وزارت فرهنگ یونان اعلام کرد که دانش‌آموزان در سایت باستان‌شناسی فیلیپی، واقع در شمال یونان، سر مجسمه‌ای را کشف کرده‌اند که گمان می‌رود متعلق به خدای آپولون باشد.

Apollo statue Philippi

وزارت فرهنگ یونان اعلام کرد که دانش‌آموزان در سایت باستان‌شناسی فیلیپی، واقع در شمال یونان، سر مجسمه‌ای را کشف کرده‌اند که گمان می‌رود متعلق به خدای آپولون باشد. باستان‌شناسان معتقدند قدمت این مجسمه به قرن دوم یا اوایل قرن سوم پس از میلاد بازمی‌گردد.

آپولون یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین خدایان یونانی بود. او به عنوان خدای تیراندازی با کمان، موسیقی، رقص، حقیقت، شفا و بیماری، خورشید، نور، شعر و غیره شناخته می‌شد. آپولون یکی از خدایان المپیایی در دین کلاسیک یونان و روم بود و به عنوان پسر زئوس و لتو، که الهه شکار نیز بود، شناخته می‌شد. او را به عنوان زیباترین خدا می‌دانستند.

شهر باستانی فیلیپی در سال ۳۵۶ قبل از میلاد توسط فیلیپ دوم، پادشاه مقدونیه، در نزدیکی دریای اژه تأسیس شد. این شهر قرن‌ها بعد و پس از فتح عثمانی در قرن چهاردهم متروک شد. سایت باستانی فیلیپی به دلیل معماری استثنایی رومی، طرح شهری منحصر به فرد خود، و اهمیت آن در مسیحیت اولیه، در سال ۲۰۱۶ به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این مکان یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستانی منطقه است، اگرچه اولین کاوش‌ها تا تابستان ۱۹۱۴ آغاز نشد و به دلیل جنگ جهانی اول متوقف شد. بین سال‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۷، باستان‌شناسان تئاتر، انجمن، حمام و دیوارهای شهر یونان را کشف کردند. پس از جنگ جهانی دوم، باستان‌شناسان یونانی به محل بازگشتند و چندین ساختمان عمومی را نیز کشف کردند.

اخیراً، باستان‌شناسان در فیلیپی مجسمه هرکول را نیز کشف کرده بودند. این مجسمه باشکوه مربوط به دوره روم قرن دوم میلادی است و به سبک معماری منحصر به فرد منطقه افزوده می‌شود. این مجسمه، هرکول جوان و برهنه را به تصویر می‌کشد که یک چماق تکه‌تکه شده و یک شیر آویزان از دست چپش، هویت او را تایید می‌کند. تاج گلی از برگ‌های درخت انگور، که با روبانی در پشت به هم چسبیده و انتهای آن روی شانه‌های هرکول قرار دارد، به تزئین بیشتر مجسمه می‌افزاید.

یادآوری:

آپولون در ادیان کلاسیک یونانی و رومی از مهم‌ ترین خدایان است. آپولو یکی از پیچیده ‌ترین خدایان یونانی است. پدرش «زئوس» و مادرش «لتو»   از الهه‌های المپ بوده‌است. او از زیباترین خدایان و فرم ایده آل یک جوان ورزشکار و زیباست. آپولون را می ‌توان یونانی ‌ترین خدا از بین دیگر خدایان یونانی قلمداد کرد. به عنوان خدای دلفی (آپولو دلفی)، آپولو خدای پیش گویی است و معبد دلفی از آن اوست. آپولو خدای کمک رسانی است که روح شیطانی را دور می ‌کند، از این رو به او لقب «دور کننده شیطان» را داده بودند. آپولوی دلفی حامی دریانوردان، تازه‌ واردان و محافظت کننده فراریان و پناهجویان است. داروها و درمانگری را به وی نسبت داده‌ اند. هرچند که آپولون خدای پزشکی نبوده اما آ خدایی است که مردم را از بیماری های واگیردار حفظ می ‌کرده‌ است و توانایی به وجود آوردن و پراکنده کردن طاعون و مرض را توسط تیرهای مسمومش داشته ‌است.

منبع:   https://greekreporter.com/۲۰۲۴/۰۷/۰۳/ancient-statue-god-apollo-philippi-greece

Greek Reporter-
۳ جولای ۲۰۲۴

کد خبر 20470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =