پرونده بازداشت شدگان لبنانی در عربستان  رو  به حل شدن است

محافل دیپلماتیک لبنان و پیگیر پرونده بازداشت شدگان لبنانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی که اکثریت آنها از فرقه شیعه هستند، تأکید می کنند که نزدیکی ایران و عربستان ازشدت اقدامات علیه زندانیان شیعه لبنان در عربستان سعودی کاسته است. همین محافل فاش کردند که در عربستان 90 زندانی لبنانی شیعه وجود دارد که تعداد کمی از آنها به دلایل جنایی، جرایم مالی یا دعاوی تجاری بازداشت شده اند و اکثریت آنها به دلایل امنیتی یا سیاسی مربوط به "امنیت دولتی" بازداشت شده اند.

به گزارش این محافل، مقامات سعودی حدود دو هفته پیش مروان ضاهر زندانی لبنانی را آزاد کردند که وی و همسرش از اکتبر گذشته در عربستان بازداشت بودند و آن‌ها عربستان را ترک کرده و اکنون در لبنان هستند. این محافل همچنین فاش کردند که مقامات سعودی در اکتبر گذشته سه برادر از خانواده الحاج را دستگیر کردند که هر سه در بخش تجارت کار می کنند و بیش از 40 سال است در عربستان اقامت داشته اند. منابع مذکور خاطرنشان می کنند که کار در لبنان برای آزادسازی این سه برادر ادامه دارد (وزارت امور خارجه لبنان و سرلشکر عباس ابراهیم با توجه به روابط شخصی وی و به دلیل سمت قبلی او به عنوان مدیر سرویس امنیت عمومی به مدت 9 سال) در حال کار بر روی این پرونده هستند).

در سپتامبر گذشته، « روند  آزادی»  شیعیان لبنان و جنوب آغاز شده است، مقامات سعودی تاجر طلا و جواهر علی توفیق مازح را که در 13 ژانویه 2014 در جده دستگیر شده بود، آزاد کردند.

تعداد جامعه لبنانی در عربستان سعودی تقریباً 250000 نفر است که 70000 نفر از آنها از فرقه شیعه هستند که شامل بازرگان های لبنانی و شیعه از جنوب می شوند و دارای سرمایه گذاری های کلان هستند.

http://tinyurl.com/mr4x2jcy

کد خبر 18705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =