افزایش 12 رتبه ای گرجستان در شاخص جهانی آزادی مطبوعات نسبت به سال گذشته

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۲۳ خود که روز ۳ مه منتشر شد، وضعیت آزادی رسانه‌های ۱۸۰ کشور جهان را مورد ارزیابی قرار داد، بر پایه این گزارش گرجستان با امتیاز 61.69 در رتبه 77 از ۱۸۰ کشور قرار گرفته‌است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۲۳ خود که روز ۳ مه  منتشر شد، وضعیت آزادی رسانه‌های ۱۸۰ کشور جهان را مورد ارزیابی قرار داد، بر پایه این گزارش گرجستان با امتیاز 61.69 در رتبه 77 از ۱۸۰ کشور قرار گرفته‌است. مروری کوتاه بر وضعیت گرجستان که همراه با شاخص جهانی آزادی مطبوعات است، بیان می‌کند که "مداخله مقامات تلاش‌ها برای بهبود آزادی رسانه‌ها در گرجستان را تضعیف می‌کند". در همین مروری کوتاه ذکر شده است که چشم انداز رسانه ای در گرجستان متنوع، اما در عین حال بسیار قطبی شده است.علاوه بر این، نویسندگان این شاخص خاطرنشان می کنند که گرجستان پس از انتخابات پارلمانی بحث برانگیز در سال 2020، یک بحران سیاسی جدی را تجربه می کند.

در بخش ارزیابی شاخص جهانی آزادی مطبوعات همچنین نوشته شده است که در گرجستان "دادگاه ها سعی کردند به محرمانه بودن منابع که توسط قانون آزادی بیان محافظت می شود، حمله کنند". در ارزیابی شرایط اقتصادی در گرجستان، شاخص جهانی آزادی مطبوعات بیان می کند که "بازار تبلیغات رسانه های چاپی و آنلاین در گرجستان توسعه نیافته است و این رسانه ها عمدتاً توسط کمک کنندگان غربی تامین می شوند." نویسندگان "شاخص آزادی مطبوعات جهانی 2023 " در مورد حملات فیزیکی به خبرنگاران، از جمله توسط مقامات بلندپایه دولتی، به ویژه در دوره های انتخابات صحبت می کنند.

تاریخ :2023/5/3

منبع:پایگاه خبری شبکه تلوزیونی گرجستان

https://1tv.ge/news/msoflio-presis-tavisuflebis-indeqsshi-sharshandeltan-shedarebit-saqartvelo-12-safekhurit-dawinaurda/

کد خبر 15343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =