کتاب «حماس – اسرائیل - شکست 7 اکتبر 2023 چارچوب زمانی، علل و شکاف های عملیاتی » نوشته آقای «کاستاس پیکرامنوس» در دسامبر 2023 و در آغاز درگیری ها در فلسطین منتشر شده است. این کتاب 140 صفحه ای از سوی انتشارات infognomon منتشر شده است.

کتاب «حماس، اسرائیل - شکست 7 اکتبر 2023، چارچوب زمانی، علل و شکاف های عملیاتی»

این کتاب، گزارش دلایل، شکست‌ها، شکاف‌های ساختاری و عملیاتی و فضای پیرامونی اسرائیل را قبل از آغاز عملیات سیل الاقصی حماس (7 اکتبر 2023) مستند می‌کند. علاوه بر این، حاوی اطلاعات انحصاری درباره آنچه در ساعات اولیه در داخل نوار غزه رخ داده است. عملیاتی که به خوبی آماده شده بود که منجر به تلفات گسترده رژیم صهیونیستی شد. رهبران حماس در غزه که ضعف‌های ساختاری و نارسایی‌های سیستم اطلاعاتی، هشدار اولیه و بازدارندگی اسرائیل را به درستی فهمیده اند و حتی تصور هم نمی‌کردند که عملیات سیل الاقصی در نهایت به چه ابعادی رسید. همه اینها در نهایت به این دلیل اتفاق افتاد که ترکیبی از شرایط، داده ها، موقعیت ها، شرایط و همچنین رویدادهای تصادفی که زمینه را برای جدی ترین خدشه به امنیت ملی اسرائیل از زمان یوم کیپور (1973) و پس از آن ایجاد کرد. نویسنده سپس این موضوع را به مسئله قبرس و روابط با یونان کشانده و مدعی است  سیستم اطلاعات و هشدار اولیه یونان و قبرس چگونه به آنچه در 7 اکتبر 2023 رخ داد نزدیک شده است؟ آیا آنها قبلاً تجزیه و تحلیلی را شروع کرده اند تا ببینند آیا در یونان و قبرس شکاف های امنیتی وجود دارد و در کدام بخش ها وجود دارد؟ آیا اولویت‌بندی نیازهای عملیاتی در خصوص مکانیسم هشدار زود هنگام، بهبود چرخه اطلاعاتی، استقرار کافی پاسگاه‌ ها و رصدخانه‌ها، گشت‌ها و غیره صورت گرفته است؟ خط سبز در قبرس چقدر خوب محافظت می شود؟ چه شکاف هایی در نظارت و مراقبت 24 ساعته از جزایر کوچک و جزایر در شرق دریای اژه وجود دارد؟ سؤالات ساده ای که بخشی از دکترین مدرن جنگ بدون توجه به اینکه بازیگران دولتی یا غیردولتی هستند، هستند. نویسنده نتیجه گیری کرده  امیدواریم تصمیم گیرندگان یونان و قبرس از سرنوشت اسرائیل درس بگیرند و فوراً به حل مشکلات امنیتی بپردازند. در مقابل ما حماس شبه نظامی نیست بلکه نیروهای مسلح ترکیه هستند. این نویسنده یونانی که در شهر مارسی مستقر است مدیر یک موسسه تحقیاتی در فرانسه است و تاکنون چندین کتاب از جمله «مخفی در قرن بیست و یکم"، "امنیت ملی" و "ترکیه 1923-2023". یک قرن» را به زبان های  انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ترکی منتشر کرده است.

لینک: ΧΑΜΑΣ - ΙΣΡΑΗΛ. Το Φιάσκο της 7ης Οκτωβρίου 2023 - Ινφογνώμων Εκδοτικός Οίκος | Αθήνα | Δημιουργία Βιβλίου - Online Βιβλιοπωλείο (infognomon.gr)

کد خبر 18242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =