جوانان کنیائی کی قرار است دست از آشوبهای خیابانی بکشند ؟

جوانان نسل Z کنیائی روز سه شنبه به بهانه عدم عقب نشینی کامل دولت از لایحه مالی 2024 همچنان خیابانهای شهرهای بزرگ کنیا را اشغال کردند و آشوب های خیابانی چندین شهر کنیا را به هم ریخت

به بهانه اعتراض به لایحه مالی و مالیاتی دولت ، تظاهرات جواان و نسل Z این کشور در روز سه شنبه با شعار "روتو باید برود" به خشونت تبدیل شد

ظاهرا جوانان نسل Zکنیا قرار نیست دست از آشوبهای خیابانی بکشند . در پی ناآرامیهای هفته گذشته به دلیل لایحه مالی و مالیاتی دولت کنیا که آشوب ، سراسر کنیا را دربرگرفت و چندین نفر از جوانان هم جان خود را از دست دادند و در نتیجه آن آقای روتو لایحه مذکور را امضا نکرد و به پارلمان این کشور برگرداند ولی جوانان این کشور با بی اعتمادی کامل به دولت کنیا همچنان قانع نشده و روز سه شنبه ، مجددا کشور را به آشوب کشاندند و چندین نفر دیگر از جوانان دوباره جان خود را از دست دادند .

پلیس ضد شورش روز سه‌شنبه 2 ژوئیه 2024 با پرتاب نارنجک‌های گاز اشک‌آور به معترضان سنگ‌انداز در مرکز شهر نایروبی و در سراسر کنیا حمله کرد که در گسترده‌ترین ناآرامی‌ها از زمان کشته شدن حداقل 24 معترض در درگیری‌های یک هفته پیش بود.

تظاهرات سراسری نشان داد که رئیس جمهور ویلیام روتو علیرغم کنار گذاشتن برنامه های افزایش مالیات ها که ناآرامی های هفته گذشته را آغاز کرد، نتوانست یک جنبش اعتراضی خودجوش جوانان را آرام کند.

تظاهرات روز سه شنبه با خلق و خوی پرشور شروع شد اما با گذشت روز به خشونت تبدیل شد. در منطقه تجاری مرکز شهر نایروبی، پلیس با کلاه ایمنی، سپر و چماق های چوبی به معترضان حمله کرد و بمب های گاز اشک آور در میان جمعیت منفجر شد.

اعتراضات در اکثر شهرها به خشونت تبدیل شد، و بسیاری از مشاغل غارت یا تخریب شدند.

یک کیوسک در مرکز یک خیابان به آتش کشیده شد. پزشکان به جوانی برخورد کردند که با دستی خون آلود روی سنگفرش دراز کشیده بود و صحنه های دلخراشی را به نمایش می گذاشت .

در خارج از پایتخت، صدها معترض از طریق مومباسا، دومین شهر بزرگ کنیا، در سواحل اقیانوس هند راهپیمایی کردند. آنها شاخه های خرما را حمل می کردند، و بر طبل می زدند و شعار می دادند "روتو باید برود!"

بعداً، تلویزیون NTV کنیا گزارش داد که دو نفر در مومباسا تیراندازی شده‌اند و تصاویری از ماشین‌های در حال سوختن را نشان می‌دهند. روتو که با بدترین بحران دوران ریاست جمهوری تقریباً دو ساله خود مواجه است، بین تقاضای وام دهندگانی مانند صندوق بین المللی پول برای کاهش کسری بودجه و جمعیتی که به دلیل هزینه های سرسام آور زندگی تحت فشار قرار گرفته اند گرفتار شده است.

اعضای جنبش اعتراضی نسل Z که هیچ رهبر رسمی ندارد و عمدتاً از طریق رسانه‌های اجتماعی سازماندهی شده‌اند، درخواست‌های روتو برای گفتگو را رد کرده‌اند - حتی پس از اینکه او افزایش مالیات پیشنهادی خود را کنار گذاشت و لایحه خود را به مجلس این کشور عودت داد .

یکی از اعلامیه ها با استفاده از هشتگ «RutoMustGo»، سه شنبه و پنجشنبه را تعطیلات عمومی برای جنبش «همه جا را اشغال کنید» اعلام کرد و از همه کنیایی ها خواست تا در جاده های اصلی تظاهرات و تحصن کنند.

میلان واودو، یک معترض به رویترز در مومباسا گفت: "مردم در خیابان ها می میرند و تنها چیزی که او می تواند درباره آن صحبت کند پول است. ما پول نیستیم. ما مردم هستیم. ما انسان هستیم." او باید به فکر مردمش باشد، اگر نمی تواند به مردمش اهمیت دهد، ما به او در آن صندلی نیاز نداریم.»

بر اساس تصاویر پخش شده از تلویزیون کنیا، اعتراضات دیگری در کیسومو، ناکورو، کاجیادو، میگوری، ملولونگو و رونگو برگزار شد. در جنوب غربی شهر میگوری، معترضان لاستیک ها را آتش زدند. فعالان خشونت روز سه‌شنبه را عامل نفوذی‌ها دانستند که می‌گویند دولت برای بی‌اعتبار کردن جنبش‌شان به راه انداخته بود، و گفتند اکنون زمان متفرق شدن معترضان فرا رسیده است.

یکی از برجسته‌ترین فعالان، Boniface Mwangi، در X نوشت: "مردم خوب. بیایید به خانه برگردیم. طبق معمول دولت اجازه داده است که افراد بدخواه دوباره اموال را تصاحب کنند، غارت کنند و دوباره بسوزانند."

کیتوره کیندیکی، وزیر داخله کابینه نسبت به تظاهرات برنامه ریزی شده در روزهای پنجشنبه و یکشنبه هشدار داد و قول داد که به خشونت گسترده ای که کشور را فرا گرفته است پایان دهد. این به دنبال خرابکاری و غارت گسترده در اعتراضات روز سه‌شنبه در شهرهای بزرگ از جمله نایروبی، مومباسا، ناکورو و کیسومو و کشته شدن حداقل 2 نفر دیگر رخ داد.

بر اساس گزارش کمیسیون ملی حقوق بشر کنیا، تعداد تلفات و کشته های تظاهرات اعتراضی علیه لایحه مالی تاکنون به 41 نفر افزایش یافته است.

سازمان دهندگان خشونت امروز (سه‌شنبه) در بخش‌هایی از نایروبی، مومباسا و چندین بخش دیگر از کشور، بنا بر گزارش‌ها، قصد دارند هرج و مرج بی‌رحمانه و غارت بی‌رحمانه خود را دوباره در روزهای پنج‌شنبه و یکشنبه این هفته، و شاید خیلی بیشتر در این هفته تکرار کنند.

اعتراضات که در ابتدا با مخالفت عمومی با لایحه مالی 2024 آغاز شد، منجر به از دست دادن بیش از 40 جان و تخریب قابل توجه اموال شده است.  کیندیکی قول اقدام قاطع علیه مسئولین هرج و مرج را داده است و به مردم اطمینان داده است که برنامه ریزان، تامین کنندگان مالی و مجریان خشونت پس از تکمیل تحقیقات در حال انجام، پاسخگو خواهند بود.

سی اس کیندیکی گفت: «پس از تکمیل تجزیه و تحلیل شواهد در حال انجام، دولت به مردم اطمینان می دهد که برنامه ریزان، مجریان و تأمین کنندگان مالی آتش سوزی های بزرگ، سرقت های خشونت آمیز و سایر جنایات جنایتکارانه به عدالت سپرده خواهند شد».

وی بر عزم دولت برای جلوگیری از ترور عمومی و آسیب رساندن به ملت جنایتکاران علیرغم تلاش برای سیاسی کردن جنایت تاکید کرد. کیندیکی هشدار داد: «این حکومت وحشت علیه مردم کنیا و معافیت از مجازات باندهای جنایتکار خطرناک باید به هر قیمتی پایان یابد.

علیرغم اعلام هفته گذشته رئیس جمهور روتو مبنی بر اینکه لایحه بحث برانگیز مالی را امضا نمی کند، فعالان به کمپین خود علیه دولت وی ادامه داده اند. بسیاری از تظاهرکنندگان پلاکاردهایی با هشتگ #RutoMustGo تکان دادند و خواستار بازنگری کامل دولت شدند.

گزارش کمیسیون ملی حقوق بشر کنیا (KNCHR).

کمیسیون ملی حقوق بشر کنیا (KNCHR) روز دوشنبه گزارش داد که در جریان تظاهرات دو هفته ای، 39 نفر کشته و 361 نفر زخمی شدند و استفاده پلیس از زور را "بیش از حد و نامتناسب" محکوم کرد.

بیشتر کشته‌ها در 25 ژوئن زمانی اتفاق افتاد که افسران در نزدیکی پارلمان تیراندازی کردند، جایی که برخی از معترضان سعی کردند به ساختمان حمله کنند تا از رای‌گیری قانون‌گذاران در مورد افزایش مالیات جلوگیری کنند.

این کمیسیون روز دوشنبه گزارش داد که علاوه بر کشته ها و مجروحان، 32 مورد "ناپدید شدن اجباری یا غیرارادی" و 627 مورد دستگیری معترضان وجود داشته است. این ارگان حقوق بشری همچنین اعلام کرد: «کمیسیون به شدت خشونت و زور اعمال شده بر معترضان، پرسنل پزشکی، وکلا، روزنامه‌نگاران و فضاهای امن مانند کلیساها، مراکز فوریت‌های پزشکی و آمبولانس‌ها را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند.»

اداره تحقیقات جنایی (DCI) از کسانی که کسب و کارشان در جریان اعتراضات سراسر کشور تحت تأثیر قرار گرفته است، خواسته است تا هر گونه فیلم و اطلاعاتی را که ممکن است برای تسهیل تحقیقات آنها گرفته شده باشد، داوطلبانه ارسال کنند.

این آژانس اذعان کرد که جنایتکاران با هدف غارت اموال به تظاهرات مسالمت آمیز نفوذ کرده اند و در حال حاضر به دنبال کسانی هستند که هنوز دستگیر نشده اند. DCI اعلام کرد: در نایروبی و اطراف آن، 204 مظنون، 35 نفر در منطقه ساحلی، 18 نفر در نیانزا و 11 و 4 نفر در دره ریفت و مناطق شرقی به ترتیب دستگیر شدند.اداره تحقیقات جنایی (DCI) عکس های مظنونان تحت تعقیب را منتشر کرده است که گمان می رود در اعتراضات ضد دولتی در هفته سوم، فعالیت های غیرقانونی را سازماندهی کرده اند.

در بیانیه ای که در X منتشر شد، DCI عکس هایی از افراد تحت تعقیب را منتشر کرد که به نزدیکترین ایستگاه پلیس برای اقدامات بیشتر پلیس معرفی شده اند.

DCI اعلام کرد: "افرادی که تصاویر/عکس‌های آنها در زیر آمده است، به دلیل فعالیت‌های غیرقانونی خود در جریان تظاهرات لایحه ضد مالی توسط پلیس تحت تعقیب هستند. بنابراین به آنها توصیه می‌کنیم برای اقدامات بیشتر پلیس به نزدیک‌ترین ایستگاه پلیس گزارش دهند."

شش سیاستمدار، یک تاجر و دو سازمان غیردولتی به دلیل مشکوک شدن به دست داشتن در دامن زدن به اعتراضات ضد دولتی و ناامنی های اخیر در دایره اطلاعاتی سازمان های اطلاعاتی و امنیتی دولتی قرار دارند.

این مظنونان، بر اساس گزارش اطلاعاتی سطح بالا که توسط Nation مشاهده شده است، از سه سیاستمدار از نایروبی، دو سیاستمدار از کنیا مرکزی، یک سیاستمدار از دره ریفت، یک تاجر از دره ریفت، یک سازمان غیردولتی محلی و یک سیاستمدار بین‌المللی تشکیل شده‌اند. .

مظنونان به انجام کارهای مختلفی متهم شده اند، از جمله: تامین مالی برخی از معترضان، بسیج جوانان از مناطق فقیر نشین و دادن کمک های نقدی به آنها، زیرا آنها را هدایت می کنند تا در تظاهرات مسالمت آمیز نفوذ کنند و آنها را به خشونت بکشانند. آنها همچنین متهم به ارائه پشتیبانی لجستیکی مانند انتقال افراد استخدام شده به مراکز تجمعی مانند مناطق تجاری مرکزی شهرهای بزرگ هستند.

این ناامنی ها باعث حساسیت بیشتر دولت شده و وزارت امور خارجه این کشور طی مکاتبه ای به همه سفارتخانه ها از عزم دولت برای مهار این ناآرامیها گفته است که متن آن به پیوست می باشد .

منابع مورد استفاده :

1. https://ntvkenya.co.ke/news/6-politicians-2-ngos-trader-on-police-radar-over-protests/#google_vignette

2. https://www.capitalfm.co.ke/news/2024/07/kindiki-warns-against-planned-protests-on-thursday-and-sunday-as-as-death-toll-rises-to-41/

3. https://www.capitalfm.co.ke/news/2024/07/dci-asks-businesses-ffected-by-protests-to-volunteer-footage-on-perperrators/

کد خبر 20184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =