۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸

آقای عبد العال سلیمان القناعی سفیر کشور کویت و همچنین آقای ولید البخاری سفیر کشور عربستان سعودی عصر روز جمعه هشتم آوریل به بیروت پایتخت لبنان بازگشتند

لبنان : بازگشت سفرای کویت و عربستان سعوی به لبنان

به گزارش وب سایت خبری الاخبار لبنان در تاریخ 8 آوریل 2022 برابر 19 فروردین 1401 ، آقای عبد العال سلیمان القناعی سفیر کشور کویت و همچنین آقای ولید البخاری سفیر کشور عربستان سعودی عصر روز جمعه هشتم آوریل به بیروت پایتخت لبنان بازگشتند. سفرای عربستان سعودی و کویت آبان ماه 1400 به دلیل قطع ارتباط سیاسی کشورشان با لبنان، این کشور را ترک کرده بودند.

https://www.al-akhbar.com/Politics/334761

ملاحظه کارشناسی

تنش‌ میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه سعودی از آنجا آغاز شد که «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی وقت لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به پست وزارت بود، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد. قرداحی در پاسخ به این سوال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: "تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم".

در پی این مصاحبه، عربستان سعودی و تعدادی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، رابطه سیاسی و تجاری خود با لبنان را قطع کردند و سفرای این کشورها در 8  آبان ماه 1400 لبنان را ترک کردند. البته بعد از گذشت چند ماه وزیر اطلاع رسانی لبنان مجبور به استعفاء شد و سعودی ها برای برقراری رابطه مجدد با لبنان شروط متعددی را بر لبنان تحمیل کردند.

حال در پی بازگشت سفرای سعودی و کویت به لبنان، نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان ضمن استقبال از این اقدام، تصمیم عربستان درخصوص بازگشت سفیرش به لبنان را تحسین کرد. همچنین وزارت خارجه لبنان نیز از بازگشت سفیر کویت به لبنان استقبال کرد. شاید بتوان گفت: با بازگشت سفرای کشورهای عربی به لبنان، بحران بوجود آمده بین این کشورها در حال فروکش کردن است.

از سوی دیگر انتخابات پارلمانی لبنان 15/5/2022 برابر با 25 اردیبهشت ماه یعنی حدود یکماه دیگر در لبنان برگزار خواهد شد. لذا بازگشت سفیر سعودی در این مقطع را می توان با برنامه ریزی این کشور با اهداف انتخاباتی جریان غربگرا و 14 مارس مرتبط دانست. سفارت امریکا و سعودی ها در تلاش هستند با مدیریت فضای رسانه ای لبنان و پول پاشی در بین مردم بویژه اینکه مردم در شرایط بد اقتصادی هستند، از اقبال مردم به سمت کاندیداهای جریان مقاومت و پیروزی این جریان در انتخابات پارلمانی پیش رو، جلوگیری بعمل آورند.

کد خبر 11766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =