ناوگان نظامی آمریکا و ناتو برای حمایت از اسرائیل وارد آبهای لبنان شدند.

با ورود ناوگان نظامی امریکا و ناتو به این منطقه، به نظر می رسد چالش در این منطقه در حال تبدیل شدن به یک رویداد خطرناک بین المللی است که یکطرف آن امریکا و غرب و طرف دیگر جبهه مقاومت خواهد بود. این در شرایطی است که بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی، گروههای سیاسی موفق به تشکیل دولت رسمی در لبنان نشده اند و خلاء قدرت سیاسی و آشفتگی داخلی فرصت مناسبی برای رژیم صهیونیستی است که در سایه حمایت امریکا و ناتو میدان گازی لبنان را تصرف و در اختیار کامل خود قرار دهد.

ناوگان نظامی آمریکا و ناتو برای حمایت از اسرائیل وارد آبهای لبنان شدند.

به گزارش وب سایت خبری الاخبار لبنان در ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ برابر ۹ تیرماه ۱۴۰۱، ناوهای جنگی امریکا و هواپیماهای جاسوسی انگلستان و ناتو به بهانه اینکه منطقه مورد مناقشه گازی کاریش، بخشی از امنیت انرژی جهانی است هفته گذشته وارد آب های سرزمینی لبنان شده و در این منطقه مستقر شدند. به گزارش الاخبار، استقرار دوکشتی(سکوی شناور) شرکت انرژی برای استخراج گاز وارد خط ۲۹ دریایی شده اند و حضور ناوهای امریکایی و اسکادران هواپیماهای جاسوسی انگلیس و ناتو در آبهای سرزمینی لبنان به منظور حمایت از رژیم صهیونیستی جهت استخراج گاز از میدان کاریش صورت می گیرد.

ملاحظه کارشناسی:

میادین گازی و نفتی کاریش بیش از ۱۵ سال پیش در سواحل لبنان کشف شد و طبق بررسی‌های انجام شده توسط شرکت‌های بین المللی، حاوی مقادیر زیادی گاز طبیعی و نفت است و مشخص شد که برخی از این میادین بین لبنان و فلسطین مشترک است. لذا اقدام دو هفته گذشته رژیم صهیونیستی در تلاش برای سیطره بر میدان گازی کاریش با واکنش شدید مقامات لبنان از جمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و دبیرکل حزب الله مواجه گردید. ارتش لبنان نیز با واکنش تندی خواستار خروج صهیونیست ها از آبهای سرزمینی لبنان شد. همچنین سید حسن نصرالله تهدید کرد که از منافع لبنان دفاع خواهد کرد. حال امریکا و غرب به بهانه تامین امنیت انرژی جهانی وارد این منطقه شده اند و با حضور خود قصد حمایت نظامی از رژیم صهیونیستی در بهره برداری یک سویه از این منطقه را دارند. اما در حقیقت باید گفت: ظاهر امر تجاوز به حریم دریایی لبنان است ولی در باطن، ایجاد یک چالش جدید علیه مقاومت در حال شکل گرفتن است.

براساس گزارشها، اروپایی‌ها به مقامات لبنانی پیام داده اند که «کاری که اسرائیل انجام می‌دهد در حقیقت استخراج مقادیری از انرژی مورد نیاز اروپا است و بنابراین از پوشش بین‌المللی آمریکایی و اروپایی برخوردار است و روند استخراج نفت یا گاز از میدان کاریش به بخشی از امنیت انرژی جهانی گره خورده است و لذا تهدیدات حزب الله کمکی به حل این موضوع نخواهد کرد.»

شایان ذکر است سیدحسن نصرالله اختلافات موجود در مورد حق‌السهم لبنان از حجم این منطقه گازی و حدود سرزمین و مرز، را موضوعی حاکمیتی می داند که متولی آن دولت است و حزب‌الله در آن مداخله نمی‌کند. سیدحسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود به طور تلویحی گفت: منتظر اعلام نظر رسمی دولت و رئیس‌جمهور در این خصوص می‌باشد. وی در این سخنرانی گفت، حزب‌الله که برای دفاع از حاکمیت و حقوق لبنان و دفع تجاوز از آن بنیان گذاشته شده است و لذا اجازه تجاوز به حدود دریایی لبنان را نمی‌دهد و هر گونه ورود صهیونیست‌ها به آن را با سلاح پاسخ می‌دهد. بنابراین حزب‌الله به صورت اصولی اعلام کرد اجازه تجاوز به حریم دریایی لبنان را نمی‌دهد اما مسئول تعیین مرزها و حدود دریایی نیست. بنابراین می‌توان گفت در شرایط فعلی واکنش حزب‌الله با تصمیم دولت لبنان در مورد حق‌السهم این کشورگره خورده است. معنای سخن سید نصرالله این است که اگر دولت لبنان، خط ۲۹ که سهم لبنان را ۲۳۰۰ کیلومت مربع می‌شناسد، به عنوان نظر حاکمیت اعلام نماید، ورود نیروهای اسرائیل به این محدوده را تجاوز دانسته و واکنش نظامی حزب‌الله را خواهد داشت. حال با ورود ناوگان نظامی امریکا و ناتو به این منطقه، به نظر می رسد چالش در این منطقه در حال تبدیل شدن به یک رویداد خطرناک بین المللی است که یکطرف آن امریکا و غرب و طرف دیگر جبهه مقاومت خواهد بود. این در شرایطی است که بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی، گروههای سیاسی موفق به تشکیل دولت رسمی در لبنان نشده اند و خلاء قدرت سیاسی و آشفتگی داخلی فرصت مناسبی برای رژیم صهیونیستی است که در سایه حمایت امریکا و ناتو میدان گازی لبنان را تصرف و در اختیار کامل خود قرار دهد. شایان توجه است که لبنان دارای بدهی بین المللی حدود هشتاد ملیارد دلاری است که توانایی پرداخت این حجم بدهی را نداشته و در شرایط فاجعه بار اقتصادی و کاهش شدید ارزش پول ملی، بحران اشتغال و بیکاری، بحران نان، بحران سوخت، نیز قرار دارد. لذا ورود به جنگ منطقه ای، لبنان را در آستانه فروپاشی کامل قرار خواهد داد و از طرفی سکوت در بهره برداری رژیم صهیونیستی نیز به منزله واگذاری این ثروت ملی به رژیم صهیونیستی و محرومیت مردم لبنان از منابع طبیعی نفت و گاز خواهد بود. البته در شرایط فعلی که مذاکرات برجام در وضعیت خاصی قرار دارد، ورود جریان مقاومت به یک نبرد منطقه ای بعید خواهد بود، مگر آنکه اتفاق خاصی در جبهه مقاومت در حال رخ دادن باشد.

غلامحسین احمدی- کارشناس لبنان ۱۱.۴.۱۴۰۱

منبع:                                                                                                                                                                           https://www.al-akhbar.com/Politics/340302

کد خبر 12949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =