تحولات اخیر در خصوص قانون ضد دگرباشان جنسی در گرجستان

قانون ضد دگرباشان جنسی موضوع روز گرجستان و محافل خبری از سوی حاکمیت و گروه های مخالف است ، در این مجال به آخرین تحولات در این حوزه می پردازیم

 این قوانین شامل ممنوعیت ثبت ازدواج‌های دو همجنسگرا ، ممنوعیت فرزندخواندگی توسط زوج‌های همجنس‌گرا و محدودیت‌های جدی بر اطلاعات آموزشی در مدارس می‌باشد . این قانون به یکی از ابزارها فشار غرب بر حاکمیت یعنی  حزب حاکم رویای گرجستان قرار گرفته و برای الحاق به اتحادیه اروپا یکی از شروط اصلی لغو این قانون است . رسانه های مورد حمایت از سوی غرب این موضوع را با عنوان آیا گرجستان در مسیر تاریخ‌سازی خود، حقوق یک بخش مهم از جامعه را قربانی خواهد کرد؟ مطرح می نمایند.

در ۳ اکتبر۲۰۲۴ شالوا پاپواشویلی رئیس پارلمان قانون ضد دگرباشان جنسی را به امضا رساند. لازم به ذکر است که رئیس جمهور از امضای آن خودداری کرد، اگرچه او قانون را وتو نکرد. پس از آنکه رئیس جمهور آن قانون را امضا نکرد، طبق مقررات، رئیس پارلمان پنج روز فرصت داشت تا این قانون را امضا و منتشر کند.

رئیس پارلمان یکی از تدوین کنندگان این لایحه همجنسگرا هراسی و ترنس هراسی است. این قانون ظرف ۶۰ روز پس از انتشار، یعنی تقریباً یک ماه پس از انتخابات پارلمان ، لازم‌الاجرا خواهد شد.

پاپواشویلی در صفحه فیسبوک اش نوشت: اگر چه مدارا یکی از ویژگی های مردم گرجی است، باید پی ببریم که مدارا به معنای همزیستی مبتنی بر احترام متقابل است و نه به زیر پا گذاشتن صلح مدنی و نادیده گرفتن باورها و ارزش های دیگران ، جای تعجب نیست که رهبر اسمی احزاب مخالف بی وطن، که دوره ریاست جمهوری اش رو به اتمام است، از امضای قانون خانواده محور خودداری کرد. موضع سالومه زورابیشویلی واضح است. موضع نمایندگان احزاب مخالف نیز روشن است، آنها حتی جرات نداشتند علناً نظر خود را در مورد این قانون بیان کنند و در جریان رای گیری قانون از سالن خارج شدند.

لازم به ذکر است که تصمیم رئیس جمهور در مورد امضا نکردن این لایحه و بازگرداندن آن به پارلمان، واکنش های متفاوتی را از سوی فعالان مدنی در پی داشت. برخی از آنها ابراز ناخرسندی کردند. سایر فعالانه مدنی بر آن باور هستند که خانم زورابیشویلی نمی خواست در صورت وتو کردن این لایحه، حزب حاکم قبل از انتخابات ، همجنسگرا هراسی را به موضوع اصلی تبدیل کند. بسته قانونی ضد دگرباشان جنسی، که در ۱۷ سپتامبر توسط اکثریت رویای گرجستان تصویب شد، شامل لایحه اصلی "در مورد ارزش های خانواده و حمایت از خردسالان" و ۱۸ اصلاحیه همراه در قوانین مختلف گرجستان است.

از سوی دیگر ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان گفت : امتناع سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان از امضای پیش نویس قوانین در خصوص دگرباشان جنسی نشان داد او در سمت پروپاگانداهای کاذب آزادی و مخالفان دولت قرار گرفته است این بسته قانونی شامل ۱۹ طرح بود که هدف اصلی آن حمایت از خانواده و محافظت از نوجوانان کشور را به همراه دارد.

بیانیه‌ی کلیسای گرجستان در خصوص قانون «ضد دگرباشان جنسی» گام مثبتی بود که در این قانون تحت عنوان «قانون ارزش‌های خانوادگی و حفاظت از کودکان» مطرح شده، موضوعی بوده که برای این نهاد و اکثریت مردم کشور در طول سال‌ها اهمیت داشته است ، در این بیانیه گفته شده  این قانون هدفش حفظ ارزش‌های سنتی‌ است که هویت ملت گرجستان را تعریف می‌کند و در آخر  گفته ما امیدواریم این قانون نتایج مثبتی برای رفاه جامعه‌مان به همراه داشته باشد.

منبع:  https://civil.ge/ka/archives/۶۲۷۰۷۹

کد خبر 21316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =