۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳

ابراز نگرانی شخصیتهای دینی کنیا از افزایش پدیده طلاق

فرهنگ افریقا بداخلاقیهای غربی را برنمی تابد
ابراز نگرانی شخصیتهای دینی کنیا از افزایش پدیده طلاق

شخصیتهای دینی و برخی از دولتمردان کنیا از افزایش آمار طلاق و خشونت در داخل خانواده ها ابراز نگرانی کرده و با پدیده های غربی مثا همجنس گرائی و حرکتهای مرموز در جامعه برای برسمیت ساختن آن مخالفت کردند

افزایش آمار طلاق در کنیا و تلاش برای حراست از کیان خانواده در کنیا

افریقا در طول دهه های گذشته همواره مورد هجمه رسانه های غربی و برخی از ارزشهای غربی بوده است که با موازین اخلاقی ، دینی و فرهنگی این خطه هیچ سازگاری ندارد .تلاش روز افزون غربی برای تحمیل ارزشهای غربی و بداخلاقیهای ناشی از بی بندو باری مثل همجنس گرائی در افریقا بالاخص کنیا ، دست اندرکاران ، علمای دینی ، جامعه شناسان و حتی برخی از سیاستمداران را هم نگران کرده است و همه آنها احساس کرده اند که ارزشهای غربی با کیان خانواده در تناقض بوده و در این کارزار ممکن است دچار خدشه شود و لذا هم از بعد دینی و هم از بعد اجتماعی و فرهنگی باید با این هجوم فرهنگی و بی بندو باری مخالفت کرد .

سیاست ایالات متحده در تحمیل و ترویج غیر مستقیم ایده همجنس گرائی که با ذات اخلاق و بشر ناسازگاری ندارد در این میان پررنگتر از تلاش سایر کشورهای غربی است و پیشنهادهای متعددی را از سوی این کشور به کشورهای افریقائی در سالهای گذشته مبنی بر رعایت حقوق همجنس گرایان و یا به رسمیت شناختن حقوق آنها در سالهای گذشته روانه کرده اند و با پشتوانه رسانه های غربی این ایده را ترویج می کنند ولی در افریقا هنوز وجدانهای بیدار انسانی این امر را برنمی تابند و با آن مخالفت می کنند .

 در این راستا خانم دورکاس ریگاتی همسر معاون رئیس جمهور کنیا نسبت به طلاق و میزان بالای جدایی در کشور  ابراز نگرانی کرده و نسبت به موارد بالای طلاق و جدایی در میان خانواده ها در این کشور اظهار ناراحتی  کرد.وی در سخنرانی خود در نایروبی در روز دوشنبه 15 آوریل،  آشکارا ازدواج های همجنسگرا  را نکوهش کرد و خاطرنشان کرد که خانواده نهادی است که خدا بین یک مرد و یک زن ایجاد کرده است.

در این جلسه که ، بانوی اول کنیا ، راشل روتو، در میان دیگر رهبران کلیسا از فرقه های مختلف نیز حضور داشتند، گفت :  «امروز، خانواده‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند و ارزش‌های خانوادگی دیگر مورد احترام نیستند. خانواده ها دیگر رنگ باخته اند . ما فلسفه های نسل جدید ازدواج مردان با مردان و ازدواج زنان با زنان را قبول نداریم . نصیحت خدا پابرجاست.» او گفت. «زمان بازی کردن ما نیست، خدا از گناه جنسی متنفر است. اگر چیزی باشد که خداوند قومی را نابود کند، فسق جنسی است. وی  افزود: اگر آن را بپذیریم، این خدا هر چقدر هم که فکر کنیم خوب هستیم، از ما دریغ نخواهد کرد.

علمای مسلمان کنیا هم از هر فرصتی استفاده کرده و زنگ خطر را برای جامعه اسلامی به صدا در می آورند و از طریق مساجد و یا حتی رسانه های محدودی که در اختیار دارند بر علیه فرهنگی غربی که نتیجه آن افزایش طلاق و رونق خشونت در خانواده های مسلمان است هشدار می دهند .

در این زمینه رهبران مسلمان کنیا اخیرا نسبت به افزایش موارد طلاق در کنیا بالاخص در گاریسا هشدار دادند  و نقض حقوق کودکان را محکوم نمودند . شورای عالی مسلمانان کنیا شاخه گاریسا نسبت به افزایش موارد طلاق ابراز نگرانی کرده  و بر تاثیر آن بر حقوق و رفاه کودکان تاکید کردند .شیخ حسن عبدی، نایب رئیس، روز سه‌شنبه با خبرنگاران در دفاترشان در گاریسا، نسبت به اثرات نامطلوب طلاق بر فرزندان هشدار داد و از بی‌توجهی والدین و عدم مراقبت به عنوان مسائل کلیدی یاد کرد. وی گفت: «در این افزایش تاسف بار پرونده های طلاق، این کودکان هستند که رنج می برند، زیرا آنها یا توسط پدر یا مادر رها می شوند، زیرا زوج های مطلقه درگیر درگیری و اتهامات متقابل در دفتر اطفال و دادگاه می شوند.وی گفت: موارد کودک آزاری، سوء مصرف مواد مخدر و ترک تحصیل به بی توجهی والدین پس از طلاق نسبت داده می شود، به ویژه کودکان تحت سرپرستی والدین مجرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

این عالم دینی از زوج های تازه ازدواج کرده خواست تا برای رفاه فرزندان خود تحمل و صبر را در اولویت قرار دهند. همچنین از رهبران مذهبی و دادگاه‌های دینی خواسته شد تا برای رسیدگی به افزایش پرونده‌های طلاق، راهنمایی‌ها و مشاوره‌های معنوی بیشتری ارائه دهند.

آنچه در این زمینه  قابل فهم است رشد قابل توجه جامعه اسلامی در کنیا و تلاش آنها برای محافظت از اخلاق مداری در بین مسلماان کنیا است و با بی تفاوتی از کنار موضوع رد نمی شوند و این امر نشانگر رشد دینی و اجتماعی مسلمانان در طی سالهای گذشته و تلاش آنها برای استفاده از ابزارهای قانونی و دینی برای این هدف است .

به عنوان مثال وکلای مسلمان اخیرا خواستار متهم شدن رئیس مجلس ایالت  نایروبی به دلیل اجبار یک زن مسلمان به دست دادن با او هستند.

انجمن وکلای مسلمان برای محکوم کردن رئیس مجلس ایالت  نایروبی، کن نگوندی، به دلیل ویدیویی که در آن دیده می‌شود که یک زن مسلمان را مجبور می‌کند در یک جشن تولد در دفترش دست بدهد، آمده است.وکلای دادگستری در بیانیه ای که روز سه شنبه 16 آوریل منتشر شد، اقدامات رئیس مجلس را با تجاوز جنسی و فیزیکی برابر دانستند.از این رو آنها از اداره تحقیقات جنایی (DCI) خواستند تا اتهامات مربوطه را علیه رئیس مجلس مطرح کند و رفتار وی را "جرم انگارانه ، غیراخلاقی" خواندند.

https://eastleighvoice.co.ke/northern-kenya/34268/leaders-sound-alarm-over-rising-divorce-cases-in-garissa-decry-child-rights-violations

https://www.citizen.digital/news/muslim-lawyers-want-nairobi-speaker-ken-ngondi-charged-for-forcing-woman-to-shake-his-hand-n340481

https://www.the-star.co.ke/news/realtime/2024-04-16-pastor-dorcas-raises-concern-over-high-divorce-separation-rates/

کد خبر 19169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =