندگان کتاب‌های مختلف سواحیلی، خواندن اشعار و نمایشگاه‌های کتاب و آثار ادبی به طور کلی، بحث‌هایی که شامل دانش‌آموزان سواحیلی  در سطوح متوسطه و عالی است.

وی گفت: روز مدرس سواحیلی، روز اوج شامل ارائه سخنرانی های مختلف توسط رهبران، اهدای جوایز مختلف به شاعران، نویسندگان کتاب، ارائه مقالات مختلف و سرگرمی های مختلف خواهد بود.

او می گوید واضح است که اعلام این روز به تانزانیا کمک می کند تا از فرصت های شغلی، تجارت و ترویج گردشگری و فرهنگ سواحیلی بهره مند شوند.

قاسم مجالیوا، نخست وزیرتانزانیا، گفت که استفاده روان از زبان سواحیلی  باید در بخش های مختلف کشور از جمله ارائه خدمات اجتماعی، جلسات، دادگاه ها، کارگاه ها و کنفرانس هایی که در داخل و خارج از کشور برگزار می شود، در اولویت قرار گیرد.

وی گفت، وزارت آموزش و پرورش باید به کار بر روی استراتژی استفاده از سواحیلی  برای تدریس در سطوح مختلف آموزشی و افزایش سطح مهارت زبان متخصصان ادامه دهد.

آموزش زبان سواحیلی  باید با ارائه برنامه های تخصصی تقویت شود برای تولید متخصصان و مترجمان سواحیلی  که مطابق با استانداردهای بین المللی هستند.

وی به وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت دستور داد تا اطمینان حاصل کند که تمام محصولات تولید شده در صنایع داخلی و محصولاتی که از خارج از کشور وارد می شوند دارای دستورالعمل هایی هستند که به زبان سواحیلی  ارائه شده است. نخست وزیر تانزانیا گفت: با انجام این کار، مصرف کنندگان قادر خواهند بود با آگاهی کامل از دستورالعمل های موجود در محصولات، از محصولات استفاده کنند.

وزیر فرهنگ، هنر و ورزش، محمد مچنگروا، همچنین ازکارشناسان  زبان سواحیلی خواست  خواب نروند، بلکه از فرصت‌های ناشی از زبان سواحیلی  به عنوان کار ترجمه در جامعه توسعه آفریقای جنوبی (سادک) استفاده کنند.

ما این نقش را با تلاش و سرعت زیاد ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که زبان سواحیلی به رشد خود ادامه می دهد و همچنین جهان تشخیص می دهد که تانزانیا منبع زبان سواحیلی است و باید برای آموزش این زبان در اولویت قرار گیرد. او می‌گوید: اجازه دهید پایگاه‌ داده‌ای آماده کنیم تا همه متخصصان آگاه را شناسایی کنیم تا بروند و در کشورهای مختلف زبان سواحیلی را آموزش دهند.

کد خبر 11376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =