بررسی اقدامات وهابیون در فیلیپین و مواضع دولت جدید این کشور در این رابطه و نیز مناسبات با ایران

گروههای وهابی در فیلیپین مشکلات زیادی برای دولت و مردم ایجاد کرده اند و حتی در بخشهای نظامی حضور دارند ، چندی پیش در نظر داشتند با کمک خارجی در مرکز فرماندهی ارتش مسجد بزرگی بسازند که مراجع امنیتی مخالفت کردند . وی تاکید کرد دولت و مراجع اطلاعاتی هم اشراف بر گروههای وهابی دارند ولی از طرف دیگر ملاحظاتی هم در برخورد با آنها وجود دارد مگر آنکه دست به اسلحه ببرند و عملیات واستندتروریستی مانند گروه ابوسیاف داشته باشند. منبع گزارش:رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی در مانیل

بنا به ابراز تمایل آقای مهندس آمپاتوآن ( Zamzamin L. Ampatuan  ) معاون کمیسیون مقررات و زیرساختها (معاون وزیر) برای دیدار با اینجانب صبوری ، این ملاقات در روز شنبه (۲۴/۲/۱۴۰۱) در محل رایزنی فرهنگی انجام گرفت.

 نامبرده که از جمله مقامات شیعه در دولت آقای دوترته می باشد ، بیان داشت گروههای وهابی در فیلیپین مشکلات زیادی برای دولت و مردم ایجاد کرده اند و حتی در بخشهای نظامی حضور دارند و چندی پیش میخواستند با کمک خارجی در مرکز فرماندهی ارتش مسجد بزرگی بسازند که مراجع امنیتی مخالفت کردند . وی تاکید کرد دولت و مراجع اطلاعاتی هم اشراف بر گروههای وهابی دارند ولی از طرف دیگر ملاحظاتی هم در برخورد با آنها وجود دارد مگر آنکه دست به اسلحه ببرند و عملیات تروریستی مانند گروه ابوسیاف داشته باشند. وی افزود ترویج اندیشه وهابی از طریق مدارس خاص دینی و بصورت چند مرحله ای انجام میشود تا دولت نتواند با آنها مقابله کند. نامبرده بیان داشت در طول سالها تلاش زیادی شد تا پای شیعیان را هم به فعالیتهای تروریستی باز کنند و به آنها تهمت تروریست بودن زده اند ولی خوشبختانه شیعیان نقش مثبتی در آرامش و فعالیتهای صلح جویانه داشته و دارند و دولت هم این را میداند و این خوشایند وهابیون افراطی نیست  ضمن آنکه در سطح مقامات هم شیعه داریم ولی عمدتا تقیه می کنند. آقای آمپاتوآن در این دیدار علاقه برای همکاری نزدیکتر با ایران را مطرح کرد.  وی گفت در دولت دوترته هر چند که شخص دوترته قلبا مایل به همکاری با ایران بود و حتی وزیرخارجه اش (آقای لاکسین) از ژنرال سلیمانی بعنوان یک قهرمان و نه تروریست یاد کرد ، ولی ملاحظات جدی در توسعه روابط با ایران وجود داشت و از طرف دیگر تحریمها علیه ایران هم مانع جدی بوده است. نامبرده گفت در دولت جدید که آقای مارکوس تشکیل میدهد احتمالا مسئله روابط نزدیکتر با ایران دنبال شود زیرا مارکوس در جلساتی عنوان داشته که مایل است بین روابط با چین و امریکا موازنه ایجاد کند و نمیخواهد زیاد به امریکا نزدیک شود و این احتمال وجود دارد که در این چارچوب ، در سیاست خارجی وی روابط نزدیکتری با برخی کشورها نظیر روسیه و ایران دنبال شود. وی افزود شنیده ها حاکیست که در میان گزینه های موجود ، احتمالا یک استاد علوم سیاسی از دانشگاه ملی فیلیپین (یوپی) بنام ظاهرا سرکارخانم دکتر گلوریتا مارکوس (البته نسبت فامیلی با آقای مارکوس ندارد) بعنوان وزیر خارجه منصوب شود و این شخص بر مسائل منطقه ایران اشراف خوبی دارد و شاید به توسعه روابط با ایران کمک کند. معاون وزیر افزود البته هنوز تحفظات زیادی در ارتباط با ایران وجود دارد ولی مارکوس مایل نیست بگونه ای رفتار کند که در همین ابتدای کارش شائبه نزدیکی وی با امریکا شکل بگیرد و بیشتر دنبال تقویت اندیشه استقلال در عرصه سیاست خارجی است. نامبرده افزود همکاری با ایران در حوزه تجارت های نه چندان بزرگ و حساس مثل خرید کود از ایران که فیلیپین بشدت به آن نیاز دارد و اینک تامین آن از چین مشکل شده است و دولت درصدد واردات آن از هند و برزیل است که گران درمیاید ، میتواند شروع خوبی برای کارهای بعدی باشد. البته مشارالیه تاکید کرد هنوز برای تشخیص و ارزیابی دقیق سیاستهای آقای مارکوس زود است و باید منتظر چینش کابینه و اعلام رسمی مواضع وی بعد تشکیل دولت جدید بود و در این چارچوب چگونگی سیاستهای وی در خصوص دولت موقت در میندانائو و تعامل با مسلمانان نیز بسیار مهم است.

در این دیدار اینجانب نیز در زمینه راههای توسعه همکاریهای فرهنگی در دوبخش دولتی و مردمی نکاتی را بیان داشتم و ابراز امیدواری کردم در دولت جدید هم شیعیان بتوانند در کنار فعالیتها و همکاریهای وحدت افزا در بین مسلمانان ، نقش مثبت خود را در توسعه و عمران فیلیپین ارتقا دهند.

منبع گزارش: ارسالی از رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در مانیل

                                                                        

کد خبر 12187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =