۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
دهکده قدیمی چینی در کنیا

مدت ها قبل از اینکه کاشف پرتغالی واسکو داگاما به کشورکنیا در سواحل این کشور (آفریقای شرقی) سفر کند، کنیا با چین روابط مشترک داشته است، واین مهم را فرهنگ غنی روستای کمتر شناخته شده سی یو نشان می دهد.                                                                                         

مدت ها قبل از اینکه کاشف پرتغالی واسکو داگاما به کشورکنیا در سواحل این کشور (آفریقای شرقی) سفر کند، کنیا با چین روابط مشترک داشته است، واین مهم را فرهنگ غنی روستای کمتر شناخته شده سی یو نشان می دهد.                                                                                            

سی یو در ساحل شمالی در جزیره پات در مجمع الجزایر لامو واقع شده است.                            

قدمت این روستا مشخص نیست. با این حال، محققان قدمت آن را از قرن سیزدهم می دانند.            

این روستا در سال 2005 زمانی که مواماکا شریفو 19 ساله جهت بورسیه تحصیلی رشته پزشکی به کشور چین اعزام شده است ، ازوی آزمایش دی ان ای میگیرندکه مشخص می شود ،او چینی الاصل است، وازآن موقع این موضوع مورد توجه محققان قرار می گیرد

                                                     

دهکده قدیمی چینی در کنیا

استامبولی عبدالهی نصیر، محقق و مورخ مستقر در مومباسا، اطلاعات بیشتری در مورد این روستا، منشأ فرهنگ و ازدواج میان چینی‌ها و کنیایی‌ها گفته است.                                                  

این محقق می گوید، بر اساس افسانه های قدیم، گروهی از ملوانان چینی غرق شده در یکی از جزایر کنیا ساکن شدند و در نهایت با زنان کنیایی ازدواج کردند و فرزندانی از خود به جای گذاشتند که هنوز هم در کنیا یافت می شوند.                                                                                                      

تعدادی از فرزندان کنیایی که برای تحصیل به چین رفته اند به آنها بورسیه دانشگاهی هم ارائه شده است.

                                                                                                                        

او گفت که ساحل کنیا هنوز به طور کامل مورد بهره برداری قرار نگرفته است. او می گوید چینی ها تقریباً 80 سال قبل از واسکو دوگاما وارد کنیا شدند و جذب این منطقه شدند.                               

چینی هایی که توسط چانگ هو یا ما هو  و  ژنگ او  رهبری می شدند به اسلام گرویدند و با کنیایی های ساحلی ازدواج کردند.

                                                                                       

دهکده قدیمی چینی در کنیا

ناصر افزود: از قبرستان های آنها میتوان مشاهده کرد. مسلمانان مرده ها را در جهت مکه وقبله دفن می کنند و قبرستان های چینی نیز همینطوراست.                                                                 

داستان ها حاکی از آن است که ملوانان چینی قبل از استقرار در سی یو در سال 1415، همانطور که توسط سفارت چین در نایروبی نوشته شده بود،ازیک کشتی شکسته فرار کردند.                              

در سال 2005، سفارت چین افرادی که ریشه های چینی داشتند  را به روستای سی یو بازگرداندو باستان شناسان و دانشمندان نیز مردم آن منطقه  را مورد  مطالعه قراردادند و نمونه هایی ازآنها را مورد آزمایش دی ای ان قرار دادند و مواماکا شریفو که اکنون مدرک  دکتری دارد ، در سال 2012 فارغ التحصیل شده است. ایشان تحصیلات متوسطه خود را در مدرسه راهنمایی دخترانه لامو به پایان رسانده بود و به دلیل شباهت و اخباری که در سراسر کشور به اشتراک گذاشته شده بود، به طور گسترده به عنوان "دختر چینی" شناخته می شد.                                                           

دهکده قدیمی چینی در کنیا

پس از اینکه اصل و نسبش به سلسله مینگ چینی در استان جیانگ سو چین شرقی رسید، به او بورسیه تحصیلی برای ادامه تحصیلات بیشتر پیشنهاد شد.                                                                                        

شریفو در سال 2005 در حالی که چین ششصدمین سالگرد ناوبری از چین به کنیا توسط ژنگ هی، را جشن می گرفت، گفت: "من می خواهم مکانی را ببینم که اجدادم در آن زندگی می کنند. من مشتاقانه منتظر بازدید از چین و تحصیل در دانشگاه چین هستم.                                              

او فرصتی یافت تا با خانواده واقعی ملوان بزرگ دریاسالار ژنگ ملاقات کند. شریفو در آرزوی بازگشت به کنیا و کمک به جامعه خود و همچنین تلاش خود در سیاست است. او آرزو دارد سناتور شود.  

 منصور ایله، یکی از ساکنان روستای سی یو، نه تنها تاریخ روابط تجاری را از نزدیک از طریق سنت های شفاهی دنبال می کند، بلکه مجموعه ای از قطعات چینی را نیز در خانه خود حفظ کرده است.

 این مرد 52 ساله گفت: من این قطعات را که 6 سال پیش در سواحل جمع آوری کردم. مردم برای خرید آنها به من مراجعه می کنند اما هرگز آنها را نمی فروشم. آنها را حفظ خواهم کرد زیرا بخشی از تاریخ ما هستند.                                                                                                        

وی گفت کشتی چینی که واژگون شد در میان 100 کشتی تجاری بود که در نزدیکی شانگا در جزیره پات پهلو گرفت. در حال حاضر، شانگا یک سایت باستان شناسی است که شامل خرابه های  پایه های حدود 130 خانه و 300 مقبره است.                                                                     

دهکده قدیمی چینی در کنیا

محمد موئنجه، متصدی موزه و سایت میراث جهانی لامو،گفت: "بسیاری از محققان به نوع تعامل بازدیدکنندگان و سوابق تاریخی ملوان چینی که آن مأموریت را رهبری می کرد علاقه مند هستند. آنها همچنین به دنبال محصولات، شخصیت و مفاهیم فرهنگی هستند که ممکن است یافت شود.

در سال 2010، موزه های ملی چین و کنیا برنامه ای سه ساله را برای جستجوی کشتی غرق شده آغاز کردند، اما به دلیل هزینه های بالا به نتیجه نرسید.                                                        

او گفت که کشف کشتی غرق شده نه تنها برای کنیا و چین بلکه برای بازدیدکنندگان از سراسر جهان نیز جالب خواهد بود.

                                                                                      

منبع :

  1. https://www.chinadaily.com.cn/a/202305/26/WS647014bca310b6054fad53be.html
  2. https://www.chinadaily.com.cn/a/202305/25/WS646f03baa310b6054fad515f.html
  3. https://www.kenyans.co.ke/news/56828-siyu-kenya-600-years-little-known-chinese-village-lamu-video#:~:text=Siyu%20is%20located%20on%20the,existence%20from%20the%2013th%20century.
  4. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=A_apLTFZONM
کد خبر 17084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =