جمعیت ترکمنستان: تعداد، رشد و سایر شاخص ها

این نوشتار حاوی اطلاعاتی از منابع مختلف در دسترس، از جمله داده‌های بانک جهانی، و همچنین حقایقی از کتاب‌های درسی موجود در برنامه دانشگاه‌های ترکمنستان است.

در دسامبر ۲۰۲۲، اولین سرشماری دیجیتالی نفوس و مسکن در ترکمنستان انجام خواهد شد که باید شاخص های جمعیتی کشور را با دقت هر چه بیشتر منعکس کند.

اطلاعات کلی

جمعیت ترکمنستان بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ میلیون نفر بوده است. با توجه به اینکه همین رقم ۲۰ سال پیش در سطح ۴.۵ میلیون و در سال ۱۹۲۶، ۹۹۸ هزار نفر بوده، می توان پویایی سریع رشد طبیعی جمعیت را دنبال کرد که اتفاقاً یکی از بالاترین ها در جهان است.

اولین سرشماری نفوس ترکمنستان در سال ۱۹۹۵ انجام شد. بنابراین، این کشور اولین کشوری بود که در فضای پس از شوروی سرشماری عمومی را سازماندهی کرد. سرشماری بعدی در سال ۲۰۰۹ رشد سالانه جمعیت را ۱.۵ درصد نشان داد.

اگر ۱.۵ درصد رشد پایدار را به عنوان پایه در نظر بگیریم، تا سال ۲۰۳۰ تا ۶.۷ میلیون نفر و تا سال ۲۰۵۰ تا ۱۰ میلیون نفر جمعیت خواهیم داشت.

آمار جنسیتی

ترکمنستان کشوری است که جمعیت زنان در آن غالب است. اندکی بیش از نیمی از کل، یعنی ۵۰.۲ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، اما در دهه‌های اخیر به تدریج از سلطه زنان در نمودار جنسی کاسته شده است.

طبق داده های آماری، در سال ۱۹۹۰، جمعیت مردان ۴۹.۷ درصد بود، این در حالی است که ظرف ۹ سال این رقم به ۴۹.۹ درصد افزایش یافت که نشان می دهد شاخص جنسیتی جمعیت در تلاش برای تعادل است.

ترکیب خانواده

بر اساس سرشماری سال ۱۹۹۵ ترکمنستان، ۴۷ درصد جمعیت را خانواده های ۴ تا ۶ نفری، و ۳۱ درصد جمعیت را خانواده های بزرگ با ۷ نفر یا بیشتر تشکیل می دادند.

طبق آخرین مطالعاتی که در کتب دانشگاهی ترکمنستان آمده است، در شهرهای بزرگ ترکمنستان قشر خانواده های ۲-۳ نفری رو به افزایش است که با روندهای روز دنیا همخوانی دارد. در همین حال، در مناطق روستایی، خانواده ها عمدتاً از ۶ نفر و در شهرها از ۴ نفر تشکیل می شوند.

جمعیت بر اساس ملیت

ترکمنستان یک کشور چندملیتی است که ترکمن‌ها پرشمارترین قومیت در آن هستند. در سال ۱۹۹۵ ترکمن ها ۸۸ درصد جمعیت را تشکیل می دادند، ازبک ها ۹.۲٪، روس ها ۶.۷٪ و قزاق ها ۲٪، اما در سال های ۲۰۲۰-۲۰۱۰ شمار ترکمن ها از مرز ۹۰٪ گذشت.

در عین حال، ترکمنستان همچنان یک کشور چند ملیتی است که در آن اقلیت های قومی مختلفی وجود دارد. این کشور همچنین به طور مرتب افراد با ملیت های دیگر را به تابعیت خود می پذیرد. یکی از این اقدامات در سپتامبر سال جاری صورت گرفت که به ۱۵۳۰ نفر تابعیت ترکمنستان و ۳۱۵ شهروند خارجی اجازه اقامت در این کشور داده شد.

منبع: خبرگزاری اورینت، ۲۹ مهر ۱۴۰۱

کد خبر 13600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =