برگزاری کنفرانس معماری ایرانی در مادرید

برگزارکنندگان برنامه اعلام کرده اند که قرار است بر سه نقطه از تاریخ ایران که در آن امپراطوری ایران در اوج قدرت و ثبات است تمرکز شده و معماری ایرانی در آنها مورد بررسی قرار بگیرد: دوران هخامنشی، دوران ساسانی و دوران صفوی

روز جمعه ۲۵ مارس (برابر با ۵ فروردین ماه) کنفرانسی یک روزه با موضوع معماری ایرانی در مرکز پرسپولیس مادرید برگزار می شود. این کنفرانس که ورود افراد در آن آزاد است می کوشد مروری بر معماری ایرانی و تاریخ بسیار طولانی آن داشته باشد. برگزارکنندگان برنامه اعلام کرده اند که قرار است بر سه نقطه از تاریخ ایران که در آن امپراطوری ایران در اوج قدرت و ثبات است تمرکز شده و معماری ایرانی در آنها مورد بررسی قرار بگیرد: دوران هخامنشی، دوران ساسانی و دوران صفوی.

در شرح محتوای این کنفرانس و سه دوره تاریخی ذکر شده آمده است که در هر یک از این سه دوره، فرهنگ ایرانی دست به خلق سبکی منحصر به فرد و برجسته در معماری زده که تاثیر آن را در پیشرفت معماری چه در شرق و چه در غرب می بینیم. معماری هخامنشی با سردرهای عظیم و نقش های سرو بلند روی دیوار در تقابل با معماری ساسانی قرار دارد که در آن گنبد و طاق عنصر اساسی بناهاست. سرانجام در دوران پس از اسلام و در امپراطوری صفوی که همزمان با دوران رنسانس در غرب است، دوره ای دیگری از شکوه و عظمت معاری ایرانی را می بینیم. قصرهای صفوی در اصفهان با معماری مبتنی بر سطوح منحنی بی شک دورانی بی نظیر را در تاریخ معماری جهان رقم زده است.

ارائه کننده این جلسه دکتر خوزه کارلوس پالاسیوس، معمار و استاد مدرسه عالی معماری مادرید خواهد بود.

کد خبر 11964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =