درآمد منطقه تاریخی آکروپلیس از ۴۶ میلیون یونان در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۶۰ میلیون یورو در سال ۲۰۲۳ میلادی افزایش یافته است.

وزیر فرهنگ و ورزش یونان طی سخنانی در پارلمان یونان گفت: درآمد منطقه تاریخی آکروپلیس از ۴۶ میلیون یونان در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۶۰ میلیون یورو در سال ۲۰۲۳ میلادی افزایش یافته است. افزایش درآمد این منطقه از صنعت گردشگری به علت افزایش بهای بلیط نیست، بلکه از سال ۲۰۱۸ میلادی، استفاده از بلیت الکترونیکی و نوسازی خدمات ارائه شده به گردشگران و بازدیدکنندگان از این محل تاریخی و باستانی باعث افزایش درآمد این منطقه شده است.

همچنین آقای نسیوس ای لیوپلس نماینده حزب چپ نو در این نشست گفت: دولت یونان مسائل اجتماعی محل های باستانی  را زیر پا گذاشته است و با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بلیت باعث شده که شهروندان برای بازدید از محل تاریخی و باستانی و موزه ها با مشکلاتی مواجه شوند و بدین ترتیب یکی دیگر از دارایی تاریخ ملت به عنوان اهرامی برای افزایش درآمد شرکت های خصوصی مورد استفاده قرار گرفته است.

خانم " لنیا مندونی" وزیر فرهنگ و امور ورزش یونان با رد این ادعا، در پارلمان یونان گفت: دولت درصدد است که برای افزایش درآمد خود، برنامه افزایش بهای بلیت را به تصویب برساند، اما این افزایش سیصد درصد نیست و اگر افزایشی به تصویب برسد، از اواسط سال ۲۰۲۵ میلادی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در تمام کشورهای اروپایی بخش خصوصی در توسعه گردشگری و ارائه بلیط به بازدید کنندگان حضور فعال دارند، در حالیکه این امر در یونان هنوز صورت نگرفته است. مسئولیت درآمد محل های تاریخی، فرهنگی و موزها را موسسه " ان پی پی دی" به عهده دارد که زیر نظر وزارت فرهنگ و امور ورزش فعالیت می کند و باید اضافه کنم که قیمت بلیت برای دیدن محل های تاریخی و فرهنگی در یونان  از تمام کشورهای اروپایی که دارای چنین اماکنی هستند، کمتر است.

خانم مندونی در ادامه تصریح کرد: افزایش قیمت بلیت نه تنها باعث جلوگیری از مردمی بودن آنها نمی شود، بلکه با افزایش درآمد وزارت فرهنگ و امور ورزش و سرمایه گذاری از درآمد حاصله از افزایش بلیت ها، این وزارتخانه می تواند در راستای توسعه این اماکن و نوسازی ارائه خدمات به مردم، مردمی بودن آن را بیش از پیش حفظ کرده و دسترسی مردم برای بازدید از آن را تسهیل نماید.

وی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر ساعت کاری معمول روزانه یعنی از ساعت ۸ الی ۲۰، برنامه های ویژه ای را برای گروه هایی از گردشگران که خواستار اختصاص ساعت خاصی برای بازدید از این اماکن هستند، در نظر گرفته ایم. این چیزی است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان اجرا می شود و تحت هیچ شرایطی باعث افزایش ساعات کاری کارکنان محل های تاریخی، فرهنگی و باستانی نخواهد شد.

تحلیل:

اگرچه وزیر فرهنگ و امور ورزش یونان افزایش بهای بلیت برای بازدید از محل های تاریخی، فرهنگی و موزه ها را، فراهم آوردن خدمات بیشتر و نوسازی خدمات به مردم قلمداد می کند، اما تجربه نشان داده است که دولت راستگرای دموکراسی نوین با ترفند های متفاوت درصدد واگذاری بخش های مختلف فعالیت های فرهنگی، درمانی و آموزشی به بخش خصوصی و سرمایه داران است  تا هزینه های دولت را کاهش دهد و این کاهش هزینه ها را، به همراه درآمدی که موسسات و شرکت های خصوصی درصد دستیابی به آن هستند را به طور مستقیم بر عهده شهروندان بگذارد. این امر از تلاش برای تصویب مجوز فعالیت به دانشگاه های خارجی خصوصی، واگذاری تعدادی از بیمارستان ها دولتی شروع شده و اکنون نوبت به اماکن تاریخی و باستانی رسیده است. دولت راستگرای دموکراسی نوین که به تازگی با کسب بیش از ۴۱ درصد آراء مردم به قدرت رسیده، درصدد است که نظام و سیستم سرمایه داری را حتی در مواردی بر خلاف قانون اساسی کشور، به مرحله اجرا بگذارد که انتظار می رو با مخالفت شدید احزاب رقیب و چالش های مردمی مواجه شود.

منبع:

https://www.newsbeast.gr/politiki/arthro/۱۰۵۰۱۷۱۶/lina-mendoni-afxithikan-apo-۴۶-ekat-evro-to-۲۰۲۲-sta-۶۰-ekat-to-۲۰۲۳-ta-esoda-apo-tis-episkepseis-stin-akropol/

کد خبر 18587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =