روابط مسیحیان و شیعیان به کجا می انجامد؟

گزارشی با عنوان: روابط مسیحیان و شیعیان به کجا می انجامد؟ آیا آرام شدن سخنان، دلیل بهبودی روابط بین بکرکی (مقر سراسقف مسیحیان مارونی) و مجلس اعلای شیعیان است؟

روابط مسیحیان و شیعیان به کجا می انجامد؟

آیا آرام شدن سخنان، دلیل بهبودی روابط بین بکرکی (مقر سراسقف مسیحیان مارونی) و مجلس اعلای شیعیان است؟

آیا آسمان دوباره صاف و صبح با آواز دل‌انگیز پرندگان طنین‌انداز، و آب‌های گل آلود زلال میگردد؟

سخنان آقای "بشاره راعی" سراسقف مسیحیان مارونی لبنان که با لهجه‌ای تند حزب‌الله را متهم به تروریست نمود، اثرات منفی زیادی از خود به جا گذاشته و ریاست مجلس اعلای شیعیان لبنان به شدت این اتهام را محکوم کرد. همچنین شیخ علی خطیب نائب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان(علیرغم گرایش به حزب أمل) از پذیرفتن دعوت آقای "بشاره راعی" جهت حضور و مشارکت در جلسه‌ی مقامات ارشد طوایف و مذاهب مختلف لبنانی در بکرکی با حضور آقای بیترو بارولین یکی از مسئولین کشور واتیکان در سفر دو روز به لبنان(که بسیار برای مسیحیان این جلسه با اهمیت بود)، امتناع ورزید.

عدم حضور شیعیان که در تقسیم‌بندی دینی و فرقه‌ای کشور لبنان یکی از اساسی‌ترین فرقه‌ها می‌باشند، نقطه‌ ضعف بزرگی بود که سراسقف مسیحیان مارونی با آن روبرو و در قبال نماینده واتیکان جایگاه خود را به‌عنوان رهبر بزرگ مذهبی که قادر به گردهم‌آوردن همه‌ی طوایف و مذاهب لبنانی می‌باشد را از دست داد؛ بویژه اینکه حزب‌الله هیچگونه واکنشی از خود نشان نداده و اعتراض شیعیان در عملکرد ریاست مجلس اعلای شیعیان که یک نهاد دولتی می‌باشد، تجلی یافت و این نشان دهنده خشم و انزجار همه‌ شیعیان از سخنان بشاره الراعی می‌باشد.

عدم حضور شیعیان در جلسه‌ی بکرکی، مشروعیت سراسقف راعی را به‌عنوان مقامی ارشد که قادر به نفوذ موضعگیری‌های خود در عرصه‌های سیاسی کشور لبنان، بویژه در انتخابات ریاست جمهوری که از چالش‌های گوناگونی برخوردار است را از بین برد و جایگاه او از نظر کمیته پنج‌گانه کشورهای: عربستان سعودی، قطر، مصر، فرانسه و آمریکا که برای رفع مشکلات ریاست جمهوری لبنان تشکیل گردیده و همچنین از نظر برخی کشورهای عربی که بشاره راعی را به‌عنوان شخصیتی مؤثر در راستای حل و فصل مشکلات کشور لبنان تلقی می‌نمودند، متزلزل ساخت.

مقامات سیاسی لبنانی مانند آقای فرید هیکل الخازن، نماینده مجلس، آقای ولید غیاض وزیر برق، به این موضوع پرداخته و اظهار نمودند که برچسب زدن و توصیف تروریست به حزب‌الله، بنا به درخواست برخی از سفرای کشورهای غربی و کشورهای عربی بوده و مورد قبول لبنانی‌ها نیست. در پی این سخنان که کشورهای عربی را در چارچوب تهمت قرار داد، هر کدام از آنان در توجیه‌هایی سعی در تبرئه خود نمودند. همچنین مشخص شد مطالبی که به آقای بشاره الراعی ارائه گردیده بود، باعث رسوایی سفرای کشورهای غربی شد.

در چنین وضعیت ایجاد شده‌، آقای بشاره الراعی سعی نمود مسیری را به سمت آشتی جهت بهبود روابط با ریاست مجلس اعلای شیعیان باز نماید. در این راستای او آقای عبدو ابوکسم، یکی از کشیش‌های مسیحی را به سوی ریاست مجلس اعلای شیعیان اعزام و نامبرده در مراسمی که در مقر مجلس اعلای شیعیان جهت رونمایی کتاب «الغدیر والإمامة – غدیر و امامت» برگزار گردید، مشارکت کرد. و در سخنانی اظهار داشت که حامل پیام صلح‌آمیزی از طرف سراسقف بشاره الراعی برای شیخ علی الخطیب می‌باشد تا بتوان کدورت ایجاد شده را بر طرف و بهترین الگو برای مردم باشیم. سخنان آقای عبدو ابوکسم بعد از سخنرانی شدید اللحن شیخ علی الخطیب بود که اظهارات آقای بشاره الراعی را بدون ذکر نام، مورد انتقاد قرار داده و چنین سخنانی را بی‌اساس شمرده بود.

در همین راستا آقای ودیع الخازن یکی از وزاری سابق لبنان که به‌همراه مطران بولس مطر از مقر مجلس اعلای شیعیان لبنان بازدید و پس از ملاقاتی که با آقای شیخ علی الخطیب نائب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان داشت، اظهار نمود که هرگونه سوء تفاهمی بین دو طرف رفع و روابط به وضعیت سابق خود بازگشت.

شیخ علی الخطیب نیز بیان نمود که از همه ائمه مساجد و سخنرانان منابر خواسته است که در سخنان خود بر وحدت بین لبنانی‌ها و وحدت بین مسلمانان و مسیحیان تاکید نمایند.

برخی از تحلیل‌گران موضعگیری بکرکی را امری طبیعی دانسته، زیرا آقای بشاره الراعی همواره جهت راضی نمودن لابی صهیونیستی و همچنین ثروتمندان کشورهای خلیج فارس، حزب‌الله را با توصیفات ناپسندی خوانده که تکرار مکرر آن نیز میزان محبوبیت او را در بین مسیحیان لبنانی بویژه مسیحیان با گرایشات راست تقویت و جایگاه خود را به‌عنوان رهبر اول مسیحیان در لبنان تثبیت می‌نماید.

لازم به ذکر است که آقای بشاره الراعی در موضعگیری‌های منفی که علیه حزب‌الله داشته، سعی بر نگه داشتن روابطِ حسنه‌ی با برخی از شیعیان بویژه با مجلس اسلامی اعلای شیعیان لبنان از خود نشان داده و در گزارش‌هایی که به واتیکان منعکس می‌نمود بر این مسئله تاکید زیادی داشت، و در این راستا به ملاقات‌هایی که با برخی از علمای شیعه در مقر بکرکی انجام می‌گرفت اهمیت زیادی قائل بود تا بتواند از آن استفاده کرده و خود را به‌عنوان شخصیتی که مورد قبول همگان می‌باشد مطرح نماید.

نکته‌ای دیگر قابل توجه این است که احزاب راست مسیحی بویژه حزب القوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع از عقب‌نشینی اخیر آقای بشاره الراعی در رابطه با حزب‌الله به شدت خشمگین شده و اظهار داشتند که حزب القوات اللبنانیه در صحنه نبرد با حزب‌الله تنها شده و همه او را رها کردند.

در پایان می‌توان گفت که بکرکی به رهبری بشاره الراعی در وضعیت آشفتگی بسیار زیادی بسر برده و در شرف متلاشی‌ شدن کامل می‌باشد. زیرا تعداد زیادی از کشیش‌های عضو هیئت کشیشیان که زیر نظر واتیکان، سراسقف را انتخاب می‌نمایند از عملکرد بشاره الراعی راضی نبوده و در این راستا و از منظر برخی از تحلیلگران احتمال برکنار نمودن بشاره الراعی از طرف واتیکان زیاد است. مانند سراسقف سابق آقای نصرالله صفیر که در اثر موضعگیری‌های منفی زیادی که بر علیه شیعیان داشت، واتیکان او را بطور غیر مستقیم و به بهانه‌ی پیری سن، برکنار نمود.

https://aawsat.com/%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A/%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A/5035643-%D8%AD%D8%B2%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%8A%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%A7%D8%B9%D9%8A-%D8%A8%D8%AA%D9%88%D8%B6%D9%8A%D8%AD-%D9%85%D9%88%D9%82%D9%81%D9%87-%D8%AD%D9%8A%D8%A7%D9%84-%D9%88%D8%B5%D9%81-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D9%85%D9%84%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B3%D9%83%D8%B1%D9%8A%D8%A9

رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان

کد خبر 20368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =