تونس با موقعیت جغرافیایی در شمال آفریقا و جنوب دریای مدیترانه به عنوان کشوری مسلمان دارای آداب و رسوم مختلفی است که در این آداب در برخی از مناسبات دینی همچون عید قربان و عید فطر بسیار پر رنگ و متفاوت از دیگر کشورها می باشد.

تونس با موقعیت جغرافیایی در شمال آفریقا و جنوب دریای مدیترانه به عنوان کشوری مسلمان دارای آداب و رسوم مختلفی است که در این آداب در برخی از مناسبات دینی همچون عید قربان و عید فطر بسیار پر رنگ و متفاوت از دیگر کشورها می باشد.

عید قربان در تونس به عنوان عید اکبر و عید فطر به عنوان عید اصغر مشهور است. لذا مردم این کشور همزمان با عید سعید فطر رسوم مختلفی را که از گذشتگان خویش به ودیعت گرفته اند به اجرا در می آورند. این نوشتار بر آن است تا برخی از رسوم سنتی این کشور در عید سعید فطر را به تصویر بکشد.

۱-    همزمان با اعلام پایان ماه مبارک رمضان و عید فطر از سوی مفتی کل تونس ، نماز باشکوه عید فطر در مساجد جامع با حضور همه مسلمانان اقامه می شود. در پایتخت تونس ، نماز عید فطر با حضور شخصیت های دینی ، سیاسی و عموم مسمانان در جامع زیتونه اقامه می گردد.

۲-    مردم تونس  از دو هفته به پایان ماه مبارک  برای عید آماده می شوند و در روزهای پایانی ماه مبارک جنب و جوش به حداکثر خود می رسد. خرید هدیه برای کودکان و ملبس کردن آنان به لباس های نو از اهمیت بسزایی برخوردار است . مردم از چند روز به عید فطر و متناسب با توان مالی خود با حضور در فروشگاه ها به خرید لباس نو و انواع اسباب بازی برای کودکان می پردازند . حتی امسال نیز که کرونا شایع بود با تدابیری فروشگاه های لباس را قبل از عید بازکردند در روز عید والدین  به کودکان و نوجوانان عیدی می دهند و لذا فرصتی است برای اجتماعات خانوادگی و دید و بازدید های اقوام و بزرگان فامیل.

۳-    در تونس عید فطر با حلوی  و نوشیدن شربت آغاز می شود. این نام شیرینی ای است که مردم از اجداد خود از صد سال پیش یاد گرفته و به یکدیگر یاد داده اند. به مناسبت عید زنان تونسی شیرینی هایی با نامهای« المقروض، الغریبه، الباقلاوه، المحشی و الصمصه» درست می کنند. حتی به صورت موقت در بازارها حضور پیدا می کنند و شیرینی های خانگی را به فروش می رسانند.بسیاری از تونسی ها در این روز، طبقهای شیرینی خود را با یکدیگر مبادله می کنند و هنگام مهمانی رفتن از شیرینی های یکدیگر تناول می کنند.

۴-    این روز ، مردم در غذاهای خاصی را تناول می کنند که متناسب با فرهنگ مناطق مختلف متغیر است . از جمله در بعضی از ولایات از جمله پایتخت غذایی به نام ملوخیه و حلالم  طبخ می شود. در بعضی از شهرها ، فرنی با آبگوشت درست می کنند. اهالی صفاقس، در این روز بر اساس آداب و رسوم خود  غذایی به نام الشرموله  که از پیاز و کشمش و  ماهی شور طبخ می کنند و در  صبح روز عید تناول می نمایند.

  ۵-    حق نمک از جمله رسوم مشهور تونس در عید فطر به شمار می رود. در این روز ، آقایان به پاس زحماتی که همسرانشان در طول ماه مبارک رمضان کشیده اند هدایایی را بعد از نماز عید به آنها تقدیم می کنند که اسم این سنت حق الملح است. این هدیه تکه طلا ،نقره ، لباس و یا پول نقد می باشد.

  ۶-    در گذشته تونس ، در سحرها ، فردی وظیفه داشته است که با نواختن بر طبل مردم را از رسیدن وقت سحر آگاه کند. که البته این سنت قدیمی منسوخ شده است اما هنوز در برخی از محلات در صبح روز عید فردی با طبل حاضر می شود و به نواختن آن می پردازد که این کار هم تداعی خاطرات است و هم باعث خوشحالی کودکان می شود و طبعا جمعی از کودکان دور این فرد تجمع می کنند و به شادی و پایکوبی می پردازند.

۷-    رسم دیگر، هزان الموسم نام دارد. بر اساس این رسم فرد خواستگار در روز عید به دیدن خانواده دختر خانم می رود و به آنها و عروس خانم هدایایی را تقدیم می کند. این هدایا شامل لباس و برخی از وسایل منزل آینده عروس خانم می باشد.

۸-    دیدار با با شیوخ و علما و بزرگان فامیل خصوصا پدر و مادر و تبریک عید و نیز برگزاری مراسم ازدواج و عروسی بلافاصله بعد از ماه رمضان  از جمله دیگر آداب فطر در تونس به شمار می رود.

کد خبر 1688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =