۲۳ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
بررسی وضعیت چاپ و نشر در کنیا

جایگاه کتاب و صنعت نشر در کنیا برای ارتقای سطح سواد و آگاهی مردم در افریقا بالاخص کنیا انکار ناپذیر است و این صنعت نیازمند حمایتهای دولتی است . انجمن ناشران کنیا هم در این خصوص فعال شده و خدمات زیادی را در این دو دهه ارائه نموده است

انتشار کتاب در کنیا در سال 1894 زمانی که جامعه مبلغان مسیحی اولین کتاب خود را منتشر کرد، ردیابی می شود. بیشتر نیمه اول قرن بیستم نیز انتشارات در دست میسیونرهای مسیحی باقی ماند و عمدتاً به تولید و چاپ کتاب های مدرسه مربوط می شد. در دهه 1940 علاوه بر چاپخانه مسیحی ، انتشارات Ndia Kuu به عنوان یک سرمایه گذاری تجاری برای انتشار نه تنها کتاب های مدرسه، بلکه مواد سوادآموزی بزرگسالان و داستان های تخیلی، به ویژه به زبان های آفریقایی تشکیل شد .

در طول سال‌ها، صنعت نشر کنیا به طور سنتی تحت تسلط مؤسسات انتشاراتی بین‌المللی بوده است، اما در سال‌های اخیر، تعداد فزاینده‌ای از ناشران بومی در صحنه ظاهر شده‌اند. این ناشران نقش حیاتی در ترویج ادبیات و فرهنگ کنیا ایفا می کنند و بستری را برای نویسندگان کنیایی فراهم می کنند تا داستان های خود را با جهان به اشتراک بگذارند .در حال حاضر بیش از 70 ناشر در انجمن ناشران کنیا ثبت نام کرده اند که به عنوان چتر حمایتی همه ناشران کتاب در کنیا است.

در کنیا، مانند سایر کشورهای در حال توسعه، کتاب‌های درسی پایه اقتصادی کل صنعت را تشکیل می‌دهند و 85 درصد از کتاب‌های منتشر شده را تشکیل می‌دهند.

اتحادیه ناشران کنیا :

انجمن ناشران کنیا که  به عنوان KPA شناخته می شود، ارگان رسمی و حمایتی برای ناشران کتاب در کنیا است. این انجمن گسترش

 کتاب‌های چاپی را در سراسر کنیا و فراتر از آن تشویق می‌کند.

جدای از ترویج و حمایت از تمام ابزارهای قانونی از منافع صنعت نشر در کنیا هم از اولویتهای این اتحادیه محسوب می شود . این موسسه در سال 1972 تشکیل شد و تا کنون به 70 شرکت انتشاراتی افزایش یافته است.  این اتحادیه ، دومین انجمن ناشران قدیمی در آفریقا پس از نیجریه است.

اتحادیه  ناشران کنیا با شرکای خود برای منافع متقابل اتحادیه و ناشران همکاری می کند. انجمن ناشران کنیا (KPA)، نمایشگاه بین المللی کتاب نایروبی را برگزار می کند، رویدادی که ناشران، نویسندگان، دانشگاهیان و علاقه مندان به کتاب را از سراسر کنیا و فراتر از آن از سایر کشورها گرد هم می آورد.

نمایشگاه بین المللی کتاب نایروبی که توسط انجمن ناشران کنیا (KPA) برگزار می شود، رویدادی سالانه است که ناشران، نویسندگان، دانشگاهیان و علاقه مندان به کتاب را از سراسر کنیا و فراتر از آن گرد هم می آورد. این نمایشگاه در 23 سال گذشته برگزار شده و به یکی از نمایشگاه های کتاب پیشرو در منطقه تبدیل شده است. انجمن ناشران کنیا (KPA) در خط مقدم ترویج سواد ادبی و توسعه صنعت نشر در کنیا و تشویق نشر دانش از طریق رسانه های چاپی و دیجیتال بوده است.

فعالیت‌هایی که در طول دوره نمایشگاه کتاب ترتیب داده می شود  شامل کارگاه‌ها و سمینارهایی در مورد موضوعات متنوع ، رونمایی از کتاب، فعالیت‌های کودکان و ارائه جوایز ادبی است.فعالیت‌های دیگر عبارتند از فروش  کتاب و قرعه‌کشی کتاب - ناشران کتاب‌ها را با تخفیف‌های زیاد می‌فروشند و فرصت‌های تجاری نامحدود را ارزیابی می‌کنند.

نمایشگاه کتاب در طول این سالها شاهد افزایش مداوم تعداد غرفه داران بوده است، در سال 2023 بیش از 120 غرفه به طور کامل اشغال شد.برخی از غرفه داران خارجی که به نمایشگاه NIBF می آیند عبارتند از چین، هند، ابوظبی، ایران، آفریقای جنوبی، اوگاندا، تانزانیا و اوگاندا.

در ادامه تجدید حیات ادبی کنیا، وضعیت انتشار کتاب در این کشور بهبود قابل توجهی داشته و لحظه ای مهم را برای نویسندگان و خوانندگان رقم زده است.

این رشد با افزایش استفاده از پلتفرم های دیجیتال، تنوع ادبی گسترده، و اشتهای فزاینده برای دانش در میان مخاطبان کنیایی برجسته شده است. این تغییر دگرگون کننده توسط عوامل دیگری نیز برجسته شده است که برخی از آنها عبارتند از :

  1. افزایش نویسندگان محلی:  چشم انداز ادبی در کنیا شاهد موجی از نویسندگان محلی بوده است، با نویسندگانی که در مجموعه ای غنی از روایات که منعکس کننده تنوع و ثروت فرهنگی کشور هستند، مشارکت داشته اند. بر اساس چشم انداز انتشارات، صنعت نشر حدود 12 میلیارد شیلینگ کنیا در سال (150 میلیون دلار آمریکا) تخمین زده می شود، اما 95 درصد آن از فروش کتاب های درسی حاصل می شود. این افزایش صداهای محلی باعث ایجاد حس غرور و هویت در بین خوانندگان می شود.
  2. . پلتفرم‌های انتشارات متنوع:      انتشارات سنتی و ناشران مستقل و خودگردان رونق گرفته‌اند و طیفی از گزینه‌ها را به نویسندگان ارائه می‌دهند تا آثارشان را به خوانندگان ارائه دهند. این تنوع در پلتفرم‌های انتشار نقش مهمی در دموکراتیزه کردن صنعت و ارائه صدایی به طیف وسیع‌تری از داستان‌نویسان ایفا کرده است.
  3. رشد فرهنگ مطالعه:        خوانندگان کنیایی با افزایش مشارکت در کلوپ های کتاب، جشنواره های ادبی و سایر رویدادهای ادبی، فرهنگ مطالعه را گسترش می دهند. کتابخانه‌ها، چه فیزیکی و چه دیجیتال، به مراکز پر جنب و جوش اشتراک دانش تبدیل شده‌اند و به جامعه‌ای آگاه‌تر و فعال‌تر کمک می‌کنند.
  4.  انقلاب دیجیتال:           عصر دیجیتال با پذیرش گسترده کتاب های الکترونیکی، کتاب های صوتی و پلتفرم های آنلاین، عصر جدیدی را برای صنعت انتشارات کنیا آغاز کرده است. این تغییر نه تنها دامنه ادبیات کنیا را گسترش داده است، بلکه کتابها را برای مخاطبان بیشتری در دسترس قرار داده است. با وجود ظهور فناوری‌های جدید برای توزیع دانش، مانند اینترنت و سایر نوآوری‌های مبتنی بر رایانه، کتاب‌ها و روزنامه‌های سنتی منبع اصلی اطلاعات هستند. در نتیجه، انتشار مربوط به نوع مطالب خواندنی است که تولید و توزیع می شود. با این حال، در برابر پس‌زمینه افزایش پلت‌فرم‌های دیجیتال، این احتمال وجود دارد که دیجیتالی‌سازی شیوه خواندن، انتشار و حتی ذخیره مطالب خواندنی توسط کنیایی‌ها را متحول کند.
  5. سرمایه گذاری در توسعه نویسندگی :   با درک اهمیت پرورش استعدادهای ادبی، ابتکارات و جشنواره هایی مانند جشنواره 254 Kitabu Fest پدید آمده اند تا بستری برای ارتباط، یادگیری و رشد نویسندگان فراهم کنند. سرمایه گذاری در توسعه نویسندگی به یک اکوسیستم انتشار قوی تر و پایدار کمک می کند.

امروزه زمان خوبی برای نویسنده شدن در کنیا است زیرا می‌توانند محتوای آنلاین بنویسند و منتشر کنند. کتابفروشی‌های محلی به طور فزاینده‌ای  در فهرست‌بندی، بازاریابی و فروش کتاب‌ها حمایت می‌کنند، زیرا کنیایی‌ها برای محتوای کنیایی درخواست بیشتری می‌کنند. این صنعت باز شده است و به آنها امکان می دهد در بازارهای بین المللی رقابت کنند. جوآن تاتیا، نویسنده مشهور کنیایی، اخیراً در یک رویداد امضای کتاب در جریان 254 Kitabu Fest توسط مرکز کتاب متنی، اظهار داشت: ما همچنین طراحان ماهرتر و خدمات چاپ باکیفیت‌تری داریم که این کار را برای ما آسان‌تر می‌کند تا مهارت خود را با جهان به اشتراک بگذاریم.

«احساسات جوآن تاتیا احساسات بسیاری از نویسندگان کنیا را منعکس می کند. حمایت کتابفروشی‌های محلی، تقاضا برای محتوای داخلی و پیشرفت در مهارت‌های صنعتی، مسیر مثبتی را برای جامعه ادبی ما شکل می‌دهد.». از آنجایی که چشم انداز نشر کنیا به تکامل خود ادامه می دهد، وضعیت بهبود یافته انتشار کتاب دلیلی برای جشن گرفتن است. تلاش های مشترک نویسندگان، ناشران و علاقه مندان به ادبیات به ایجاد یک صنعت پویاتر و فراگیر کمک کرده است. سفر ادبی ملت در مسیری صعودی است و نویدبخش روایت‌های جدید، صداهای تازه و تعهدی پایدار به کلام مکتوب است.

نقش دولت کنیا در انتشارات و تجارت کتاب :

دولت کنیا تا سال 2023 عمیقاً درگیر تأثیرگذاری بر قلمرو نشر و تجارت کتاب در داخل کشور بوده است. تلاش‌ها، استراتژی‌ها و ساختارهای حکومتی متعددی برای ایجاد فضایی مطلوب به عمل آمده است که باعث پیشرفت ادبیات می‌شود. در این زمینه، آموزش را تشویق می کند، نویسندگان بومی را ارتقا می دهد، و با مشکلاتی مانند دزدی کپی رایت و ... مقابله می کند..

تلاش قابل توجهی که تفاوت ایجاد کرده است، ایجاد سرویس کتابخانه ملی کنیا (KNLS) است که نقشی حیاتی در پرورش سواد ادبی و دسترسی مردم به دانش در سراسر کشور ایفا کرده است. KNLS شبکه‌ای از کتابخانه‌ها را مدیریت می‌کند که به ساکنان شهرها و کسانی که در مناطق دورافتاده هستند غذا و آموزش می‌دهند، در نتیجه نقش مهمی در گسترش خرد و کمک به فعالیت‌های آموزشی ایفا می‌کنند.   این کتابخانه ها اغلب گردهمایی ها، ابتکارات کتابخوانی، و فعالیت های مختلف دیگر را برای پرورش فرهنگ مطالعه در میان مردم سازماندهی می کنند.

دولت به اهمیت حمایت از نویسندگان و ناشرانی که از جامعه محلی هستند، تاکید می کند. آنها برای تحقق این امر اقدامات مختلفی از جمله برگزاری نمایشگاه کتاب، جشنواره های ادبی و مسابقات نویسندگی انجام داده اند. این ابتکارات برای نمایش و ارج نهادن به وفور استعدادهای ادبی در کنیا اجرا شده است.

هدف دولت ارتقای حضور ادبیات بومی و تقویت حس هویت ادبی ملی از طریق ایجاد فرصت‌هایی برای نویسندگان برای نمایش آثار خود و تعامل با خوانندگان است.

دولت کنیا اقداماتی را برای حفاظت از مالکیت معنوی در بخش نشر انجام داده است. قوانین کپی رایت برای محافظت از حقوق نویسندگان و ناشران وضع شده است و از هرگونه استفاده یا تکثیر غیرمجاز از آثار آنها جلوگیری می کند. این ساختار قانونی نه تنها در خدمت محافظت از منافع تهیه کنندگان محتوا است، بلکه فضایی را ایجاد می کند که سرمایه گذاران و سهامداران به حمایت از صنعت ادامه دهند.

اگرچه پیشرفت‌های مثبتی وجود داشته است، اما موانعی در دنیای نشر و تجارت کتاب وجود دارد. مشکل مهمی که همچنان ادامه دارد، سرقتهای ادبی است که تأثیر مخربی بر پایداری اقتصادی این صنعت دارد.کپی و توزیع غیرمجاز مطالب دارای حق چاپ نه تنها تلاش های نویسندگان و ناشران را تضعیف می کند، بلکه منجر به مشکلات مالی می شود و سرمایه گذاری های آتی را با مشکل مواجه می کند.

  برای رسیدگی به این موضوع، دولت به طور فعال در تقویت اقدامات اجرایی و افزایش آگاهی در مورد پیامدهای نامطلوب سرقت ادبی و معنوی بر صنعت نشر فعالیت می کند.

سیستم توزیع کتاب

دولت کنیا با استفاده از انواع کمپین‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های مشترک، به طور فعال بر توزیع و تجارت کتاب تأثیر گذاشته است.

دولت کنیا، با حمایت شرکا، میلیون‌ها کتاب درسی را در مدارس دولتی ابتدایی و متوسطه توزیع می‌کند تا به هدف نسبت کتاب درسی به ازای هر دانش‌آموز دست یابد.

اخیرا با سیستم جدید آموزش در کنیا CBC، دولت از توزیع کتاب های درسی دوره متوسطه اول نیز رونمایی کرد. این توزیع بیش از 3 میلیارد شلینک برای دولت هزینه داشت. وزارت آموزش و پرورش در راستای سیاست خود مبنی بر دستیابی به یک کتاب برای هر زبان آموز، به طور مداوم کتاب های CBC را بین زبان آموزان توزیع می کند. هدف دولت این است که اطمینان حاصل کند که همه دانش‌آموزان دارای مواد آموزشی کافی هستند.

  دولت همچنین بر چالش های توزیع کتاب تمرکز کرده است. تلاش هایی برای بهبود زیرساخت ها، تدارکات و در دسترس بودن کتاب ها به زبان های مختلف صورت گرفته است. هدف این است که فرصت های مطالعه برای همه در دسترس تر و فراگیرتر شود.

البته باید گفت که دولت این کتاب ها را در مدارس دولتی توزیع می کند در حالی که مدارس خصوصی کتاب های درسی را از کتابفروشی های سراسر کشور دریافت می کنند.

چشم انداز صنعت کتاب کنیا در حال حاضر دستخوش تغییر بزرگی شده است که به واسطه موج رو به رشد نویسندگان کنیائی است که کتابهای خود را خودشان منتشر می کنند .

با افزایش شرکت‌های انتشاراتی مستقل در کنیا، تعداد اینگونه از نویسندگان افزایش یافته است. با ظهور پلتفرم های دیجیتال و خدمات چاپ بر اساس تقاضا، انتشار آثار برای نویسندگان آسان تر و مقرون به صرفه تر شده است.  شما به عنوان یک نویسنده کنیایی، می توانید کتاب خود را مستقیماً در خرده فروشان بین المللی کتاب منتشر کنید، به عنوان مثال. Amazon Kindle، Kobo، iTunes یا Barnes & Noble، بدون کمک یک ناشر.

کد خبر 19106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =