چالش‌های رئیس‌جمهور فیلیپین با کلیسای کاتولیک

درگیری‌های لفظی بین رئیس‌جمهور فیلیپین و کلیسای کاتولیک این کشور که مدتی پیش دربارۀ مسائل سیاسی، اقتصادی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، اخلاقی و مواد مخدر شروع شده بود، این روزها دوباره داغ شده‌است

درگیری‌های لفظی بین رئیس‌جمهور فیلیپین و کلیسای کاتولیک این کشور که مدتی پیش دربارۀ مسائل سیاسی، اقتصادی، مبارزه با مفاسد اقتصادی، اخلاقی و مواد مخدر شروع شده بود، این روزها دوباره داغ شده‌است و دوترته (رئیس‌جمهور فیلیپین) در سخنرانی‌های خود ضمن حملۀ شدید به کلیسای کاتولیک این کشور، از مردم فیلیپین خواست به کلیساها نروند. در پی این سخنرانی‌های دوترته، کلیسای کاتولیک نیز ناچار به اتخاذ موضع مقابل مواضع رئیس‌جمهور شده‌است. سخنرانی‌ها و نشست‌های متعدد کلیسای فیلیپین و اسقف‌های این کشور در تقابل با سخنان رئیس‌جمهور، بازتاب گسترده ای در اخبار و رسانه‌های گروهی این کشور داشته‌است و چالشی جدی میان کلیسا و سیاست‌مداران فیلیپین پدید آورده‌است. از جمله موضوعاتی که کلیسای فیلیپینی به چالش با رئیس‌جمهور پرداخته، موضوع برخورد رئیس‌جمهور با قاچاقچیان مواد مخدر است. در این زمینه، مخالفان از جمله کلیسا معتقد هستند که رئیس‌جمهور به این بهانه به پاکسازی سیاسی و حزبی دست زده‌است.

به نظر می‌رسد از آنجا که برخی از انتقادهای رئیس‌جمهور بیشتر جنبۀ مردمی دارد، کلیسای کاتولیک فیلیپین از مقابله با رئیس‌جمهور اندکی ترس و هراس دارد. مسئله طلاق در مذهب کاتولیک که رئیس‌جمهور به چالش کشیده است، یکی از این موارد می­ باشد. رئیس‌جمهور در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام نموده‌است:

«چرا طلاق را قانونی نمی‌کنید و چرا با موضوع طلاق به صورت بسته برخورد می‌کنید؟ زن و شوهری از هم جدا می‌شوند، زن با یک نفر دیگر و مرد نیز با کسی دیگر در حال زندگی است، در حالی که طلاق میان آن‌ها جاری نیست! این چه قانونی است که شما آن را ادامه می‌دهید؟».

چالش بعدی که رئیس‌جمهور مطرح کرده، اعانه‌هایی است که مردم به کلیسا می‌دهند و چگونگی استفاده از این منابع مالی از سوی مسئولان کلیساست. رئیس‌جمهور در برخی از سخنرانی‌های خود موضوع فساد در کلیسای فیلیپین (فساد مالی و اخلاقی) را نیز مطرح نموده‌است. دوترته در بسیاری از حملات خود علیه کلیسا به مقالات یک خبرنگار به نام «آریز روفو» استناد می‌کند که مجموعه‌مقالاتی را با عنوان «اسرار محراب کلیسا» (Altar of secrets) منتشر کرده‌است. به عقیدۀ دوترته، تحقیقات «روفو» در زمینة فساد مالی و تخلفات جنسی کلیسای فیلیپین در اقصی نقاط کشور به اثبات رسیده‌است. رئیس‌جمهور این­گونه سخنان را نه برای بیان صحت تحقیقات این خبرنگار، بلکه برای برحق نشان دادن حملات خود به کلیسا به‌کار می‌برد.

هرگاه دوترته فرصت یابد، دامنۀ حملات خود را افزایش می‌دهد؛ مثلاً در ماه دسامبر گذشته چنین کرد. او گفت کشور زیر سلطۀ کلیساست و تمام کشورهایی که در سیطرۀ کلیسا هستند، عقب افتاده‌اند. او این داستان را گفت که در نوجوانی برای اعتراف نزد کشیشی رفته و آن کشیش او را آزار و اذیت کرده بود! همچنین، وی افزود اتفاقاتی از این قبیل برای پسران زیادی رخ داده‌است که مربوط به سوء‌استفاده‌های جنسی برخی از کشیش‌هاست. او به کشیش‌ها اخطار کرد و اظهار داشت که اول خانۀ خود را تمیز کنید و آنگاه در پی نصیحت دیگران باشید. دوترته افزود اگر آنان چنین نکنند، آن وقت با دشمنی و حملات وی روبه‌رو خواهند شد!

گاهی نیز دوترته با روی آوردن به تاریخی کاذب، تصویری از اشتباهات کلیسا را در قرون گذشته بیان می‌کند. وی در جریان اعطای اسناد مالی کشاورزان در بیست و نهم دسامبر گفت در شگفتم که چگونه یک کاتولیک می‌تواند بر عبادات خود تمرکز کند، در حالی که خدای او را به صلیب کشیده‌اند. چنین عقیده‌ای مهمل است، چون خدا می‌پرسد من چگونه خدایی برای تو هستم که مرا با میخ به صلیب کشیده‌اند! رئیس‌جمهور در جایی دیگر سخنرانی مشابهی را در زمینۀ تثلیث بیان کرد و افزود: تنها یک خدا هست و بس. شما نمی‌توانید خدا را به سه قسمت تقسیم کنید! این عقیده‌ای احمقانه‌ است.

با وجود همۀ این‌ها، سخنان رئیس‌جمهور در مراسم ۲۹ دسامبر، از نظر نوع حملات به کلیسا تازگی داشت. سخنگوی رئیس‌جمهوری سعی کرد این قضایا را به گونه‌ای تلطیف کند و گفت رئیس‌جمهور مزاح کرده‌است و یا اینکه رئیس‌جمهور خواسته‌ با چنین سخنانی دیگران را تحریک کند تا به بحث بپردازند.

برودریک پابیلیو (اسقف اعظم شهر مانیل) با سرزنش رئیس‌جمهور دوترته برای حملات مکرر خود به کلیسا اظهار داشت:

«از زمانی که رهبر کلیسا از ناسزاگویی و سرکوب خونین او در مبارزه با مواد مخدر انتقاد کرده، کلیسا هدف زخم‌زبان‌های او شده‌است. دوترته پس از انتخابات، ضد کلیسا عمل کرده‌است چون رهبران کلیسا به مردم دربارۀ سابقه او در کشتار و خونریزی در شهر داواو، استفاده از سخنان ناشایست و پایبند نبودن به حقوق بشر و حقوق زنان هشدار داده بود». او اضافه کرد که مردم فیلیپین نباید شخص قدرتمندی را تحمل کنند که به دیگران بی‌احترامی می‌کند. «اکنون باید درس بگیریم که اگر ما قدرت کسانی را که در ردۀ بالایی قرار دارند، کنترل نکنیم، آن‌ها از قدرت خود سوء‌استفاده خواهند کرد. در واقع، اگر ما موضع‌گیری نکنیم، اجازه می‌دهیم که سوء‌استفاده ادامه یابد».

پابیلیو خاطرنشان کرد: «اگر قبلاً زمانی که توهین‌های وی شروع شده بود، زنگ خطر را به صدا درآورده بودیم، الان دیگر به این وضعیت دچار نمی‌شدیم! ما به او آزادی بیان دادیم، اما کار او به جایی رسیده که حتی به خداوند هم ناسزا می‌گوید!».

چهرۀ دوترته به گونه‌ای شناخته شده‌است که هرگاه مورد انتقاد قرار می‌گیرد، واکنش تندی از خود نشان می‌دهد. حملات او به کلیسا، حتی پس از اینکه وی کمیته‌ای برای گفتگو با اسقف‌های کلیسا تشکیل داد، ادامه یافته‌است. این مسئله توجیه‌پذیر نیست که چرا یک رئیس‌جمهور کاتولیک‌مذهب در کشوری با بیشترین کاتولیک و به‌رغم نفوذ بالایی که کلیسا در این کشور دارد، دامنۀ حملات خود را به اصول کاتولیک کشیده‌است.

کد خبر 357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =