سفریس شاعر یونانی که خود دیپلمات وزارت خارجه بود در کشورهای آلبانی، مصر، آفریقای جنوبی، ترکیه و لبنان ماموریت سیاسی داشت.

خبر ذخیره‌سازی شده توسط در تاریخ ۱۴۰۲۱۰۲۷-۱۶:۳۱

در جریان سفر آقای میچوتاکس نخست وزیر یونان به لندن وی در یک مراسم داخلی سفارت و نامگذاری یکی از اتاق‌های این سفارت به نام آقای «جورج سفریس» نویسنده یونان و برنده نوبل ادبیات (1963) شرکت کرد. سفریس شاعر یونانی که خود دیپلمات وزارت خارجه بود در کشورهای آلبانی، مصر، آفریقای جنوبی، ترکیه و لبنان ماموریت سیاسی داشت. وی سپس کاردار یونان در لبنان، سوریه، اردن و عراق را برعهده داشت. وی همچنین در سال 1950 و در جریان بحران قبرس که برای تمامی یونانیان و قبرسی‌ ها بسیار حائز اهمت بود، نقش اساسی ایفا کرد.

وی از سال 1957 الی 1961 سفیر یونان در انگلیس بود. حضور او در عرصه دیپلماتیک کشورش بی‌شک سرآغاز موفقیت ‎ها و تجربه‌های گران بهایی بود. سفریس بعد از کودتای نظامیان کشورش در سال 1967 مخالفت قاطع خود را با دیکتاتوری «پاپادوپولوس» به عنوان رئیس حکومت سرهنگان و چهره منفوری که رژیم نظامی او در سال‌های 1967 الی 1974 بر یونان حکومت کرد و دوران سیاهی را بر سراسر این کشور حاکم کرده بود، بارها تکرار کرد. نظامیانی که به دلیل نادیده گرفتن حقوق بشر و تجاوز به آن مسئول قتل، زندانی و شکنجه صدها شهروند یونانی بودند. پیوستن سفریس به صفوف مخالفت دیکتاتور وقت یونان، با استقبال گرم مردم این کشور و به ویژه نسل جوان روبرو شد.

 سفیر سابق یونان در انگلیس یکی از چهره‌های سرشناس و ماندگار یونان در عرصه شعر و ادبیات کشورش بود و به دلیل همین فعالیت‌ها بود که در سال 1963 میلادی برنده نوبل ادبیات شد. وی به دلیل اشعار ماندگارش که متاثر از احساساتی عمیق به فرهنگ و تمدن یونان است، به چنین افتخاری دست یافت.  او در سال 1971 درگذشت.

منبع: سایت Life

لینک: Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο «Γραφείο Σεφέρη» στο Λονδίνο: Το μήνυμα του πρωθυπουργού | LiFO

کد خبر 18111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =