آشتی رهبران مورو

همکاری رهبران جبهه مورو در چارچوب دولت انتقالی میندانائو فیلیپین

Source of the news: https://www.mindanews.com/peace-process/2023/01/mindanao-2022-bangsamoro-in-transition-all-moro-liberation-fronts-now-represented-in-bta/

By:CAROLYN O. ARGUILLAS-JANUARY 3, 2023

همکاری رهبران جبهه مورو در چارچوب دولت انتقالی میندانائو فیلیپین

Erstwhile estranged brothers in the Bangsamoro struggle (L to R) Ahod “Al Haj Murad” Ebrahim, Nur Misuari and Muslimin Sema are reunited at the inaugural session of the Bangsamoro Parliament on Thursday, 15 September in Cotabato City, MindaNews photo by CAROLYN O. ARGUILLAS

 تمام رهبران جبهه آزادیبخش مورو اینک در دولت انتقالی مسلمانان جنوب فیلیپین عضو شده اند.

در حالیکه بسیاری از مردم از دیدن رهبران جبهه مورو حاج نور میسوری ، حاج مراد ابراهیم و مسلمین سما که در دهه های 70 و 80 عمر خود هستند ، در کنار هم و دست در دست هم ناامید شده بودند ، این رهبران همانند برادرانی که سالها همدیگر را گم کرده بودند ، گرد هم آمدند تا پیرامون تقویت دولت انتقالی بانگسامورو  که بیش از نیم قرن برای تحقق آن مبارزه کرده بودند ، با هم همفکری و همکاری کنند.

این رویداد مهم در 15 سپتامبر 2022 در مرکز فرهنگی دولت انتقالی در شهر کوتاباتو منطقه میندانائو که برای افتتاح مراسم معرفی حدود 80 نفر از اعضای جدید منصوب شده از طرف رئیس جمهور مارکوس برای دولت انتقالی جمع شده بودند ،  رخ داد.

ملاحظه :

  •         مارکوس پسر رئیس جمهور اسبق فردیناند مارکوس پدر ، معروف به دیکتاتور فیلیپین است که پس از کشتار جبیده در سال 1968 و اعلام حکومت نظامی در سال 1972، این مردان را در 20 و 30 سالگی عمر خودشان و هزاران نفر مانند آنها را به دست گرفتن سلاح برای مبارزه برای حق تعیین سرنوشت خود سوق داد. اگرچه آشتی این رهبران با یکدیگر در دولت مارکوس اتفاق افتاد، تصمیم  (جبهه آزادیبخش ملی فیلیپین )MNLF تحت رهبری میسوری برای عضویت در BTA ( دولت انتقالی بانگسامورو ) تحت رهبری MILF در دولت دوترته در دسامبر سال گذشته اتفاق افتاد. طرح تشکیل دولت انتقالی که در سال 2014 موافقت شد در مسیر تشکیل با مشکل مواجه شد و تا سال 2018 به تعویق افتاد و در این سال با دستور دوترته رئیس جمهور وقت دولت انتقالی در بخشهایی از میندانائو تشکیل شد ولی رهبران جبهه آزادیبخش با یکدیگر همکاری چندانی نداشتند تا اینکه با تدابیر دوترته ، نور میسواری که نماینده ویژه رئیس جمهور فیلیپین در سازمان همکاری اسلامی هم بود  در سال گذشته با دوترته برای عضویت در دولت انتقالی به توافق رسید و نهایتا در سپتامبر 2022 این رهبران بعنوان اعضای دولت انتقالی کنار یکدیگر قرار گرفتند و این دولت انتقالی تا ژوئن 2025 فرصت دارد تا پیرامون چگونگی تشکیل دولت خودمختار مسلمانان در میندانائو اقدامات لازم را بانجام برسانند.
  •        دو نفر از فرزندان آقای میسوری یعنی عبدالکریم میسوری و نوررضا میسوری نیز جزو 80 نفر از منصوبین هستند و دختر دیگر آقای میسوری یعنی نورالعینه معاون وزیر خدمات اجتماعی و توسعه می باشد.
  •        آقای مراد ابراهیم نخست وزیر دولت انتقالی در 11 سپتامبر و چهار روز قبل از افتتاح دولت جدید ، در سفر به داوائو به دیدار آقای نور میسوری در منزلش می رود و این دیدار منتج به توافق دو رهبر برای همکاری میشود. دیداری که خود میسوری از آن به " روز بزرگ برای بانگسامورو " یاد کرده است. (جزییات این دیدار منتشر نشده است).

همکاری رهبران جبهه مورو در چارچوب دولت انتقالی میندانائو فیلیپین

·       انتشار خبر این رویداد که در سپتامبر 2022 اتفاق افتاده ، در ماه ژانویه 2023 ، جای تامل دارد.

  •        نظر به پیشینه حضور ایران در منطقه مهم میندانائو و آینده ای که برای این منطقه متصور است سیاست همکاری با مقامات ملی و محلی فیلیپین در این زمینه میتواند از جمله سیاستهای راهبردی کشورمان باشد و  تعریف همکاری سازنده و موثر و دراز مدت با دولت انتقالی زیر چتر هماهنگی با دولت مرکزی فیلیپین ، راه را برای گسترش همکاری با مسلمانان فیلیپین هموار خواهد ساخت و حتی میتوان نسبت به امکان توافق برای افتتاح خانه فرهنگ رایزنی سفارت ج.ا.ایران در منطقه میندانائو با دولت مرکزی و محلی امیدوار بود. بهرحال منطقه میندانائو خود عرصه میدان داری و فعالیت کشورهای اسلامی و غیراسلامی از جمله رژیم صهیونیستی و عربستان است و غفلت از آن برای ما و شیعیان خسران بهمراه خواهد داشت.
  •        سال گذشته دیداری با آقای میسوری صورت گرفت که نتایج آن دیدار هنوز قابل پیگیری میتواند باشد.

************************

کد خبر 14322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =