پارلمان یونان طی جلسه ای در روز ۱۷ ژانویه، وضعیت حاکمیت قانون و آزادی مطبوعات در یونان را مورد بررسی قرار داد.

بررسی وضعیت حاکمیت قانون و آزادی مطبوعات یونان توسط پارلمان اروپا

پارلمان یونان طی جلسه ای در روز ۱۷ ژانویه، وضعیت حاکمیت قانون و آزادی مطبوعات در یونان را مورد بررسی قرار داد. در سال های اخیر گزارش های منفی توسط رسانه های خارجی و همچنین سازمان های بین المللی حفاظت از حقوق بشر، منتشر شده است. جلسه تحت عنوان «ارزش های اروپایی در یونان: بحث در مورد آخرین تحولات» با حضور نمایندگان شورای اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا در پی «نگرانی های مکرر» ابراز شده توسط برخی نمایندگان پارلمان اروپا در مورد احترام به ارزش های اروپایی در یونان برگزار شد.

 در این جلسه مسئله شنود تلفنی با استفاده از نرم افزارهای جاسوسی، ادعاهای مربوط به مداخله دولت در تحقیقات پیرامون آزادی رسانه ها و امنیت خبرنگاران، به عقب راندن مهاجرین، بدرفتاری با مهاجرین، عملکرد دولت در مبارزه با فساد، نگرانی های موجود پیرامون استقلال و عملکرد دستگاه قضایی و دیگر نتایج گزارش کمیسیون اروپا پیرامون حاکمیت قانون مورد بحث قرار گرفت.

دیدبان حقوق بشر (HRW) در گزارش خود پیرامون سال ۲۰۲۳، نگرانی شدید خود نسبت به روند حاکمیت حقوق و آزادی مطبوعات در یونان را ابراز کرد. در گزارش مذکور آمده است محدود کردن آزادی رسانه‌ها همچنان نگرانی‌هایی را در مورد حاکمیت قانون ایجاد می‌کند. در گزارش HRW آمده است در سال ۲۰۲۳، سو استفاده از پناهجویان و مهاجرین منجمله به عقب راندن اجباری، سو استفاده در حین بازداشت و رفتارهای خشونت بار ادامه یافت و دولت گروه های جامعه مدنی حامی حقوق پناهجویان و مهاجرین را مورد آزار قضایی قرار داد. در جلسه پارلمان با ۲۰۰ موافق در برابر ۱۱۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از جمع ۳۲۷ نماینده حاضر در جلسه، پارلمان اروپا با صدور قطعنامه در مورد یونان موافقت کرد.

محدودیت‌های آزادی مطبوعات همچنان نگرانی ‌هایی را در مورد حاکمیت قانون ایجاد می‌کند، همانطور رسوایی جاسوسی از رسانه ها نیز به این نگرانی ها دامن زده است. قربانیان چنین موضوعاتی از گزارش دادن این حملات به پلیس تردید داشتند. علاوه بر این در این گزارش  به حقوق زنان اشاره شده است، به طوری که دیده بان تاکید می  کند که بر اساس گزارش موسسه مدیترانه ای، «یونان بالاترین افزایش سالانه زنان کشی گزارش شده را در بین ۲۰ کشور اروپایی در طول همه گیری جهانی ثبت کرده است.

نافت امپوریکی- ۱۶ ژانویه

https://www.naftemporiki.gr/politics/۱۵۶۷۶۳۱/sto-eyrokoinovoylio-exetazetai-xana-i-katastasi-toy-kratoys-dikaioy-stin-ellada/

کد خبر 18567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =