خلاصه ای از تحقیق پیرامون
همجنسگرایی در نهادهای آموزشی کشور لبنان
چکیدهی تحقیقی در مورد:
انحرافات جنسی و همجنسگرایی در مدارس لبنان و حامیان آن
تهیه کننده:
بسیج دانشجویی حزبالله- بخش بررسی پروندههای فرهنگی
با همکاری:
مرکز مشورتی پژوهش و اسناد؛ دانشگاه المعارف؛ معاونت فرهنگی حزبالله؛ کمیته آموزشی دینی- اسلامی
دانشجویان نماینده از طرف بسیج آموزشی حزبالله
در دانشگاههای غیر انتفاعی
هدف از این تحقیق:
این تحقیق که در چارچوب عرصه آموزش کشور لبنان انجام گردید، در راستای تلاش در طراحی روشهای مناسب و بررسی سیاستها، برنامهها، برطرف نمودن موانع، و همچنین بیان توصیههای لازم بهمنظور درمان این پدیده بیگانه با ارزشهای دینی، اخلاقی و فرهنگی جامعهی لبنان است. زیرا این پدیده بویژه در بین قشر تحصیلکرد به یک مسئله طبیعی تبدیل و فضای عمومی مخالف با آن رو به کاهش است و حمایت کشورهای غربی و تبلیغ گستردهی آنان که همراه با برگزاری جشنها، تجمع های حمایتکننده، نگارش مقالات در روزنامههای معتبر، صدور قوانین حمایت از حقوق همجنسگرایان، گسترش فرهنگ هویت جنسی (جندر)، فعالیتهای جامعهی مدنی، فعالیتهای سفارتخانه، انجمنها و ... در راستای گسترش و ترویج این پدیده بوده که در لبنان نیز از آن سوء استفاده و جهت صدور قوانینی جهت حمایت از همجنسگرایی و مطرح نمودن آن در فضاهای فرهنگی مختلف جامعهی لبنان، سعی و تلاش میگردد.
لازم به ذکر است که این پروژه با موافقت رئیس مجلس اجرایی حزبالله انجام و از شخصیتهای معتبر معنوی و حقیقی درخواست همکاری گردید تا بتوان خطمشی این رویارویی را ترسیم و در صدور توصیههای لازم بویژه در عرصه آموزش ما را یاری نمایند تا بتوان در برابر این فاجعه بسیار زشت و ننگین ایستاده و راهگشایی کرد.
بخش اول پژوهش: عوامل حمایتی از همجنسگرایی در دانشگاههای لبنان:
- دانشگاه آمریکایی در بیروت AUB:
- دانشگاه آمریکایی در بیروت با شعار جدید خود «الجامعة الأمریکیة: حیث تزدهر العقول الحرّة – دانشگاه آمریکایی، جایگاه درخشان مغزهای آزاد» کلیهی تئوریها را در قالب تئوریهای جهانی غربی ترسیم نموده که غیر از آن در چارچوب تهدید و شستشوی مغزی تلقی و باید از آن دوری ورزید.
- نشریه «أوتلوک» که از سوی این دانشگاه منتشر میگردد، یک نشریهی دانشجویی است که با شعار «الأصوات الطلابیة المستقلة المتنوعة والمضخّمة – فریادهای دانشجویی مستقل، متنوع و تکاندهنده» فضایست برای عرضهی دیدگاههای مدافع و حمایتکننده از انحرافات جنسی.
لازم به ذکر است که این نشریه مقالههای مخالف با ادیان و دیدگاههای سیاسی را منشر مینماید ولی هرگونه مقاله مخالف با انحرافات جنسی هرگز در این نشریه منتشر نگردیده و هشداری به نویسنده مقاله داده میشود.
- همچنین این دانشگاه حاوی باشگاهی با عنوان «باشگاه جندر و هویت جنسی» است که در سمینارها و میزگردهای انجام شده در این باشگاه موضوعات مربوط به همجنسگرایی مطرح و از آن حمایت مینماید. همچنین در این دانشگاه باشگاه زنان، باشگاه لائیک و باشگاه تغییر در حال فعالیت است.
- برخی از بورسهای دانشجویی فقط به دانشجویانی که در فعالیتهای مشکوک و مربوط به انحرافات جنسی مشارکت مینمایند، اعطا میگردد.
- برخی از موضوعات آموزشی در مورد هویت جنسی (جندر)، روانشناسی انحراف، نقش تبلیغات و بهداشت، متمرکز میگردد.
- مهمترین باشگاههای فعال در دانشگاه آمریکایی بیروت که در زمینه انحرافات و همجنسگرایی فعالیت مینماید، باشگاه لائیک، باشگاه بانوان، باشگاه هویت جنسی (جندر) میباشد.
- دانشگاه لبنانی آمریکایی LAU:
این دانشگاه همجنس گرایی را از طریق روشهای پیچیده و مکرانهای رواج داده که ذیلاً به برخی از آنها اشاره میشود:
- حمایت از همجنسگرایی و تبلور عینی آن بهعنوان رشتهی تخصصی دانشگاهی با عنوان: برابری جنسیتی (gender studies)gender .
- در رشته فلسفه، به تغییراتی که در طول تاریخ در مفاهیم گوناگون و ارزشهای حاکم در جامعههای بشری که در عرصههای مختلف بویژه آن تغییراتی که زمینهی آزادی تفکر و اخلاقیات حاکم رخ داده است اشاره و مهمترین آن تغییرات را در مبحث برابری جنسیتی (جندر) بین بشر به حساب میبرد.
- در یکی از کلاسهای زبان عربی قصهای ترویج میشود که در مورد دو همجنسگرا بوده و در متن قصه از حق و حقوق آنان دفاع و با آرمانهای همجنسگرایان همدردی میشود.
- این دانشگاه، مانند بقیه دانشگاهها، از سوی سفارت آمریکا در لبنان حمایت مالی میگردد لذا مجبور است از قوانینی که آمریکا در صدد تحمیل آن به جامعهی لبنان بوده تبعیت کند که مبحث همجنسگرایی یکی از عناوین مهم آن میباشد.
- جلوگیری از هرگونه فعالیتی مخالف همجنسگرایی، و حمایت از دانشجویان همجنسگرا و همکاری با انجمن «حلم ــــــ آرزو» ویژه همجنسگرایان در برگزاری کارگاههای آموزشی و تشکیل انجمنهای همجنسگرا، و برگزاری باشگاههای انه مزین به پوسترهای همجنسگرایانی که به مراتب علمی بالا دست یافتهاند.
- رئیس این باشگاه ی به نام أمینه کسوف میباشد که همجنسگرا بودن خود را آشکارا اعلام مینماید.
- دانشگاه ملی لبنان معروف به دانشگاه لبنانی:
- برخی از اساتید این دانشگاه به اشخاص و نهادهای مروج همجنسگرایی وصل بوده و اثر زیادی بر روی دانشجویان دارند.
- تعدادی از اساتید دانشکده جامعهشناسی دانشگاه لبنانی از تدریس برخی از برنامههای درسی ماننده رشته «حقوق» که حاوی مطالبی در رابطه با حقوق همجنسگرایان میباشد امتناع و از تدریس آن خودداری کردند.
- دانشگاه لبنانی رشته حقوق بشر را به رسمیت شناخته و در برنامههای درسی خود قرار داده است. زیرا ضمیمه شماره 6 که در رابطه با حقوق بشر میباشد قطعنامهی رسمی است که از طرف سازمان ملل به تصویب رسیده است و بندهای مختلف آن در سمینارها و نهادهای وابسته به سازمانهای بینالمللی و نهادهای وابسته درج گردیده است.
- این منشور که از سوی کمیسیون حقوق بشر وابسته به سازمان ملل صادر شده است، در مورد برابری جنسیتی بین دختران و پسران تأکید داشته (Cedaw) و این امر در بخشنامه صادره از سوی رئیس دانشگاه لبنانی نیز ذکر گردیده است.
- این منشور شامل تعدیل و تغییراتی در مفاهیم حاکم در جامعههای بشری میباشد. بویژه نقش مادری که برجستهترین عنوان آن بوده و همچنین مفاهیم دیگری مانند اقتدار و تسلط پدر بر بقیه اعضای خانواده، ارزشهای اخلاقی مانند عفت و باکره ای (ترویج فرهنگ ازادی جنسی) و غیره را مطرح مینماید و اینکه در این حال شخص آزاد است که آن را بپذیرد یا نفی کند.
- ممکن است اساتید تدریس کننده این رشته از قشر متدین جامعه بوده ولی بر اثرات منفی تدریس چنین مطالبی واقف نگردیدهاند.
- پلتفرمهای مروج همجنسگرایی:
- عبدالرحمن عقّاد (فعال سوری تبار ساکن آلمان)
- بیت المیم العربی للشواذ الجنسی - خانهی میم عربی همجنسگرایی
- حب – عشق (صفحهایی وابسته به خانهی میم)
- بیت المیم – خانهی میم (فضای مجازی إسرائیلی که به زبان عربی سخن میگوید)
- دمج (Damj) وابسته به کشور اردن
- اطیاف – قشرها (وابسته به مؤسسه عربی ویژه آزادی و مساوات – لبنانی)
- جمعیة حلم – انجمن آرزو (لبنانی
- جمعیة براود لیبانون – انجمن Proud Lebanon (لبنان سرافزار)
- جمعیة lebmash-(lebanese medical association for sextal health) - انجمن پزشکی لبنان برای سلامت جنسی.
- جمعیة beirut pride – انجمن فخر بیروت
- مجلة My Kali Magazine – مجله به اسم ی با نام Kali
- منصة ٌ Wili Gender - پلتفرم انه Wili Gender
بخش دوم: دانشجویان لبنان و انحرافات جنسی:
- پروژه برخورد با ادغام همجنسگرایی در سیستمهای تربیتی و مدرسهای:
در این بخش، نمونهای از چگونگی فعالیت سیستم غربی که بهمنظور ترویج ارزشها و مفاهیم خود همواره تلاش نموده و در راستای ادغام مفهوم همجنسگرایی در سیستم آموزشی و تربیتی فعالیت مینماید بر اساس عناوین ذیل ارائه میگردد:
- توانمندسازی و رفع تبعیض زن و برابری با مرد
- آزادی زن و ربط آن به آزادی جنسی، زیرا همجنسگرایی یکی از پایههای حمایت از آزادی در جهان غرب است.
- حمایت از زن و مبارزه با نفرت و هرگونه خشونت و تبعیض علیه آنان که این امر باعث ادغام در عرصهی آموزشی شده زیرا لازم است قشر کنارگیر جامعه که همجنسگرایان یکی از آنان میباشند با بقیه اقشار جامعه ادغام و در همه عرصهها بویژه در سطح آموزشی در کنار هم باشند.
- بهکارگیری کاربرد دانش و راهبرد چارچوبهای معرفتی که به شاخصهایی برای داوری سیستمهای آموزشی تبدیل که نمونه این راهبردی «برنامه توسعه پایدار 2030» میباشد.
- سازمان یونسکو مقدمهای ویژه تربیت جنسی با عنوان «المبادئ التوجیهیة حول التربیة الجنسیة الشاملة - رهنمودهای آموزشی در رابطه با تربیت جامع جنسی (CSE) منتشر و در آن به یاد آوری حقوق همجنسگرایان و دفاع از جامعه lesbian, gay, bisexual transgender, and questioning- LGBTQ ) پرداخته است.
- همچنین سازمانهای بینالمللی دیگری مانند: یونیسف، سازمان عفو بینالملل، سازمان هیومن رایتس واتش، وزارت خارجه آمریکا، وزارت آموزش انگلیس، وزارت آموزش کانادا، جنبشهای دفاع از حقوق بشر و غیره نیز در این زمینه فعال بوده و در دفاع از حق و حقوق همجنسگرایان همواره تلاشهای زیادی از خود نشان داده اند.
- اساسی ترین عوامل نفوذ به عرصه آموزشی در لبنان بدین شرح است: روشهای تدریس جدید، برنامههای آموزشی و توانمندسازی، تنظیم و تهیه سیستمهای آموزشی بر اساس روشهای معمول در سازمانهای بینالمللی و مدارس لائیک که در تعدادی از کشورهای جهان شعبه دارند و معمولاً مدارس غیر انتفاعی بوده و هزینههای هنگفتی برای هر سال تحصیلی به عنوان قسط مدرسهای از دانشآموزان دریافت مینمایند. همچنین این روشها در اتحادیههای مختلف و انجمنهای سیستمهای حرفهای و برنامههای آموزشی دولتی نیز نفوذ پیدا کردهاند.
- کاربردترین روشهای مقابله با این پدیده در لبنان:
- عدم توجه به مفهوم همجنسگرایی در مدارس بویژه در دوران دبستان
- بر تفاوت بین مرد و زن تأکید فراوان شود.
- تأکید و تمرکز بر واژههای: زنانگی و مردانگی
- تأکید بر اختلافات بیولوژی و نقش اجتماعی هر کدام از زن و مرد
- برجستهنمودن اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده
- تولید برنامههای آموزشی در رابطه با خطرهای ناشی از همجنسگرایی
- اعمال تئوریهای فقهی اسلامی
- تلاش در راستای عدم سخن از همجنسگرایی در رسانههای گروهی و عرصههای فرهنگی
- تلاش در عدم ادخال موضوعات مربوط به همجنسگرایی در سیستم تربیتی و آموزشی مدارس لبنان.
- سخن از خطرهای ناشی از همجنسگرایی در شبکههای اجتماعی و فضاهای مجازی
- نگاشتن مقالات و پژوهشهای مربوط جهت اظهار خطرهای ناشی از همجنسگرایی
- نگرش دانشآموزان دوره دبیرستان در رابطه با همجنسگرایی:
این دانشآموزان به سه دسته تقسیمبندی میگردند: حامی همجنسگرایی، بیطرف، مخالف.
- کسانی که در رابطه با همجنسگرایی دیدگاه کاملا منفی ندارند.
- کسانی که بیشتر طرفداری کرده و آنان بیشتر نماینده و طرفدار هستند تا همجنسگرا
- این معضل در مدارس غیر اسلامی انتشار بیشتری داشته تا جایی که در صد طرفداران همجنسگرایی به 20 در صد رسیده است.
- بیشتر قشر تایید کننده و پذیرفتن چنین پدیدهی در قشر دانشجویان دختر بوده که این باعث نگرانی میباشد.
- دانشگاهیان و موضوع انحراف جنسی:
- تعدادی زیادی از دانشگاهیان مسئله انحراف جنسی را یک امر شخصی دانسته و آن را در چارچوب آزادی شخصی قرار میدهند.
- سطح تبلیغ همجنسگرایی در بیروت بیشتر از بقیه مناطق لبنان بوده زیرا دانشگاههای بزرگ در این شهر مستقر هستند.
- دادههای پژوهش انجام شده نشانگر آن است که دانشجویان بیشتر تحت تاثیر سیستمهای آموزشی قرار گرفته در مقایسه با تاثیر منفی وسائل ارتباط جمعی که به نوبهی خود در این راستا فعالیتهای زیادی دارد.
- عناوین وارده در رشته حقوق انسان که در دانشگاه لبنانی تدریس میگردد، همجنسگرایی را حق طبیعی دانسته و در دانشگاه آمریکایی بیروت یک آموزشگاهی ویژه همجنسگرایان به نام «معهد الأصفری – آموزشگاه زرد» اخیراً تأسیس گردید.
- دانشجویان دختر دانشگاه لبنانی:
- 68% از دانشجویان دختر دانشگاه لبنانی اظهار داشتند که همجنسگرایی یک معضل است که نیاز به حل جدی دارد. 16% آن را در آزادی شخصی تلقی و 19% اظهار بیتفاوتی کرده و آن را بدور از چارچوب تفکر خود دانستند.
- 44% از دانشجویان دختر مخالف تبعیض همجنسگرایان بوده و اظهار داشتند که این مخالفت دلیل قبول این پدیده نمیباشد بلکه مخالفت با خشونت است.
- 15% از دانشجویان دختر اظهار داشتند که همجسنگرایی یک خطر بزرگی برای جامعههای بشری تشکیل داده که باید با آن روبرو گردید.
- 10% از آنان بیطرف بودند.
بخش سوم: انجمنهای حمایت از همجنسگرایی در نهادهای تربیتی و آموزشی:
انجمنهای جامعه مدنی خطرناکترین ابزاری بوده که در ترویج ایدهی همجنسگرایی فعالیت و بعد از سال 2000 م بطوری گستردهای همه جامعهی لبنان را فراگیر و حضور خود را تحمیل نمودند.
- پیدایش ایده همجنسگرایی و انجمنهای لبنانی:
- انجمنهای جامعه مدنی از لحاظ مالی توسط نهادها و سازمانهای وابسته به سازمان ملل و کشورهای غربی حمایت میشود.
- بخش اعظم این انجمنها از مسیحیان لبنان تشکیل میشوند.
- این حمایتهای مالی نیز از سوی دانشگاه آمریکایی (AUB) و دانشگاه لبنانی آمریکایی (LAU) میباشد.
- برجستهترین انجمنهای تامین بودجه:
- المفکره القانونیه – دستور کار قانونی – The legal Agenda
- المؤسسة العربیة للحریات والمساواة - سازمان عرب مدافع آزادی و همبرابری.
- جمعیة حلم – انجمن آرزو
- المجلس العربی للعلوم الاجتماعیة – کمیته عرب علوم اجتماعی
- مجموعة الأبحاث والتدریب للعمل التنموی - گروه پژوهشی و آموزشی برای توسعه و پیشبرد
مجموع هزینههای پرداختی به انجمنهای جامعه مدنی از سال 2012 تا سال 2020 بالغ بر 4.752.463 دلار بوده و این نشانگر خطرناکی است که لازم است با همه توان با آن روبرو شد.
- مهمترین انجمنهای جامعه مدنی مروج و حامی همجنسگرایی:
- جمعیة حلم – انجمن آرزو
- جمعیة lebmash-(lebanese medical association for sextal health) - انجمن پزشکی لبنان برای سلامت جنسی.
- جمعیة beirut pride – انجمن فخر بیروت
- انجمن بیروت براید لحقوق الشاذین فی لبنان – انجمن فخر بیروت جهت دفاع از حقوق همجنسگرایان در لبنان.
- منظمة MOSAIC –MOSAIC (MOSAIC سازمان نقش یا تصویری است که از قطعات کوچک منظم و یا نامنظم سنگ، شیشه، سرامیک رنگی ساخته شده است. به عنوان تزئین کف و دیوار مورد استفاده قرار گرفته و به ویژه در دنیای روم باستان مورد پسند بود).
بخش چهارم: مراکز حمایتکننده فعالیتهای مربوط به همجنسگرایی در نهادی آموزشی:
- معهد الأصفری فی الجامعة الأمریکیة فی بیروت - آموزشگاه «الأصفری» در دانشگاه آمریکایی بیروت.
- تقریر الوکالة الأمریکیة للتنمیة الدولیة USAID وبرامج دعم الشذوذ - گزارش آژانس آمریکایی توسعه بینالمللی (USAID) و پروژههای حمایت از همجنسگرایی.
- المؤسسة العربیة للحریات والمساواة (AFE) – مؤسسههای عربی طرفدار آزادی و همبرابری (AFE)
بخش پنجم: گزارشی در مورد انحراف در فطرت بشری:
مهمترین عناوین این گزارش:
- انسان بهعنوان یک مخلوق اجتماعی و ذهنیت او
- انسان بهعنوان یک مخلوق با دین
- رفع نیازهای باروری
- مطرح نمودن انحراف بهعنوان امری عادی
- حق انسان در عشقورزی
- مسالمتآمیزی انحراف که هیچگونه ضرری برای دیگران ندارد
- عادی نمودن انحرافات جنسی و قبولی آن از سوی عموم مردم
- فرق بین همجنسگرایی و انحرافات جنسی.
بخش ششم: توصیههایی در راستای مقابله با همجنسگرایی در نهادهای آموزشی:
- آشنایی با اصطلاحات گمراهکننده جهت توجیه انحرافات جنسی:
- حق در مختلف بودن با دیگران
- بردباری و گذشت
- برسمیت شناختن اشخاص مختلف
- توانمندسازی
- مقابله با همجنسگرایی و انحرافات جنسی:
مهمترین راههای مقابله:
- ترویج مفهوم توانمندسازی خانواده به جای توانمندسازی زن
- ارتباط تنگاتنگ دو جنسیتی و انحرافات جنسی
- زدودن توهم غرب از خودمان
- و دیگر توصیههایی که لازم است در نهادها و مراکز آموزشی و تربیتی اعمال گردد.
- .http://farhangemelal.icro.ir/d/2024/09/11/0/29112.docx?ts=1726054621506
نظر شما