۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰

در حال حاضر در ترکمنستان ۱۷۶۰ مدرسه، ۹۲۷ مهد کودک، ۶۴ هنرستان ابتدائی، ۳۷ آموزشگاه حرفه‌ای و هنرستان، و ۲۳ دانشگاه فعال وجود دارد.

در تاریخ ۲ سپتامبر (۱۱شهریور) آیین رسمی بازگشایی مدارس در کلیه سطوح تحصیلی در ترکمنستان برگزار شد. در این آیین که با برگزاری مراسم ویژه شامل مراسم هنری و سخنرانی مقامات مسئول علمی و استانی همراه بود، سال تحصیلی جدید آغاز گردید.

در حال حاضر در ترکمنستان ۱۷۶۰ مدرسه، ۹۲۷ مهد کودک، ۶۴ هنرستان ابتدائی، ۳۷ آموزشگاه حرفه‌ای و هنرستان، و ۲۳ دانشگاه فعال وجود دارد. امسال ۱۵۳۸۸۵ دانش آموز کلاس اولی وارد مدارس ترکمنستان شده اند و از سوی رئیس جمهور ترکمنستان به همه آنان یک عدد نت بوک اهداء شده‌است. در نت‌ بوکهای  اهدایی به دانش آموزان کلاس اول، برنامه و نرم‌افزارهای ویژه دانش‌آموزان و همچنین برخی برنامه‌های آموزشی، زبان آموزی و غیره نصب شده‌است.

در کشور ترکمنستان برای تمام افراد، آموزش در مدارس تا پایان مقطع دبیرستان، اجباری و رایگان است.

سطح آموزش و پرورش یکی از مهمترین اولویت‌های قربانقلی بردی‌محمداف رئیس جمهور ترکمنستان است. وی از نخستین روزهای انتخاب به سمت رئیس جمهور، تغییرات جدیدی در سیستم آموزشی این کشور اعمال کرده است. در سال ۲۰۰۷ در فرمانی نظام آموزشی همگانی که قبل از آن ۹ ساله بود، به یک سال دیگر افزایش داد و مدت زمان تحصیلی دانشگاهها را نیز از ۴ سال به ۵ سال تغییر داد. بر اساس فرمانی که در تاریخ ۱ مارس ۲۰۱۳ مطابق با ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ از سوی رئیس جمهور صادر شد، دانش‌آموزان می بایست  کلاس‌های ابتدائی را به جای ۷ سالگی از ۶ سالگی شروع کنند. در این فرمان همچنین ۲ سال به دوره آموزش عمومی افزوده شد و اکنون آموزش در مدارس این کشور ۱۲ سال  به طول می انجامد.

به این ترتیب از سال تحصیلی ۲۰۱۳-۲۰۱۴ نظام تحصیلی همگانی در ترکمنستان با هدف بالا بردن سطح و کیفیت تحصیلات ۱۲ ساله و قطعی شد.

در سیستم جدید آموزشی کودکان ترکمنستان از سن شش سالگی تحصیلات مقدماتی را آغاز      می کنند و تحصیل ابتدائی ۴ سال، تحصیلات عمومی ۶ سال و دبیرستان ۲ ساله شد.

شایان ذکر است با دستور قربانقلی بردی‌محمداف رئیس جمهور ترکمنستان سالانه ده‌ها  مدرسه و مهد کودک و آموزشگاه‌های عالی در این کشور احداث می شود و با تجهیزات مدرن و پیشرفته تجهیز می شود. بر اساس همین دستور، معلمین و نیز مدرسین دانشگاهها  در این کشور اکنون در مقایسه با عموم کارمندان دولت، بهترین حقوق (۲ تا ۴ هزار منات در برابر متوسط ۱۴۰۰ منات حقوق کارمندان)  را می گیرند.

لباس‌های رسمی دانش‌آموزان

 لباس دانش آموزان در مدارس ترکمنستان، برای دختران لباس سبز با گلدوزی سنتی روی یقه ها، موهای بافته شده از دو طرف، کلاه سنتی ترکمنی(تاخیا)، گل سر سفید (برای دختران کلاسهای ابتدائی).در پائیز و بهار کت سبز. در زمستان پالتوی سبز یا سیاه، جوراب سفید و کفش سیاه است. همچنین دختران تا کلاس هشتم یعنی تا ۱۴ سالگی پیشبند سفید می پوشند. لباس‌های پسرها نیز کت و شلوار سیاه، پیراهن سفید، کلاه سنتی ترکمنی (تاخیا)، جوراب  و کفش سیاه همراه با کراوات مشکی و  در زمستان‌ها پالتوی سیاه می باشد

پوشیدن لباس‌های رسمی مدارس برای دانش‌آموزان در کلیه مقاطع تحصیلی اجباری می باشد.

کتاب‌های درسی

‌کتاب‌های درسی مدارس به صورت امانت برای یک سال تحصیلی در آغاز مدرسه تحویل دانش آموز می گردد و در پایان سال تحصیلی کتاب‌ها می بایست سالم و تمیز به مدرسه باز گردانده‌ و تحویل کتابخانه دار ( فرد مسئول کتابهای مدرسه)  شود. کتاب‌های درسی مدرسه فروخته نمی شود و خرید و فروش آن ممنوع است. بنا بر این یک کتاب درسی ۶ تا ۷ سال استفاده می شود.

آداب نشستن در مدارس

دانش‌آموزان در کلاس روی صندلی باید صاف بنشینند و دو دستشان را می بایست روی میز بگذارند. ‌در صورتی که معلم اجازه نوشتن را دادن می توانند بنویسند و اگر  سوال داشته باشند می توانند دست راستشان را بلند کنند و اجازه بگیرند.

کد خبر 1370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =