۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۶

خنجر عمانی به همراه مهارت‌های صنایع دستی و شیوه‌های اجتماعی مرتبط با آن، هفته گذشته در یک پرونده واحد در فهرست میراث فرهنگی ناملموس در یونسکو قرار گرفت.

No Image

خنجر عمانی به همراه مهارت‌های صنایع دستی و شیوه‌های اجتماعی مرتبط با آن، هفته گذشته در یک پرونده واحد در فهرست میراث فرهنگی ناملموس در یونسکو قرار گرفت.

خنجر عمانی از نسل های گذشته  به عنوان میراث و نماد تعلق، غرور، اصالت و هویت به شمار رفته  و لباس سنتی عمانی ها بدون آن کامل نبوده و در مناسبت های رسمی و اجتماعی پوشیده می شود و همه اینها باعث شده است که این خنجر به عنوان نماد باشد.

نام خنجر عمانی در نوشته های قدیمی مسافران اروپایی ذکر شده است که تأیید می کند که صدها سال پیش در مناسبت های مختلف این خنجر به عنوان یک هویت ملی برای لباس عمانی در نظر گرفته شده است.

 انگلبرت کامپفر آلمانی در سفر خود به مسقط در سال ۱۶۸۸ میلادی، مردان عمانی  را با خنجر توصیف کرده است. کاپیتان بریتانیایی الکساندر همیلتون که در سال ۱۷۱۵ پس از میلاد از مسقط عبور کرد، گفت که مردان یک خنجر یا شمشیر پهن کوتاهی به کمربندهای خود بسته بودند. و یلستد در توصیف مردان عمانی در سال ۱۸۳۵ گفت که آنها خنجر می پوشیدند که معمولاً ده اینچ طول داشته و تیغه آن برای کسانی که توانایی خرید آن را داشتند با طلا تزئین می شد.

ساخت خنجر یکی از برجسته ترین صنایع سنتی عمانی ها است که آنها از پدران خود به ارث برده و زن و مرد در ساخت آن مشارکت دارند و نشان دهنده قدمت صنایع دستی  عمانی، و تجربه دیرین آنها می باشد.

شهرت خنجر به نام سید سعید بن سلطان برمی گردد که در سال ۱۸۰۴ میلادی زمام حکومت را به دست گرفت .

انواع خنجر:

خنجر نزوانی

نام خنجر نزوانی ما را به یاد ایالت نیزوی معروف ترین ایالت تاریخی عمان می اندازد. این خنجر در نزد صنعتگران و مردم عمان به خنجر عمانی معروف بود، خنجر نیزوانی از نظر اندازه بزرگتر از خنجرهای عمانی است و شهرت زیادی دارد.

خنجر پتویی

نام خنجر به استان باطنه برمی گردد و برخی آن را به عنوان خنجر ساحلی می شناسند، زیرا بیشتر ایالت های استان باطنه مشرف به ساحل است و اندازه خنجر پتویی نسبت به اندازه خنجر نیزوانی کوچکتر است.

خنجر سوری

این نوع خنجر در شهر صور ساخته می شود و از مشخصات آن کوچک بودن و وزن سبک آن است و دسته آن معمولاً با طلا آبکاری می شود و غلاف آن از چرم است و با سیم ها و نخ های نقره و طلا دوزی تزئین شده است. غلاف به قیف نقره ای ختم می شود که روی آن نقش های هنری حک شده است

خنجر جنوبی

نام این خنجر به استان ظفار برمی گردد و این خنجر به دلیل طولش متمایز است

خنجر حناشی

خنجر الحنشی که غالباً بادیه نشینان و عموماً مردم شرق و میانه کشور آن را می پوشند، برای مردم شرق نمادی خاص است زیرا در طول و شکل آن شبیه چاقو است

کد خبر 19511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =