۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
"انتخاب اولین کشیش زن در تاریخ سوریه "

خانم "ماتیلد میخائیل صباغ"، اولین زن سوری است که در تاریخ کلیسای سوریه به عنوان کشیش منصوب می گردد. محل فعالیت او در استان حسکه ( شمال شرقی سوریه) و به عنوان کشیش کلیسای پروتستان انجیلی این استان معرفی شده است.

خانم "ماتیلد میخائیل صباغ"، اولین زن سوری است که در تاریخ کلیسای سوریه به عنوان کشیش منصوب می گردد.

محل فعالیت او در استان حسکه ( شمال شرقی سوریه) و به عنوان کشیش کلیسای پروتستان انجیلی این استان معرفی شده است.

او می گوید: من اصرار داشتم که در حسکه منصوب شوم و نه در جای دیگر زیرا "حسکه سوریه کوچک است."

وی معتقد است: چالش های اجتماعی در نگاه مردم و بخصوص زنان، دشواری ها و سختی های خاص خود را دارد. اما از منظر من سهل و آسان است و تنها اراده و پشتکار فراوان می تواند آنها را از میان بردارد. زیرا خود را دختر این سرزمین و زاده سوریه می دانم.

خانم صباغ درباره آنچه که بیش از یک دهه است در کشورش می گذرد، می گوید: سوریه یکپارچه و یکپارچه است و آنچه در سال های گذشته رخ داده برای همه مشخص شده که هدف آن نابودی سوریه بوده و ما قاطعانه اعلام می کنیم، تقسیم هر قطعه ی کوچکی از خاک سوریه محال است و تمامی ادیان و مذاهب می توانند در امنیت کامل با مهر و محبت در کنار هم زندگی کنند. ما هر گونه تلاش برای جدایی و امثال آن را رد می کنیم و در مقابل آن می ایستیم، زیرا این موضوعی نیست که قابل بحث و چانه زنی باشد.

وی انتصاب خود در این مقام مذهبی را  برای تمام سوریه می داند، نه فقط برای استان حسکه.

توضیح:

تعداد زنانی که در سراسر جهان عهده دار امر کشیش بودن می گردد زیاد نیستند در خاورمیانه اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی، خانم "رولا سلیمان"، به عنوان اولین کشیش زن رسمی در تمام لبنان و خاورمیانه معرفی شد. اما اکنون خانم "ماتیلد میخائیل صباغ" متولد سال ۱۹۹۰ سوریه و فارغ التحصیل دانشگاه حلب است که توانسته به عنوان اولین کشیش زن در سوریه شناخته شود. ایشان مدارج علمی خود را در رشته معارف دینی و در دانشکده الهیات بیروت گذراند. سپس برای اخذ کارشناسی ارشد در رشته ادبیات انگلیسی وارد دانشگاه حلب شد. او در مصاحبه خود با خبرگزاری اسپوتنیک «بزرگترین چالش اجتماعی پیش روی جامعه امروزی سوریه را عدم حضور زنان در میدان می داند و اعتقاد دارد می بایست برای زنان وسعت میدان عمل را باز کرد تا آنان در کنار وظایف همسرداری و خانواده به فعالیت های اجتماعی گوناگون بپردازند.

کشیش صباغ در زمان تحصیل نیز به فعالیت های مذهبی کلیسا رسیدگی می کرد و اکنون به عنوان اولین  زنی که به مقام کشیشی در کلیسا کار می کند شناخته شده است.

در ماه آوریل امسال (۲۰۲۲ میلادی- فروردین سال ۱۴۰۱) "الخوری جورج رفیق حوش" پدر روحانی  کلیسای جامع "سنت جورج" یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین کلیساهای فرقه ارتدوکس یونانی در شهر لاذقیه  با اسلحه کمری خودکشی کرد و علت آن براساس یاداشتی که بر جا مانده، فشار های اجتماعی و مشکلات روحی خود بیان کرده بود که در تاریخ کلیسا های سوریه این اتفاق نادر و بی سابقه بشمار می آید.

منبع: خبرگزاری آرتی عربی روسیه

https://arabic.rt.com/middle_east/۱۳۴۲۱۸۴-

۲۰/۱/۱۴۰۱

کد خبر 11789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =