دوترته رئیس جمهور فیلیپین از خارجیان خواست از سفر به زامبوانگا خودداری نمایند

پرزیدنت دوترته طی سخنانی اظهار داشت دولت نمی تواند از همه افراد در نقاط بحرانی کشور حفاظت کند و از خارجیان خواست که از سفر به نقاطی مانند زامبوانگا خودداری نمایند.

پرزیدنت دوترته طی سخنانی اظهار داشت دولت نمی تواند از همه افراد در نقاط بحرانی کشور حفاظت نماید و این به خاطر فعالیتهایی است که اخیرا از تروریست ها دیده شده است. او افزود لازم است خارجیان از سفر به مناطقی مانند زامبوانگا(در میندانائو ) به خاطر وجود افرادی که رفتاری مغایر قانون دارند خودداری نمایند تا از خطر آدم ربایی در امان باشند.

رئیس جمهور افزود، ما آگاهیم که برخی از خارجیان در نقاط مختلف منطقه سرمایه گذاری کرده اند اما توصیه ما در حال حاضر این است که از سفر به نقاطی مانند زامبوانگا خودداری نمائید .
 

دوترته افزود بسیاری از اتباع خارجی مایلند دوران بازنشستگی را در جنوب فیلیپین بگذرانند چون از شرایط خوب آب و هوایی بر خوردار است اما متاسفانه تعدادی از آنان تا کنون ربوده شده اند. او در ماه آوریل گذشته نیز طی سخنانی به گردشگران توصیه کرد فعلا از رفتن به نقاط دیدنی جنوب فیلیپین خودداری نمایند زیرا حامیان داعش در آن جا هستند.

 

Zamboanga City, officially the City of Zamboanga

توضیح :

جنوب فیلیپین که پوشیده از جنگلهای انبوه و نقاطی دوردست است در چند سال گذشته و پس از ظهور گروههای افراط گرایی مانند القاعده و داعش ، به دلایل مختلفی به عنوان یکی از نقاط ایده آل توسط آنان انتخاب شد که عمده دلایل آن از نظر برخی صاحبنظران به قرار زیراست:

- سرخوردگی سالها طولانی مسلمانان از ظلم های مضاعفی که توسط استعمارگران از گذشته تا اواخرقرن بیستم بر آن ها وارد شد و ادعا می شود در حال حاضر نیز به صورت های مختلفی ادامه دارد ، باعث گردید برخی از جوانان مسلمان فیلیپین ، داعش و تفکر کاذب آن مبنی بر احیاء خلافت اسلامی را راه حلی برای خود بیابند. گردانندگان و دست های پشت سر داعش نیز به خوبی از این امر آگاه بوده و هستند.

- وجود قریب به پنج دهه درگیری بین برخی مسلمانان و دولت مرکزی فیلیپین که عامل آوارگی صدها هزار و کشته شدن تعداد زیادی از مسلمانان شد (با تاکید بر فعالیت گروه ابوسیاف) ، باعث گردید که برخی از جوانان مسلمان ظهور داعش را همچون منجی برای خود محسوب کنند و به آن بپیوندند.

- وجود جنگلهای انبوه ، میوه های جنگلی و شرایط باتلاقی در برخی از مناطق جنوب ، شرایط زیستی برای  فعالیت افراط گرایان را مناسبتر گردانده است.

- پرداخت حقوقی  تا حدود صد هزار پزو( معادل دو هزار دلار) به جوانانی که همواره از فقر موجود در اثر غارت ثروت ملی سرزمین های مسلمانان و بی عدالتی های اعمال شده ، در رنج هستند ، گرایش به همکاری با گروههای افراطی را برای آنان جذاب و وسوسه انگیز ساخته است.

- وجود دیگر سرزمین های اسلامی در همسایگی جنوب فیلیپین مانند اندونزی، مالزی  بویژه ایالت صبا در شمال مالزی که خود دارای افراط گرایان هستند باعث ایجاد نوعی حلقه اطمینان برای موفقیت داعش و افراد و گروههای وابسته به آنان شده است.

- اگر چه دولت دوترته نسبت به گذراندن قانون منطقه موقت خود مختار مسلمانان جنوب از مجلسین نمایندگان و سنای این کشور آنهم پس از سالها موفق گردید و دولت موقت انتقالی خودمختار مسلمانان در جنوب تشکیل شد اما به زمان زیادی نیاز است تا این دولت موقت که با مشکلات عدیده ای روبرو است بتواند عنان امور را در دست گیرد و امنیت را در اقصی نقاط جنگلی و کوهستانی منطقه برقرار نماید.

- در منگنه قرار گرفتن داعش در خاورمیانه به دلایل مختلف ، از جمله عوامل دیگری است که به زعم صاحبنظران ، بر اهمیت نگاه استراتژیک به فیلیپین از سوی داعش و حامیان آنان می افزاید.

- در کنار فعالیت گروه های افراط گرای دینی ، وجود باندهای متعدد تبهکار و انجام اقدامات تبهکارانه خاصه آدم ربایی برای اخاذی ، از دیگر معضلات جامعه فیلیپین است هرچند که گفته می شود سیاست های دولت آقای دوترته در تامین نسبی امنیت در جامعه ، سیاستهای رویهمرفته موفقی بوده است.

- در منطقه زامبوانگا جمعی از شیعیان با مدیریت شیخ ابومهدی (تحصیل کرده در قم) نیز فعالیت دارند.

منبع : روزنامه مانیلا بولتن مورخ سی و یکم اکتبر ۲۰۱۹ میلادی

کد خبر 1494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =