۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰

باشگاه فرهنگی در عمان، یک مؤسسه فرهنگی با شخصیت حقوقی است که از طریق برنامه ها و فعالیت های مختلف و از طریق همکاری و پیوندهای یکپارچه با مؤسسات فعال در صحنه فرهنگی عمان در بخش های عمومی و مدنی به پیشبرد امور فرهنگی کمک می کند. این باشگاه متعهد به توسعه دانش در همه ابعاد و محتویات آن است. همچنین این باشگاه اولین گردهمایی فرهنگی است که ویژگی عمومی و جامعیت آن با هدف تحکیم پیوندهای فرهنگی، اجتماعی و حرفه ای بین تمامی طیف های فرهیخته و تشویق آنان به ایجاد پل های همکاری موثر با نهادهای علمی و فرهنگی مرتبط یا مشابه می باشد.

باشگاه فرهنگی عمان

باشگاه فرهنگی در عمان، یک مؤسسه فرهنگی با شخصیت حقوقی است که از طریق برنامه ها و فعالیت های مختلف و از طریق همکاری و پیوندهای یکپارچه با مؤسسات فعال در صحنه فرهنگی عمان در بخش های عمومی و مدنی به پیشبرد امور فرهنگی کمک می کند. این باشگاه متعهد به توسعه دانش در همه ابعاد و محتویات آن است. همچنین این باشگاه اولین گردهمایی فرهنگی است که ویژگی عمومی و جامعیت آن با هدف تحکیم پیوندهای فرهنگی، اجتماعی و حرفه ای بین تمامی طیف های فرهیخته و تشویق آنان به ایجاد پل های همکاری موثر با نهادهای علمی و فرهنگی مرتبط یا مشابه می باشد.

باشگاه از بدو تأسیس ( سال ۱۹۸۳م ) تاکنون مشتاق توسعه فعالیت‌های خود برای کمک به غنی‌سازی حیات فرهنگی و فکری درعمان، تعمیق مسیرهای آن و تبلور چارچوب‌ها و ویژگی‌های آن بوده و با برگزاری سخنرانی‌ها و سمینارها در تمامی زمینه‌های فرهنگی، خلاقانه، ادبی، علمی، هنری، مذهبی و سیاسی  که در آن اندیشمندان دعوت شده  و یا از طریق سمینارها و میزگردهایی که در آن موضوعات مرتبط علاوه بر ارائه و بحث در مورد آخرین دستاوردهای حوزه اندیشه و ادبیات، روند فرهنگی معاصر مطرح و مورد بحث قرار می گیرد..

تاسیس و نامگذاری:

این باشگاه در سال ۱۹۸۳ میلادی به موجب فرمان سلطنتی شماره ۳۱/۸۳ تحت عنوان «باشگاه دانشگاه» زیر نظر جناب وزیر آموزش و پرورش و امور جوانان وقت تأسیس شد. اهداف آن در آن زمان محدود به موارد زیر بود:

• تحکیم پیوندهای فرهنگی و اجتماعی بین جوانان عمانی فارغ التحصیل دانشگاه ها و مؤسسات علمی مشابه و دیگرانی که مایل به تحصیل هستند، حتی اگر فاقد مدارک دانشگاهی باشند.

• ارائه منابع و متون علمی به اعضای خود جهت تشویق آنان به ادامه تحصیل و افزایش علم، دانش و پیشرفت های آن در زمینه های مختلف.

• همکاری با سایر ارگان ها و مراکز علمی و فرهنگی در داخل و در خارج از کشور برای بالا بردن سطح هنری و فرهنگی در سلطنت عمان.

در سال ۱۹۸۶ میلادی بر اساس فرمان سلطنتی شماره ۴۲/۸۶ باشگاه از "باشگاه دانشگاه" به "باشگاه فرهنگی" تغییر نام داد و در عین حال فعالیت خود را طبق اساسنامه و کلیه مقررات آن که در این قانون مقرر شده بود، ادامه داد.

سازماندهی مجدد:

در سال ۲۰۰۸، باشگاه فرهنگیان شاهد تغییر اساسی در اهداف و فرآیندهای کاری خود بود، زیرا فرمان سلطنتی شماره ۱۵/۲۰۰۸ مبنی بر سازماندهی مجدد باشگاه فرهنگیان صادر شد که وظیفه نظارت بر آن را به جای وزیر آموزش و پرورش به وزیر میراث و فرهنگ واگذار کرد. در این حکم اهداف جدید باشگاه نیز به شرح زیر مشخص شده است:

  • تحکیم پیوندهای فرهنگی و اجتماعی بین فرهیختگان و افراد خلاق در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری و غیره.
  •   گسترش آگاهی های فرهنگی از طریق روش ها و ابزارهای مناسب از جمله برگزاری سمینارها و سخنرانی های فرهنگی در دفتر مرکزی باشگاه و دعوت از اعضا و عموم مردم به منظور بهره مندی از آنها.
  • برپایی نمایشگاه های هنری و شب های فرهنگی و یا مشارکت در آنها به منظور معرفی افراد با تولیدات ادبی و فکری اعضا و فرهیختگان.
  • همکاری و هماهنگی با طرف های ذیربط، ارگان ها و مراکز علمی مختلف در داخل یا خارج از عمان برای بالا بردن سطح هنری و فرهنگی در سلطنت عمان.
  • دعوت از روشنفکران خلاق عرب و دیگران در زمینه های مختلف فکری و فعالیت های ادبی برای برگزاری نمایشگاه های هنری یا شرکت در شب های فرهنگی و سخنرانی در دفتر مرکزی باشگاه.

برنامه ها، امکانات و خدمات ارائه شده توسط باشگاه

کتابخانه:

این باشگاه دارای کتابخانه ای است که تعداد زیادی کتاب، مأخذ و دایره المعارف های علمی در تمام شاخه های فرهنگ و دانش را در خود جای داده است و به طور مداوم با کتاب، نشریه و مجلات رو به گسترش می باشد. این کتابخانه در زمان تأسیس، یکی از اولین کتابخانه های عمومی پایتخت عمان، مسقط، و منبعی پربار برای پژوهشگران، محققان، نویسندگان و فرهیختگان در میان پیشگامان و اعضای باشگاه به شمار می رفت.

باشگاه در مرحله فعلی

باشگاه فرهنگیان طی سال‌های گذشته شاهد تحول کیفی در برنامه‌ها و فعالیت‌های خود و روند کار و ماهیت برنامه‌هایی بوده است که با گسترش دایره واژگان فعالیت‌های فرهنگی در یک مشارکت مؤثر بین باشگاه و بسیاری از نهادهای مرتبط با جنبش فرهنگی و فکری. در این دوره، اتخاذ واجرا شده است.

باشگاه فرهنگی برنامه‌های مهمی را آغاز کرد که رویکردی جدی، کاربردی و خلاقانه را در پیش گرفت که با فعال‌سازی و ارائه اولویت‌ها و برجسته‌کردن چالش‌ها و الزامات فرآیند کار فرهنگی در میان مردم، به غنای فضای فرهنگی کمک کرد. این برنامه ها به شرح زیر است:

برنامه ملی حمایت از نویسندگان

این برنامه ای است که هدف آن غلبه بر موانع پیش روی نویسندگان و پدیدآورندگان و انتشار کتاب های عمانی در بزرگ ترین مقیاس و در همه شاخه های علم و دانش است.

این برنامه در نتیجه بحث در مورد مشکلات نویسندگان در عمان است که از مهمترین مواردی است که سازماندهی شده و به نتایج بعدی پیوند خورده است، با روشن کردن بسیاری از مشکلات پیش روی نویسندگان، مؤسسات انتشاراتی، بازاریابی و توزیع و کتابخوانی که یکی از نتایج آن راه اندازی برنامه کمیته ملی حمایت از نویسندگان با هدف حمایت از چاپ کتاب های جدی و متنوع، مطالعات و پژوهش های دربرگیرنده جنبه های فکری و فرهنگی با اولویت دادن به موضوعاتی است که مورد توجه قرار نگرفته است و در یکپارچگی با سایر نهادهای حامی بخش نشر که در راس آنها  وزارت میراث و فرهنگ است.

تا حدی، این برنامه همچنین ایده نوشتن در مورد موضوعات خاص را پیشنهاد می کند که از اهمیت بالایی برخوردار هستند یا در نوشتن نادر هستند. به طوری که این برنامه به پر کردن نیاز معرفتی که بسیار ضروری است کمک می کند و کمیته در کار خود مکانیزمی نوآورانه را در انتخاب و ارزیابی آثار پذیرفته شده توسط برنامه اتخاذ می کند تا آنها را برای چاپ و انتشار تأیید کند.

باشگاه فرهنگی عمان

نشستهای سه شنبه

یکی از برنامه‌های مؤثر و جدی که باشگاه فرهنگیان اضافه کرده و هم‌اکنون از سال ۲۰۰۹ میزبان آن است، برنامه «جلسه سه شنبه» است که یک سالن ادبی آزاد است که هر ماه دو نوبت عصرها برگزار می‌شود اهمیت مطالب آن در کار فرهنگی، تا جایی است که به یک سنت مهم در نقشه فعالیت های باشگاه تبدیل شده است، این جلسات آزاد بسیاری از نام های برجسته فرهنگی و فکری در سطوح محلی، عربی و بین المللی را به خود اختصاص داده است. از طریق جلسات آزاد، به بسیاری از موضوعات با اهمیت ملی و فکری پرداخته شده است.

باشگاه فرهنگی عمان

باشگاه دوستان خلاق

باشگاه فرهنگیان میزبان یک برنامه ادبی و فرهنگی برای کودکان و نوجوانان با هدف ارتقای ارزش کتابخوانی، ادبیات و فرهنگ به طور کلی برای این قشر از جامعه  است. این برنامه به طور کلی برای این قشر از جامعه، و  تشویق استعدادهای ادبی و ظهور آنها در جامعه و ارتقای سطح فرهنگی جامعه کودکان و نوجوانان برای رسیدن به سطوح بالا می باشد. این برنامه شامل فعالیت‌ها و رویدادهای مختلفی در طول سال برای افراد مستعد می‌شود، از جمله برنامه کتابخوانی، برنامه کتابخانه، برنامه سرگرمی‌ها و فعالیت‌های هنری و برنامه خلاقیت کودکان، علاوه بر برگزاری شب‌های فرهنگی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی.

عضویت در باشگاه

باشگاه فرهنگی به کسانی که مایل به عضویت هستند عضویت می دهد. این اعتبار برای یک سال کامل و قابل تمدید یا برای سایر دوره های مشابه است. کسانی که مایل به عضویت در باشگاه هستند می توانند درخواست عضویت خود را به صورت رسمی به مدیر باشگاه فرهنگی در فرم تهیه شده برای این منظور ارسال کنند. موارد زیر برای عضو باشگاه الزامی است:

  • متقاضی باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد.
  •  این که هیچ حکمی در مورد او به خاطر جنایتی که به ناموس یا اعتماد زیان آور است صادر نشده باشد، مگر اینکه اصلاح شده باشد.

و عضویت به اعضا این امکان را می دهد از موارد زیر استفاده نمایند.

  • حضور در تمامی رویدادهای تنظیم شده توسط باشگاه.
  •  ارائه پیشنهادات و بیان نظرات به صورت کتبی در مورد موضوعات مورد علاقه باشگاه
  • بهره مندی از امکانات باشگاه و خدمات و مزایایی که به اعضای خود ارائه می کند

خانواده های باشگاه

در زیر چتر باشگاه فرهنگیان، گروهی از خانواده‌ها به نمایندگی از علایق مختلف فرهنگی، فکری و خلاقانه مانند خانواده شعر، خانواده داستان، خانواده علمی، خانواده ترجمه و خانواده زنان نویسنده فعالیت می‌کنند. این باشگاه چتری را برای فعالیت این خانواده ها فراهم می کند که اعضای آن تشکیل شده و اعضای آن توسط متخصصان و علاقه مندان هر کدام در رشته خود انتخاب می شوند. این باشگاه به خانواده های متخصص، برای ارائه برنامه ها و فعالیت هایی که به نظر ایشان بحث در مورد آنها و برجسته کردن آنها مهم بوده و برای  بیان ایده ها و دیدگاه های زیبا شناختی و خلاقانه خود با توجه به رویکرد سازنده و متمدن که موجب ارتقای دانش فرهنگی در جامعه ارائه می دهند حوزه وسیعی را اختصاص می دهد.

https://culturalclub.org/?page_id=۲۹

Address: Al Qurm Fahud St, Muscat

Sultanate Of Oman Cultural Club

Tel: +۹۶۸  ۲۴۵۶۳۴۰۰ / +۹۶۸  ۲۴۵۶۳۴۰۱

Fa Whatsapp: + ۹۶۸ ۹۱۲۷۷۶۷۱ x: +۹۶۸  ۲۴۵۶۳۴۰۲

Email:  info@culturalclub.org

https://x.com/culturaloman?lang=ar

https://www.youtube.com/user/omanculturalclub

https://www.facebook.com/culturalclub/

https://www.instagram.com/culturalclub/?hl=ar

کد خبر 19859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =