ته‏آ تسولوکیانی، وزیر فرهنگ و ورزش گرجستان در جریان سفر خود به اردن، چند دیدار مهم برگزار کرد. وی با هیفا نجار وزیر فرهنگ اردن دیدار کرد

سفر رسمی وزیر فرهنگ و ورزش گرجستان به اردن

در این دیدار طرفین در راستای تقویت روابط و همکاری های فرهنگی دو کشور گفتگو کردند. در این گفتگو به حفاظت از میراث فرهنگی و هویت ملی توجه ویژه ای شد. در پایان دیدار، ته‏آ تسولوکیانی از وزیر فرهنگ پادشاهی هاشمی اردن به گرجستان دعوت کرد.

بنا به دعوت طرف میزبان، وزیر فرهنگ گرجستان از صومعه کویری "شیهان" در شهر کراک بازدید کرد و با نمایندگان دولت محلی - ساعاطه المساعده رئیس اداره گردشگری کراک و باسیل هالاسا، کارمند اداره آثار باستانی کراک دیدار نمود.

حائز اهمیت است که در نتیجه مذاکرات موفقیت آمیز طرفین ، طرف گرجی آمادگی دارد یک تیم از دانشمندان - باستان شناس گرجی را تشکیل دهد که به اردن سفر می کنند و با باستان شناسی اردنی آغاز کاوش های باستانشناسی را برنامه ریزی خواهند کرد.

ته‏آ تسولوکیانی به همراه هیات، از کوه نبو بازدید کرد. وزیر با روحانیون صومعه کوه نبو ملاقات کرد و با آنها در مورد شخصیت برجسته کلیسای گرجستان قرن پنجم میلادی، پیتر ایبریایی که رهبر کلیسای گرجی بیت‌لحم بود، گفت و گو کرد. نقل شده که پیتر ایبریایی در کوه نبو خواب  موسی،  پیامبر مقدس و رهبر  یهودیان می بیند و پس از اینکه مردم به خواب پیتر ایبریایی ایمان آوردند، معبدی به نام حضرت موسی در کوه نبو ساختند. در دیدار با وزیر، روحانیون صومعه تمایل خود را برای برگزاری کنسرت آواز کلیسای سنتی گرجی و آواز چندصدایی در کلیسایی به نام حضرت موسی در کوه نبو، اعلام کردند.

تسولوکیانی همچنین از شهر مادَبا بازدید کرد و با مجدی علیاطو، نماینده مجلس سنای پادشاهی هاشمی اردن و وای جانینی، نماینده وزارت گردشگری و ارزش های فرهنگی پادشاهی هاشمی اردن دیدار و گفتگو انجام شد.

وزیر فرهنگ در سفر کاری به اردن همچنین با فارز بریزات، کمیسر توسعه گردشگری پترا دیدار کرد. در این دیدار، فارز بریزات به هیئت گرجی از توسعه زیرساخت های گردشگری پترا اطلاع داد و در مورد پروژه های جاری و برنامه ریزی شده صحبت نمود. همچنین مذاکراتی در مورد برگزاری کنسرت فولکلوری گرجی در مقابل کلیسای اصلی پترا انجام شد.

ته‏آ تسولوکیانی در چارچوب سفر رسمی خود به اردن، به همراه آرچیل دزولیاشویلی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار گرجستان در اردن و نیکولوز آزناوراشویلی مدیر آژانس ملی حفاظت از میراث فرهنگی، در افتتاحیه سی و هشتمین جشنواره فرهنگی "جراش" که به مناسبت ۲۵-مین سالگرد پادشاهی عبدالله دوم برگزار شد،  حضور یافت. در مراسم افتتاحیه بشیر الخساونه نخست وزیر پادشاهی هاشمی اردن، هیفا نجار وزیر فرهنگ اردن، فیراز فوری فرماندار جراش، احمد فواد هانو وزیر فرهنگ مصر و  سایر مقامات پادشاهی اردن حضور داشتند.

این جشنواره شامل برنامه فکری و فرهنگی اردنی، همچنین شعر اردنی و عربی است. گرجستان رقص های سنتی گرجی را در این جشنواره ارائه کرد. در دومین روز جشنواره، گروه آکادمیک دولتی رقص ملی گرجستان "باتومی" کنسرت انفرادی رقص گرجی برگزار کرد.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=798623199120371&set=pcb.798623349120356

https://www.facebook.com/photo/?fbid=799636872352337&set=pcb.799637752352249

https://rustavi2.ge/ka/news/287966

کد خبر 20496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =