50 سال روابط دانشگاه شرق آفریقا با آلمان - و خدمات تبادل علمی آلمان (DAAD) برای آفریقا در نایروبی

سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) سازمانی است که تبادل بین المللی دانشجویان و دانشمندان را ترویج می کند. در واقع، این بزرگترین سازمان جهان در زمینه تامین مالی تحرک علمی است.

سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) سازمانی است که تبادل بین المللی دانشجویان و دانشمندان را ترویج می کند. در واقع، این بزرگترین سازمان جهان در زمینه تامین مالی تحرک علمی است. به عنوان انجمنی از دانشگاه های آلمان، دادا نماینده 231 دانشگاه و موسسه آموزش عالی آلمان با بیش از 500 نماینده در نزدیک به 100 کشور است.

در کنیا، دادا توسط یک دفتر منطقه ای در نایروبی و همچنین یک مدرس در دانشگاه نایروبی و دانشگاه کنیاتا نمایندگی می شود.

دادا در کنیا و دفتر منطقه ای آفریقای شرقی در نایروبی می توانند به یک رکورد چشمگیر نگاه کنند. در 50 سال گذشته، حدود 18000 دانشجو و محقق از کنیا و حداقل  45000 نفراز کشورهای شرق آفریقا مورد حمایت قرار گرفته اند. بیش از 400 مهمان ، مراسم سالگرد تاسیس آن را در سپتامبر 2023 در نایروبی با حضور دبیر کل دادا، دکتر کای سیکس در یک نشست منطقه ای ، فارغ التحصیلان و یک انجمن علمی و پس از آن پذیرایی کردند.

سال 2023 پنجاهمین سالگرد دفتر دادا در نایروبی بود. دادا باداشتن یک دفتر منطقه ای آفریقا در نایروبی  نمایندگی دارد. این سازمان با کارکنان، اساتید و شبکه بزرگ فارغ التحصیلان، اطلاعاتی را در شرق آفریقا در مورد آلمان به عنوان مکانی برای مطالعه و تحقیق و مشاوره در مورد فرصت های بودجه، بورسیه ها و همکاری دانشگاه ارائه می دهد. آلمان به عنوان یک کشور شریک برای آموزش عالی، تجارت و روابط سیاسی از شهرت خوبی برخوردار است. روابط دانشگاهی آلمان و آفریقا، همراه با روابط دیپلماتیک، قدمت 60 ساله دارد.

 

نگاهی به گذشته: توسعه دفتر منطقه ای DAAD در نایروبی

50 سال روابط دانشگاه شرق آفریقا با آلمان - و خدمات تبادل علمی آلمان (DAAD) برای آفریقا در نایروبی

روابط دیپلماتیک آلمان و کنیا نزدیک و مبتنی بر مشارکت است. در سال 1963، آلمان اولین کشوری بود که کنیا را به طور دیپلماتیک به رسمیت شناخت. 60 سال همکاری سیاسی و اقتصادی و 50 سال مشارکت دانشگاهی در شرق آفریقا حاکی از تداوم، اعتماد و پایداری است.

نگاهی به گزارش سالانه دادا در سال 1973 ، ابتدا یک شگفتی را نشان داد: هیچ اشاره ای به افتتاح دفتر دادا در کنیا وجود نداشت. در عوض، از ارسال یک هماهنگ کننده برای بورسیه تحصیلی Surplace و کشور سوم برای دانشجویان کنیایی خبر داد که دادا مدت کوتاهی پس از استقلال کنیا در سال 1963 اعطای آن را با "ولفگانگ آرمبرستر" آغاز کرده بود.، در سال 1973 یک دفتر نمایندگی در نایروبی وجود داشت، و DAAD توانست تبادل آکادمیک بیشتر با آلمان را مستقیماً در محل با دانشگاه ها و سازمان های شریک ایجاد و گسترش دهد. آرمبرستر توسط 9 کارگردان دنبال شد و از سال 2019 بیت شیندلر-کواتس ریاست دفتر میدانی را بر عهده داشت. در سالهای پس از 1973، دفتر شعبه به طور پیوسته رشد کرد و به همراه آن، شبکه اعطا کنندگان، فارغ التحصیلان و پروژه ها رشد کرد. امروزه دادا مرکز مهمی برای تبادلات آکادمیک بین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در آلمان و کنیا و کل منطقه شرق آفریقا است.

 

50 سال روابط دانشگاه شرق آفریقا با آلمان - و خدمات تبادل علمی آلمان (DAAD) برای آفریقا در نایروبی

پنجاهمین سالگرد با چندین رویداد در روزهای 18 تا 21 سپتامبر 2023 جشن گرفته شد.

دادا فارغ التحصیلان را از سراسر منطقه تحت صلاحیت دفتر میدانی به یک رویداد شبکه ای در 19 سپتامبر 2023 دعوت کرد. تقریباً 150 فارغ التحصیل از هفت کشور در رشته های مختلف و در تمام سنین - جوانترین فارغ التحصیل 26 ساله و مسن ترین آنها 70 سال داشت. نماینده بسیاری از فارغ التحصیلان بالای 50 سال داشت. از جمله افراد سرشناس مانند دکتر رز آشا میگیرو، فرستاده ویژه دبیرکل سابق سازمان ملل متحد برای HIV/AIDS در آفریقا، کمیساریای عالی جمهوری متحد تانزانیا در بریتانیا و جمهوری ایرلند، و پروفسور هیروت ولدماریام، وزیر سه دوره از اتیوپی.

 فارغ التحصیلان درباره اینکه چگونه DAAD و سایر سازمان های مالی آلمانی بر زندگی آنها تأثیر گذاشته اند، بحث و گفتگوکردند.

رئیس جمهور کنیا "ویلیام روتو" نیز از فارغ التحصیلان DAAD است.

50 سال روابط دانشگاه شرق آفریقا با آلمان - و خدمات تبادل علمی آلمان (DAAD) برای آفریقا در نایروبی

نگاه به آینده

شبکه‌سازی، بستری مشترک برای تبادلات درون منطقه‌ای فشرده‌تر و جلسات مکرر - اینها خواسته‌ها و پیشنهادهایی بود که فارغ‌التحصیلان به DAAD ارائه کردند. دکتر کای سیکس، دبیر کل DAAD گفت: "امروزه، آفریقا به طور فزاینده ای توسط مردم به عنوان قاره ای از فرصت ها تلقی می شوددر آینده، ما می خواهیم همکاری های توسعه سنتی را به سمت همکاری های مبتنی بر مشارکت واقعی ارتقا دهیم.

روزهای سالگرد دادا در نایروبی یک موفقیت کامل بود: هیئت DAAD، فارغ التحصیلان و محققان توانستند به تبادل ایده و شبکه بپردازند. همه طرفین یک انتظار را بیان کردند:" DAAD به ترویج تبادلات آکادمیک بین آلمان، کنیا و شرق آفریقا در 50 سال آینده ادامه دهد." علاوه بر این، به گفته سفیر آلمان سباستین گروت، گسترش دیدگاه و دیدن اینکه آلمان کجا می‌تواند از پویایی‌ها و تحولات روی زمین سود ببرد و بیاموزد، مهم است و با نگاهی به آینده، این موضوع که چگونه فارغ التحصیلان DAAD می توانند در آینده تأثیر گزار باشند ، باید به کسانی که راه آنها را دنبال می کنند کمک وحمایت نمود.

منبع:

1. https://www.daad-kenya.org/en/about-us/

2. https://www.daad-kenya.org/fa/2023/10/16/50-years-of-east-african-german-university-relations-and-academic-exchange-and-five-decades- of-daad-regional-office-for-africa-in-nairobi/#:~:text=در%20the%20last%2050%20s،%20DAAD%20Secretary%20General%2C%20Dr

کد خبر 17961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =