معاون وزیر فرهنگ و امور ورزش یونان اعلام کرد: دولت برای تقویت و حمایت از هنرمندان یونانی در حوزه موسیقی اقداماتی را در دستور کار خود دارد.

Fotilas: حفاظت و ترویج آهنگ های یونانی زبان و ضبط های جدید

به گزارش روزنامه یونانی زبان "نیوز بیست" و به نقل از خبرگزاری رسمی یونان، آقای ایسون فوتیلاس، معاون وزیر فرهنگ یونان، در پاسخ به سوال کریاکس مالاما، نماینده پارلمان یونان از حزب چپگرای سیریزا، مبنی بر کاهش پخش ترانه‌ها و موسیقی‌های یونانی توسط ایستگاه‌های رادیویی کشور، گفت: دولت یونان از هنرمندان حوزه موسیقی یونانی و اشاعه موسیقی‌های یونانی‌زبان حمایت می‌کند و در این راستا نیز اقداماتی در دست اجرا دارد.

وی در ادامه سخنان خود در پارلمان یونان افزود: براساس قانون شماره ۵۱۰۳ /۲۰۲۴ که توسط ارلمان یونان به تصویب رسیده است، وزارت فرهنگ کاملاً از هنرمندان حوزه موسیقی و موسیقی‌های یونانی‌زبان حمایت می‌کند. بر اساس این قانون، تمام هتل‌ها، مراکز تفریحی، استخرها، فرودگاه‌ها، محل‌های گردشگری، مراکز تفریحی و حتی رستوران‌ها باید حداقل ۴۰ درصد از موسیقی‌هایی را که پخش می‌کنند، به موسیقی‌های یونانی‌زبان اختصاص دهند. این امر باعث معرفی موسیقی کشور و هنرمندان حوزه موسیقی خواهد شد.

معاون وزیر فرهنگ یونان اضافه کرد: براساس قانون تصویب‌شده و اقدامات وزارت فرهنگ، مراکزی که از این دستورالعمل و قانون سرپیچی کنند، بین یک هزار تا ده هزار یورو جریمه خواهند شد که میزان این جریمه بستگی به اهمیت مراکزی دارد که از این قانون تخطی می‌کنند.

نماینده پارلمان یونان از حزب چپگرای سیریزا در ادامه سوال خود در مورد ضرورت حمایت از هنرمندان حوزه موسیقی و موسیقی‌های یونانی‌زبان گفت: «معاون وزیر فرهنگ یونان از حمایت از موسیقی یونانی و هنرمندان این حوزه سخن می‌گوید، اما به نظر می‌رسد اطلاعی از وضعیت پخش موسیقی یونانی در رسانه‌ها و رادیوهای کشور ندارد.»

وی افزود: «براساس تحقیقات و مطالعات انجام‌شده، لیست پخش موسیقی‌های یونانی‌زبان از رادیوهای دولتی و خصوصی تکراری است و برخی از موسیقی‌های قدیمی حتی ۱۰ بار در روز پخش می‌شوند که این نشان‌دهنده عدم ارائه و معرفی موسیقی‌های جدید است. در سال ۲۰۲۲، برخی از ترانه‌های یونانی‌زبان ۱۵ هزار بار توسط رادیوهای دولتی پخش شده‌اند، در حالی که تعدادی از رادیوهای خصوصی حتی یک بار هم موسیقی یونانی پخش نکرده‌اند.»

وی ادامه داد: «رادیو دولتی یونان تا حدودی بهتر عمل می‌کند و تحقیقات نشان می‌دهد که تنها ۸۱ تولید هنری جدید از هنرمندان حوزه موسیقی برای شنوندگان پخش شده است. دولت باید بیشتر به معرفی موسیقی یونانی به شهروندان و گردشگران خارجی و به خصوص تولیدات هنرمندان نوظهور توجه کند و هنرمندان حوزه موسیقی را از نظر مالی و حضور در جامعه حمایت کند. تا به امروز، دولت در این راستا گام‌های کافی برنداشته و تنها به کمک‌های ناچیز اکتفا کرده است.»

وی تاکید کرد: «دولت باید برای حفظ سنت و موسیقی یونانی‌زبان گام‌های بزرگی بردارد تا ضمن تشویق هنرمندان یونانی حوزه موسیقی، زمینه معرفی فرهنگ و موسیقی یونان به یونانیان و گردشگران خارجی را فراهم کند، به‌ویژه در فصل تابستان که گردشگران زیادی به یونان سفر می‌کنند.»

نماینده حزب چپگرای سیریزا افزود: «دولت یونان به دلیل وابستگی به نظام سرمایه‌داری و برای جلب بیشتر گردشگران خارجی، تلویحاً یا عامدانه به حفظ فرهنگ و نوآوری‌های هنری توجه نمی‌کند و بیشتر درصدد فراهم کردن رضایت گردشگران خارجی است. به همین دلیل، در فصل تابستان مخالفت جدی با پخش موسیقی‌های خارجی، به‌خصوص انگلیسی‌زبان و فرانسوی‌زبان، از خود نشان نمی‌دهد و به معرفی آثار باستانی و دستاوردهای هنری دوران باستان اکتفا می‌کند.»

اما سوال اینجاست که نماینده حزب چپگرای سیریزا، با طرح این سوال در پارلمان که خواستار پخش بیشتر سرودها و ترانه‌های یونانی‌زبان شده، آیا خود به چنین اقدامی اعتقاد دارد؟ به نظر می‌رسد که این حزب تنها برای جلب نظر هنرمندان حوزه موسیقی و دیگر هنرمندان اقدام به طرح چنین سوالی کرده است. رادیو "کوکینو"، رادیو ارگان حزب چپگرای سیریزا، طبق برآوردهای رسمی بیش از ۷۵ درصد موسیقی‌هایی را که در طول روز پخش می‌کند، معمولاً موسیقی آمریکایی است و مقدار کمی نیز از دیگر کشورهای اروپایی است. این رادیو برنامه‌ای تحت عنوان "تقویم تاریخ" دارد که بیش از ۷۰ درصد این برنامه به وقایع تاریخی در آمریکا و مقدار کمی هم به کشورهای آمریکای جنوبی می‌پردازد و به ندرت به رخدادهای تاریخی و علمی یونان اشاره می‌کند.

منبع:https://www.newsbeast.gr/politiki/arthro/۱۱۱۲۴۲۶۵/fotilas-prostasia-kai-enischysi-tou-ellinofonou-tragoudiou-kai-ton-neon-ichografimaton

کد خبر 20246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =