تحلیلی بر چاپ کتاب «عالیا نحو القدس»؛ مروری بر زندگی مجاهدانه شهیدقاسم سلیمانی

چندی پیش اتحادیه نویسندگان عرب (شعبه دمشق) کتاب «عالیا نحو القدس» (به معنای؛ تا بیت المقدس) را با قلم نویسنده سوری آقای ایمن الحسن به چاپ رساند. این کتاب شامل قطعات زیبا و خواندنی از زندگی مجاهدانه و شخصیت والای شهید قاسم سلیمانی است که توسط مؤسسه انتشاراتی دارالبحر در ابتدای سال 2023 و در 144 صفحه، 22 حکایت و به تعداد 1000 نسخه به چاپ رسید.

درباره نویسنده

ایمن الحسن (متولد سال 1989 – حلب) داستان نویس و قصه پردازی است که فارغ ­التحصیل رشته مهندسی عمران و عضو انجمن داستان و رمان و دبیر اتحادیه نویسندگان عرب شعبه دمشق است؛ وی اکنون سمت مدیر تالیف اداره کل کتاب این اتحادیه بوده و آثار برگزیده ای به شرح زیر از قلم او به چاپ رسیده است؛

تحلیلی بر چاپ کتاب «عالیا نحو القدس»؛ مروری بر زندگی مجاهدانه شهیدقاسم سلیمانی

   -  مجموعه داستان های "تلاشی برای مشاهده آنچه اتفاق افتاده" 1994.

   -  مجموعه داستان های کوتاه «بازگشت پیروزمندانه»  که در سال 1997 با همکاری انتصار بعله برنده جایزه شارجه برای خلاقیت عرب شد.

   - داستان های کوتاه "شای" 2003.

- داستان های بسیار کوتاه با عنوان «چوب موسی» 2006.

-  "غنچه شور" (سفید شکسته) و برنده جایزه اول مسابقه المزرعه - السویداء، 2008.

- رمان «آن سوی روز - دفترهای الزفتیه» - انتشارات اتحادیه کتاب عرب 1390.

درباره کتاب

تحلیلی بر چاپ کتاب «عالیا نحو القدس»؛ مروری بر زندگی مجاهدانه شهیدقاسم سلیمانی

دکتر محمد الحورانی رئیس اتحادیه نویسندگان عرب در سخنانی اظهار داشته است: «تا بیت المقدس» اولین اثر داستانی شهدا است که اتحادیه نویسندگان عرب تصمیم گرفت آن را به سرانجام برساند. داستانی که قهرمانی شهدا را در ژانرهای مختلف ادبی تداوم می بخشد و نشان می دهد که صحبت از شهید سلیمانی، صحبت از شهدای ارتش عربی سوریه و دوستان محور مقاومت است که بر ضد توطئه صهیونیستی جنگیدند.  مطالب اصلی این کتاب با همکاری دست اندرکاران فرهنگی ایران و برخی دوستان و در چارچوب رمانی که با دیدی خلاقانه نوشته شده است، به درستی به کار گرفته شد ارائه شده است. بدیهی است که زندگینامه نویسان با معضلات بسیاری مواجه هستند، اما گفتمان داستانی «تا بیت المقدس» با استفاده از ابزار روایی نوشته شده است تا زبان را به میدانی پرمخاطب وارد کند.

ابراهیم زعرور، رئیس اتحادیه نویسندگان عرب شعبه دمشق، در بخشی از سخنان خود پیرامون این کتاب افزود گفت: سلیمانی شهید بشریت است زیرا در راه مظلومان، مستضعفان و ستم دیدگان به شهادت رسیده و شهادت او پیامی برای جهانیان است؛ «در پایان، پیروزی از اندیشه آغاز خواهد شد».

ریاض طبرا، نویسنده و از اعضای دفتر اجرایی اتحادیه نویسندگان عرب، اظهار داشته است: ایمن الحسن داستان ­نویسی موفق است که هدف خود را از عنوان رمان «تا بیت المقدس» مشخص کرده است و سردار سلیمانی نیز در شهادتش سربلند بود. مغنیه و قاسم سلیمانی و این رابطه او را به انقلاب فلسطین در اوج مبارزه و مبارزه با نمادهای آن که به شهادت رسیدند بازگرداند و تداوم نمادهای مقاومت را از طریق ژانرهای ادبی متعدد ضروری دانست تا راهگشا نسل های آینده باشد.

همچنین احمد علی هلال منتقد ادبی معتقد است که ایمن الحسن در رمان "تا بیت المقدس" به شیوه ای ادبی به سراغ زندگینامه شهید سلیمانی رفته است که به رمان مستند و شبیه سازی شده نزدیکتر است. زندگینامه یک فرد استثنایی و طرحی تخیلی که با واقعیت های مهم در تعامل است، با اتخاذ ساز و کار روایت تصویری سینمایی با فنون حساب شده که به تجلی رویداد در دو شرایط هنری و انسانی کمک می کند. هلال توضیح داد که رمان «تا بیت المقدس» نشان دهنده رابطه رمان و زندگینامه است، بویژه در باز بودن چهارچوب معنایی و فرمول بندی تأثیرگذار آن در معنای ادبیات مقاومت و پایداری که از طریق تخیل یک انسان از نظام ارزش ها فراتر می رود. داستان پرداز با انتخاب آهنگ موزون تکه هایی از زندگی شهید سلیمانی، وی را به خاطره یک ملت و زندگینامه قهرمانی جمعی تبدیل نموده است.

این کتاب خواندنی و زیبا همان گونه که ایمن الحسن، نویسنده آن بیان نموده است نگاهی به ویژگی های مقاومت به طور کلی  و از طریق شخصیت شهید سلیمانی به صورت خاص است که از همین مسر زندگینامه او نیز از طریق اسناد و مدارک همراه با مقداری تخیل، ساخت ادبی و نمایشی و نقد به نگارش درآمده است. این رمان به دنبال آن است که بگوید مقاومت ادامه دارد؛ از ابدیت آغاز شده و پایانی ندارد، از مقاومت فلسطین تا جنوب لبنان و این اساس زندگینامه ادبی شهید سلیمانی بوده، هرچند مطالب کتاب، مستند نیست اما با توجه به اتفاقات، واقعی است و نویسنده آن را به صورت ادبی ارائه کرده است.

                                                                               تهیه و تنظیم: محمدهادی کاوه

کد خبر 17778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =