از دیدگاه این حزب چنانچه حزب حاکم لایحه ای به مجلس تسلیم کند که موجب تضعیف دانشگاه های دولتی شود، با آن مخالفت خواهد کرد.

دیدگاه حزب سوسیالیست یونان در خصوص موسسات آموزشی غیر دولتی

آقای اندرولاکیس رئیس حزب پاسوک در خصوص موضع این حزب در قبال مؤسسات آموزش عالی غیردولتی گفت: «حزب ما مانع راه اندازی دانشگاه غیردولتی غیرانتفاعی با معیارهای کیفی مشخص نخواهد شد، زیرا در سایر کشورهای اروپایی نیز این اتفاق می ‎افتد. اما اکثریت دانشجویان در تمام اروپا به دانشگاه‌های دولتی می‌روند. نگرانی حزب پاسوک این است که فرزندان نسل ‌های جوان باید این گزینه را داشته باشند که به‌طور رایگان از دانشگاه دولتی رفته و از امکانات رایگان استفاده کنند تا زندگی‌شان را با عزت بسازند.»

از دیدگاه این حزب چنانچه حزب حاکم لایحه ای به مجلس تسلیم کند که موجب تضعیف دانشگاه های دولتی شود و مدارک دانشگاهی را از طریق موسسات خصوصی و انتفاعی به تجارت گذارد، با آن مخالفت خواهد کرد.

تحلیل:

۱- در آخرین جلسه سال هیئت دولت پیش نویس لایحه وزارت آموزش در مورد تاسیس دانشگاه‎های غیر انتفاعی مورد بررسی قرار گرفت. نخست وزیر یونان لایحه مورد نظر را نخستین گام در راستای اصلاح ماده ۱۶ قانون اساسی ارزیابی کرد. در ماده ۱۶ قانون اساسی تصریح شده است آموزش عالی منحصرا بر عهده اشخاص حقوقی حقوق عمومی می‎باشد. نخست وزیر یونان تاکید کرد یونان می‎تواند به مرکز جذب دانشجویان خارجی تبدیل شود. تاسیس دانشگاه‎های غیر انتفاعی کمک خواهد کرد پدیده فرار مغزها تعدیل شده و بخش عمده ۴۰ هزار نفری که سالانه برای انجام تحصیلات در خارج یونان را ترک می کنند، در کشور باقی بمانند. با تاسیس شعبه‎های دانشگاه‎های معتبر خارجی در کشور، از هزینه زیادی که برای تحصیل دانشجویان در خارج می‎شود جلوگیری خواهد شد و ارز در کشور باقی خواهد ماند.

۲- حزب کمونیست مخالفت صریح خود با ابتکار دولت را اعلام و تاکید کرد هدف دولت خرید و فروش مدارک دانشگاهی و خصوصی سازی آموزش است. این حزب ابتکارات دولت و حمله به حقوق جوانان در تحصیلات را تحریک آمیز دانسته و دولت را متهم کرده قصد دارد فقط فرزندان ثروتمندان حق تحصیل داشته باشند. این حزب از اعتراضات و تظاهرات گسترده خبر داده است.

۳- ۱۱۵ انجمن دانشجویی اعلام کرده‎اند  دانشجویان در گذشته با اعتراضات خود ابتکارات مشابه دولت های قبلی را باطل کردند و اینک نیز مصمم به آغاز اعتراضات، راهپیمایی ها و تعطیلی دانشگاه ها تا لغو کامل لایحه دولت هستند.

منبع: سایت In.gr

لینک: https://www.in.gr/2023/12/22/politics/politiki-grammateia/nai-alla-epifylakseis-apo-pasok-gia-ta-idiotika-panepistimia

کد خبر 18307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =