قربانقلی بردی محمداُف رئیس جمهوری ترکمنستان در تاریخ ۲۳ دسامبر سال۲۰۲۰ میلادی(سوم دی ماه ۱۳۹۹) کنفرانس ویدیویی ویژه ای به منظور توسعه و بهبود فعالیت های حوزه ‏‏های فرهنگی و رسانه‏ ای کشور را با حضور مقامات و مسؤولین ارشد فرهنگی و رسانه‏ای ترکمنستان برگزار کرد.

آقای قربانقلی بردی محمداُف رئیس جمهوری ترکمنستان در تاریخ ۲۳ دسامبر سال۲۰۲۰ میلادی(سوم دی ماه ۱۳۹۹) کنفرانس ویدیویی ویژه ای به منظور توسعه و بهبود فعالیت های حوزه‏‏ های فرهنگی و رسانه‏ ای کشور را با حضور مقامات و مسؤولین ارشد فرهنگی و رسانه‏ ای ترکمنستان برگزار کرد.

مدیران و مسؤولین عالیرتبه فرهنگی و رسانه ای ترکمنستان در آغاز این جلسه در مورد عملکرد و برنامه های آتی در حوزه فرهنگی و رسانه ای با محوریت و تمرکز بر اهمیت گرامیداشت جشن سی امین سالگرد استقلال ترکمنستان در سپتامبر سال ۲۰۲۱، گزارش‏های رسمی خود را ارائه دادند.

در آغاز این جلسه آقای «آتاگلدی شاهمراداُف» وزیر فرهنگ ترکمنستان ضمن قدردانی از رئیس جمهوری بابت توجه فراوان به توسعه حوزه فرهنگ و هنر و تقویت مداوم بنیان مالی و تکنیکی آن، گزارشی از عملکرد و برنامه های آتی این وزارتخانه ارائه داد.

وی در گزارش خود بر توسعه فعالیت نهادهای تابعه حوزه های فرهنگی و هنری و بهره برداری از سیستم دیجیتال در این زمینه، افزایش مهارت و سطح حرفه ای کارکنان و فرهنگیان، خلق و ایجاد آثار معنادار مدرن و معاصر از هنرهای تجسمی، صحنه ای-تئاتر و موسیقی- اشاره کرد.

این مقام ارشد فرهنگی دولت ترکمنستان گفت: «براساس برنامه ملی موسوم به «برنامه دولتی توسعه راهبردی حوزه فرهنگ در ترکمنستان برای ۲۰۲۵-۲۰۱۹»، اقداماتی برای بهبود فعالیت های حوزه هنرهای نمایشی(تئاتر)، سینما و کنسرت، کتابخانه ها، موزه ها، مدارس هنری، خانه های فرهنگی، مناطق و اماکن حفاظت شده تاریخی و فرهنگی و سازمان های گردشگری صورت گرفته و در حال انجام نیز می باشد.

وی افزود: در سال جاری میلادی، استادان هنر و سایر هنرمندان، مسابقات، همایش ها و نمایشگاه های آثار هنری و صنایع دستی، اشیا و آثار موزه ای را برگزار کرده اند. همچنین وزارت فرهنگ به منظور توسعه گفتگوی فرهنگی بین المللی، کنفرانس ها و جلسات آنلاینی را در این حوزه با همتایان و شرکای خارجی- نمایندگان سازمان ها و مؤسسات تخصصی خارجی و بین المللی- برگزار کرده است.

به گفته وزیر فرهنگ ترکمنستان به مناسبت ۲۵ امین سالگرد بی طرفی دائمی و سال ۲۰۲۰ که با شعار "ترکمنستان میهن بی طرفی"، آراسته شد و به منظور گسترش و تبلیغ سیاست های عمیق داخلی و خارجی رئیس جمهوری که براساس خوشرویی، انسان دوستی، صلح جویی و حسن همجواری استوار هستند، جشن ها و برنامه های فرهنگی متنوع گسترده ای برگزار گردید.

وی در ادامه گزارش خود افزود که مطابق دستورالعمل های قبلی رئیس دولت، موزه ها به کار جمع آوری اشیای باستانی و تاریخی با ارزش و نیز غنی سازی موزه ها و همچنین به کارگیری سیستم دیجیتالی برای بهبود امور موزه و معرفی اشیای موزه ها از طریق فضای مجازی، ادامه می دهند. وزیر فرهنگ ترکمنستان گفت که به مناسبت بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد بی طرفی دائمی ترکمنستان، مرکز فرهنگی ترکمنستان در قالب موزه دولتی، پروژه «نمایشگاه مجازی» را راه اندازی کرده است که به علاقه مندان  از هر گوشه دنیا این امکان را می دهد که از نزدیک با این موزه، آثار آن و میراث فرهنگی مردم ترکمن آشنایی بیشتری پیدا کنند.

وزیر فرهنگ در چارچوب گزارش خود همچنین در مورد آغاز تدوین و آماده سازی برای جشن اصلی کشور - سی امین سالگرد استقلال ترکمنستان، از جمله تهیه برنامه ها و رویدادهای فرهنگی و...، خبر داد.

سپس آقای «بکدوردی آمان ساری اُف» رئیس خبرگزاری دولتی ترکمنستان  TDH  در گزارش خود به رئیس جمهوری خاطر نشان کرد که خبرگزاری در حال انجام کارهای جامع برای گسترش و تبلیغ سیاست های داخلی و خارجی رئیس جمهوری قربانقلی بردی محمداف، همچنین بررسی اجمالی و تحلیلی در مورد اصلاحات و تحولات گسترده در حال انجام کشور، ادغام و همگرایی کشور در فضای اطلاعاتی بین المللی از طریق انتشار اخبار و گزارش های خبری در تارنمای اینترنتی، است.

رئیس خبرگزاری دولتی ترکمنستان در ادامه افزود که آن خبرگزاری وظیفه پشتیبانی و تأمین خبری برنامه خبری تلویزیونی موسوم به «وطن»، شبکه های رادیو و تلویزیونی دولتی ترکمنستان، روزنامه های مرکزی و سایر رسانه های جمعی و انتشارات الکترونیکی را در دست اجرا دارد.

به گفته وی این سازمان دارای دو وب سایت دولتی است: «ترکمنستان امروز» و «ترکمنستان: عصر طلایی». خبرگزاری دولتی از سایر نشریات همچنین از مجله هفتگی «ترکمنستان: وقایع هفته» نیز حمایت خبری می کند. وب سایت  TDH به طور فعال نه تنها محصولات چاپی که محصولات ویدئویی، عکس و صوتی را نیز پخش می کند. استفاده گسترده از فناوری‌های مدرن، امکان انتشار سریع و آنلاین اخبار توسط این خبرگزاری در مورد دستاوردهای کلان ترکمنستان مستقل و بیطرف، روند اجرای ابتکارات و سیاست خارجی رئیس جمهوری قربانقلی بردی محمداف و تحقق اصلاحات اصول دموکراتیک را فراهم کرده همچنین در اجرای پروژه های بزرگ صنعتی و حمل و نقل، توسعه فعالیت های محیط زیست، علم و آموزش، فرهنگ، ورزش، بخش خصوص و ... ، اقدامات گسترده ای را انجام می دهد.

به گفته این مقام رسانه ای ترکمنستان یکی از فعالیت های اصلی آژانس خبری دولتی، توسعه همکاری در تبادل اطلاعات با خبرگزاری‏های ملی و بین المللی، سازمان‏های خلاق و رسانه ای علاقه مند به پخش، انتشار و برجسته سازی تحولات در ترکمنستان است.

رئیس خبرگزاری دولتی ترکمنستان در ادامه افزود که یکی از وظایف مهم و اولویت TDH در سال آینده میلادی پوشش فعالانه مهم ترین رویدادهای مربوط به سی امین سالگرد استقلال این کشور  می باشد. وی به رئیس دولت ترکمنستان قربان قلی بردی محمداف اطمینان داد که تیم تحت هدایت وی از تمامی نیروهای مبتکر و خلاق و تجربیات آنها برای انجام بهتر وظایف و فعالیت های رسانه ای استفاده خواهد کرد.

 آقای «آرسلان عاشیراُف» رئیس کمیته دولتی ترکمنستان در امور رادیو و تلویزیون و سینمای ترکمنستان نفر بعدی بود که گزارشی از فعالیت های حوزه محوله خود ارائه داد. رئیس کمیته مذکور در مورد فعالیت های انجام شده در پرتو تحقق دستورالعمل هایی که قبلاً توسط رئیس دولت داده شده بود، گفت: خط مشی  و وظایف مطابق با الزامات زمان ادامه دارد.

وی تأکید کرد که تمامی وقایع بلافاصله توسط کانال های تلویزیونی ملی پوشش داده می شوند. کنسرت ها، فیلم های تلویزیونی، مقاله ها، گفتگوی میزگرد ادبی و سیاسی، فیلم های سینمایی، مصاحبه های آنلاین در سطح بین المللی پخش و می گردند.

وی طی این گزارش، تأکید کرد که بخشنامه ای که توسط رئیس جمهوری در مورد خرید تجهیزات فنی جدید برای فعالیت بهتر شبکه های رادیو و تلویزیون ملی به منظور بهبود وضعیت فنی آن، ابلاغ شده به کارکنان حوزه رادیو و تلویزیون ملی این کشور برای کارهای خلاقانه و ثمربخش، انگیزه و روحیه بیشتری بخشیده است.

این مسؤول عالی رتبه رادیو و تلویزیون ملی ترکمنستان در همین راستا، خبر از انعقاد قرارداد با شرکت ژاپنی

 "Sony Middle East And Afrika FZE"  داد که در زمینه خرید تجهیزات برای شبکه رادیو و تلویزیونی و نقش آن در  بهبود کیفیت کار خبرنگاران، کارگردانان، فیلمبرداران و پرسنل فنی تلویزیون و ایجاد آثار مدرن هنری، کمک شایانی  می کند.

عاشیراُف در ادامه گزارش خود گفت که کار در زمینه پوشش خبری دستاوردهای ترکمنستان با امضای توافق نامه هایی با مؤسسه رادیو و تلویزیونی بین دولتی موسوم به «میر» که رویدادهای کشورهای CIS را پوشش می دهد و همچنین سازمان رادیو و تلویزیونی جمهوری ترکیه، مقیاس وسیع تری به خود گرفته است.

وی این روابط بین المللی را گواهی بر علاقه زیاد جامعه جهانی به رویدادها و اصلاحاتی دانست که در ترکمنستان انجام می‌شود و تأثیر مثبتی بر کسب تجارب خارجی از سوی متخصصان داخلی دارد.

رئیس کمیته دولتی رادیو و تلویزیون ملی ترکمنستان اعلام کرد که مقدمات برگزاری جشن گسترده سی امین سالگرد استقلال این کشور در سال آینده با شعار «سال بین المللی صلح و اعتماد» از هم اکنون آغاز شده که به ابتکار رهبر ترکمنستان آقای قربانقلی بردی محمداُف در ۷۳ امین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اتفاق نظر همه کشورهای عضو طی قطعنامه ای تصویب گردیده است.

به گفته رئیس کمیته دولتی تلویزیون، رادیو و هنر فیلمبرداری، در حال تدوین یک برنامه کاری برای سال ۲۰۲۱ است تا دستاوردها و تحولات کشور ترکمنستان در طول سال های متمادی و در دوران استقلال را در جهان به صورت گسترده معرفی و تبلیغ نماید. او اشاره کرد که طی برنامه ریزی در سال آینده، فیلم های جدید توسط تیم های شبکه های تلویزیونی ملی تهیه خواهند شد همچنین، مسابقات فرهنگی و هنری خلاقانه، کنفرانس های آنلاین بین المللی، فیلم های مستند و تلویزیونی، پخش برنامه ها و کارهای خبری در مورد موفقیت ها و دستاوردهای ترکمنستان مستقل، برگزاری جشنواره ها و روزهای سینمای ملی در حوزه دیجیتال با اتحادیه های سینمایی کشورهای جهان، تهیه و برگزار خواهد شد.

وی گفت با توجه به دستورالعمل های رئیس جمهوری ترکمنستان درخصوص مطالعه و به کارگیری تجربه کشورهای خارجی به منظور توسعه خبرنگاری و روزنامه نگاری ملی و افزایش سطح حرفه ای کانال های تلویزیونی و رادیویی در زمینه سیستم های دیجیتال و تهیه برنامه های پر محتوی، اقدامات مؤثری در حال انجام است.

سپس؛ آقای «آقمراد خدای بردی اُف» رئیس سرویس مرکزی دولتی چاپ و انتشارات ترکمنستان گزارشی از عملکرد نهاد زیر مجموعه خود به رئیس جمهوری ارائه داد. وی با ابراز تشکر از رئیس جمهوری قربانقلی بردی محمداف بابت توجه بسیار زیاد به توسعه بخش صنعت چاپ و نشر همچنین پشتیبانی از کارکنان این صنعت، خاطر نشان کرد، این نهاد وظیفه چاپ و انتشار فنی کلیه نشریات اعم از مطبوعات مرکزی، کتاب، مجله و نیز کارهای تبلیغاتی را به عهده داشته است و سهم شایسته ای در کسب دستاوردها و موفقیت ها دارد.

کتاب های «دنیای معنوی ترکمن ها» و «ترکمنستان - میهن بی طرفی» که توسط رئیس جمهوری نوشته شده و به مردم ترکمن اهدا گردیده است، از اهمیت ویژه ای برای معرفی ماهیت و اهمیت بی طرفی ترکمن ها در بین مردم جهان برخوردار می باشد.

به گفته این مقام دولت ترکمنستان، مطابق با دستورالعمل های رئیس جمهوری کشور برای انتقال اقتصاد ملی به یک سیستم دیجیتال، برای استفاده گسترده از قابلیت های آن، تارنمای سرویس انتشارات دولتی ترکمنستان "metbugat.gov.tm" رونمایی شد. وی گفت که روزنامه اینترنتی Türkmenmetbugat در بین خوانندگان پرشمار، بسیار محبوب و پرطرفدار است. همچنین؛ در فعالیت‌های انتشاراتی از برنامه های دیجیتالی (نرم افزار) شناخته شده بین المللی Prinekt وAsystem  برای تولید محصولات چاپی و پلی‌گرافیک استفاده می شود. این برنامه های پیشرفته با اطمینان از اجرای کیفی و به موقع کار، مرتباً بهبود یافته و مطابق با الزامات امنیت سایبری هستند.

رئیس سرویس چاپ و نشر از رئیس دولت به خاطر راهنمایی ها و توصیه های وی جهت بهبود فعالیت های روزنامه ها و مجلات، تشکر کرد. وی در ادامه افزود: با الگوبرداری از رئیس جمهوری که به سنت های مردم ترکمن و میراث فرهنگی غنی ترکمنستان احترام زیادی می گذارند، تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح حرفه ای آن به کار گرفته و در سال سی امین سالگرد استقلال مقدس ترکمنستان، برنامه ریزی شده است که دستاوردهای ترکمنستان در بخش های مختلف، منتشر شود.

خدای بردی اُف همچنین گفت: روند فعالیت روزنامه ها، مجلات و سایت های اینترنتی در مورد ماهیت و اهمیت استقلال و بی طرفی دائمی کشور ادامه خواهد یافت و از امکانات و ظرفیت های صنعتی و فرهنگی استفاده خواهد شد و در مورد اهمیت اقدامات انجام شده در کشور با رعایت استانداردهای بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه، اطلاع رسانی خواهد گردید.

رئیس خدمات انتشارات دولتی ترکمنستان به رئیس جمهوری قربانقلی بردی محمداف  اطمینان داد که کارکنان  این صنعت به تمام تلاش خود برای انجام موفقیت آمیز وظایف محوله، ادامه خواهند داد.

خانم «مهری جمال ممدوا» معاون رئیس کابینه وزیران (معاون رئیس جمهوری) در امور فرهنگی و رسانه ها، گزارشی جامع  در مورد فعالیت های بنیادین مجموعه تحت مدیریت خود، اقدامات انجام شده در نهادهای فرهنگی، رسانه ها و همچنین در مورد رویدادهایی که به مناسبت سی امین سالگرد استقلال کشور، برنامه ریزی شده به رئیس جمهوری ارائه داد.

وی با اشاره به تقویت نظام مند وضعیت اقتصادی و تکنیکی حوزه فرهنگی تأکید کرد که با بهره گیری از قابلیت های سیستم دیجیتال، برای این رویداد مهم تاریخی، دورنمای وسیعی را می بیند که به سازماندهی جشن های ملی و توسعه همکاری های بین المللی به طور چشمگیری می انجامد.

به گفته این مسؤول عالیرتبه فرهنگی و رسانه‌ای دولت ترکمنستان، برگزاری هفته فرهنگی که هر ساله به مناسبت گرامیداشت روز کارکنان حوزه  فرهنگ، هنر و همچنین گرامیداشت میراث ادبی مختومقلی فراغی برگزار می شود، به یک سنت و رسم خوب تبدیل شده است. علاوه بر این، در چارچوب همکاری های بین المللی، روزهای فرهنگی ترکمنستان در خارج از کشور و اقدامات و برنامه های مشابه کشورهای خارجی در ترکمنستان  برگزار می شود که به تبادل تجربه و ترویج فرهنگ ملی، کمک می کند.

وی افزود: به مناسبت  ۲۵ امین سالگرد بی طرفی ترکمنستان، پروژه «موزه مجازی» در مرکز فرهنگی این کشور راه اندازی شد. بازدید مجازی از موزه های ترکمنستان به کاربران اینترنت این امکان را می دهد تا با غنی ترین میراث تاریخی و فرهنگی مردم ترکمن آشنا شوند. پروژه های مشابه در دیگر موزه های کشور نیز در حال توسعه است.

مطابق با الزامات و دستورات رئیس جمهوری، فعالیت های رسانه های داخلی و بویژه تلویزیون ملی که در آن فناوری های دیجیتال بکار گرفته می شود، در حال بهبود است. همچنین؛ موضوع پخش برنامه های تلویزیونی و رادیویی در مورد دستاوردهای اقتصاد ملی و دیجیتالی شدن آن، در حال گسترش می باشد.

خانم جمال ممدوا در ادامه گزارش خود افزود: مردم به طور دائم از اهمیت اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از شیوع بیماریهای عفونی، بهداشت شخصی، تغذیه مناسب، تربیت بدنی و ورزش آگاه می شوند، اقدامات برای ارتقای سطح حرفه ای متخصصان و کارشناسان رسانه، کیفیت پخش برنامه های تلویزیونی و رادیویی و ارائه مقالات و همچنین مدرنیزه کردن ساختاری تحریریه روزنامه ها و مجلات ادامه دارد.

معاون رئیس جمهوری در امور فرهنگی و رسانه ها گفت: به موجب همکاری کمیته دولتی ترکمنستان در امور رادیو و تلویزیون و سینما با اتحادیه رادیو و تلویزیونی آسیا - اقیانوسیه (ABU)، اخبار ترکمنستان در شبکه های تلویزیونی کشورهای عضو این سازمان، قرار می گیرد. دستاوردهای مدرن ترکمنستان به طور گسترده در تارنماهای مؤسسات فرهنگی و شرکای خارجی خبرگزاری دولتی ترکمنستان منعکس می شود. اتحادیه فیلم سازی موسوم به «آغوزخان» همچنان به تولید فیلم هایی از ژانرهای مختلف ادامه می دهد.

وی در ارتباط با اعلام سال ۲۰۲۱ به عنوان سال « صلح و اعتماد بین المللی» اعلام کرد که برنامه های فرهنگی متعددی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، مقدمات برای گرامیداشت هرچه گسترده تر جشن۳۰ سالگی استقلال ترکمنستان در حال انجام است.

قربانقلی بردی محمداُف رئیس جمهوری ترکمنستان پس از استماع گزارش‏های مقامات و مسؤولین عالی رتبه فرهنگی و رسانه ای این کشور، در جمع بندی اظهار داشت که طی سال های پس از کسب استقلال، کارهای زیادی در کشور برای توسعه فرهنگ ملی انجام شده که این امر، پیشرفت و موفقیت های بزرگی در این زمینه را موجب گردیده است.

اقداماتی برای تجدید و تکمیل بنیاد مادی و فنی مؤسسات فرهنگی انجام شده و پایه و مبانی حقوقی و قانونی فعالیت آنها تقویت گردیده است. در عشق‏آباد همچنین در سایر استان های‌ کشور، ساختمان های مدرن تئاترها، موزه ها، کتابخانه ها، تحریریه روزنامه ها و مجلات، رادیو و تلویزیون و سایر مؤسسات آموزشی تخصصی، احداث شده‏اند که به طور نظام مند با جذب کارشناسان و متخصصان واجد شرایط، تکمیل می شوند.

رئیس جمهوری ترکمنستان ضمن سپاس و قدردانی صمیمانه از کارکنان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه به خاطر سهم قابل توجه آنها در توسعه همه جانبه کشور، تأکید کرد: «دوران جدید، وظایف جدیدی را پیش رو دارد که بازخورد آنها در برگزاری موفق جشن های باشکوه سی امین سالگرد استقلال کشور، انعکاس خواهد یافت.

رهبر ترکمنستان با تأکید بر نقش ویژه نمایندگان حوزه فرهنگ در اجرای وظایف محوله که مهم ترین آن اولویت دادن به ارتقای جایگاه کشور ترکمنستان در سطح کشورهای پیشرفته صنعتی جهان است، نسبت به افزایش اقتدار بین المللی این کشور ابراز امیدواری کرد و در همین راستا، نقشه راه برای حوزه های فرهنگی و رسانه ای ترکمنستان را تبیین نمود.

رئیس جمهوری ترکمنستان خطاب به وزیر فرهنگ و مدیران مؤسسات فرهنگی و رسانه ای این کشور، دستور تدوین مقدمات سالگرد باشکوه استقلال کشور را صادر کرد.

قربانقلی بردی محمداف، دستور داد به مناسبت این رویداد تاریخی مهم، جلسات منظمی را با حضور پیشکسوتان فرهنگ و هنر، اصحاب رسانه، نویسندگان و مجریان برنامه شب های خلاق (هنری) و موسیقی برگزار کنند. وی همچنین تأکید کرد که

در مراکز هنرهای نمایشی کشور، آثار معاصر و مدرن روی صحنه رود، دستاوردها و موفقیت های کشور پس از استقلال، منعکس گردد و مسابقات خلاقانه کودکان نظیر مسابقه بین المللی نقاشی ترتیب داده شود. در مؤسسات فرهنگی، مدارس آموزش متوسطه و عالی، جلسات گفتگوی جوانان با نمایندگان نسل قدیمی، بزرگان و ریش سفیدان در خصوص آداب و رسوم ملی، ارزش های اخلاقی و خانوادگی و ... برگزار گردد.

رهبر ملت به اهمیت شناسایی جوانان مستعد کشور و نیز بر برپایی مسابقات، جشنواره ها و نمایش های خلاقانه (فرهنگی و هنری) و پوشش منظم آنها در رسانه ها تأکید کرد.

رئیس جمهوری ترکمنستان در مورد فعالیت موزه ها در پرتو آشنایی جامعه جهانی با تاریخ باشکوه مردم ترکمن، بر اهمیت همکاری با موزه های سایر کشورها، برپایی نمایشگاه های ملی و میراث معنوی در خارج از کشور تأکید نمود و در همین راستا، به لزوم معرفی ظرفیت ها و فرصت های صنعت گردشگری کشور نیز اشاره کرد.

قربانقلی بردی محمداف خطاب به رئیس خبرگزاری دولتی ترکمنستان و رؤسای مراکز اطلاعاتی دستور داد که برنامه جامعی را به منظور برجسته کردن و معرفی دستاوردهای کشور در مسیر توسعه مستقل تدوین کنند و در چارچوب آن، زمینه های فعالیت های خبرگزاری دولتی این کشور را مشخص نمایند. وی با تأکید بر موفقیت ها و پیشرفت های کشور در اجرای راهبرد سیاست خارجی کشور، دستور داد که دیپلماسی صلح آمیز و ابتکارات و اقدامات صورت گرفته از سوی دولت ترکمنستان در عرصه بین المللی در رسانه ها بازتاب پیدا کند. وی همچنین بر ضرورت تهیه و انتشار مقالات درخصوص توسعه کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در رسانه های داخلی و بین المللی(دیجیتال و چاپی) و در راستای شعار «سال ۲۰۲۱، سال بین المللی صلح و اعتماد» تأکید کرد.

رئیس جمهوری ترکمنستان تأکید کرد که به منظور توسعه بیشتر همکاری با خبرگزاری های معتبر خارجی، تهیه و تدوین و امضای یادداشت های تفاهم همکاری و موافقتنامه ها با کشورهای خارجی ادامه یابد.

رئیس جمهوری ترکمنستان همچنین دستور داد جهت آشنایی جامعه جهانی با اطلاعات معتبر و موثق در مورد ترکمنستان، اقدامات ایجاد صفحات و گروه های رسمی در سیستم های اطلاعاتی بین المللی فعال شود.

علاوه براین، قربانقلی بردی محمداف خطاب به رئیس کمیته رادیو و تلویزیون و سینما و رؤسای شبکه های تلویزیونی و رادیویی، دستورالعمل برنامه کاری به مناسبت گرامیداشت سالگرد استقلال کشور را ابلاغ و تأکید کرد که نظارت دقیق بر اجرای آن انجام شود.

وی وظایف اصلی شبکه های رادیو و تلویزیونی را، پخش برنامه های کیفی دانست که باید در تهیه آنها آداب و رسوم و ویژگی های ملی مردم سرزمین ترکمنستان در نظر گرفته شود.

رئیس دولت با تمرکز بر اقدامات انجام شده درخصوص ترویج تاریخ باشکوه، میراث فرهنگی و سنت های نیاکان بر لزوم توسعه رویکردهای نوآورانه مدرن برای پوشش این موضوعات در شبکه های رادیو و تلویزیونی تأکید نمود. وی همچنین خاطرنشان کرد که در برنامه های تهیه شده موضوعاتی نظیر هنجارهای اخلاقی در جامعه، اصول یک سبک زندگی سالم، آموزش جوانان با روحیه احترام به نسل قدیمی و ارزش های مقدس مردم، مد نظر قرار گیرد.

رئیس جمهوری به تشریح وظایف محوله مدیران مربوطه درخصوص انعکاس رویدادهای بزرگداشت سی امین سالگرد استقلال کشور همچون برگزاری مسابقات بین تیم های خلاق شبکه های ملی رادیو و تلویزیونی، مجامع رسانه ای، همایش های آنلاین، دکلمه، تولید فیلم های تجلیل از دستاوردها و موفقیت های کشور پرداخت.

رهبر ملت ترکمنستان نیز افزود: «بر اساس توافق نامه های همکاری بین کمیته دولتی رادیو و تلویزیون ترکمنستان با سازمان و نهادهای رادیو و تلویزیونی کشورهای خارجی، سازماندهی سمینارهای آنلاین برای متخصصان ملی نیز یک امر ضروری است.

قربانقلی بردی محمداف سپس درباره بروزرسانی تجهیزات فنی و نظام مند بنگاه‏های تولیدی خدمات چاپ و نشر و معرفی فناوری‌های نوین و پیشرفته و سیستم های دیجیتال و نیز آموزش پرسنل فنی حرفه ای صحبت کرد و دستور داد منابع مالی امکانات چاپ با کیفیت بالا تأمین گردد. وی با تمرکز بر صنعت چاپ و نشر به ضرورت افزایش تولید آثار و داستان های ویژه میراث ملی، تاریخ با شکوه و شخصیت های مشهور ترکمنستان اشاره کرد و دستور داد تجارت آنلاین کتاب راه اندازی شود و بنا به درخواست خوانندگان، فروش کتاب های الکترونیکی و محصولات صوتی نیز مورد نظر قرار گیرد.

رئیس جمهوری قربانقلی بردی محمداُف خطاب به خانم ممدوا معاون رئیس کابینه در امور فرهنگی و رسانه و نیز به همه مدیران حوزه فرهنگ دستور داد به منظور گرامیداشت سی امین سالگرد استقلال ترکمنستان، برنامه بزرگداشت این رویداد مهم و پیش نویس مصوبه دولت در مورد تشکیل ستاد دولتی سازماندهی برای برگزاری این رویداد را تهیه و برای تصویب در دولت، ارائه کنند. وی همچنین تأکید کرد که جشن های این رویداد مهم باید در کلیه مراکز استان‌ها، شهرها و روستاهای کشور در سطح بالا برنامه ریزی و برگزار شوند. وی در ادامه تأکید کرد که هر رئیس حوزه فرهنگی در سالگرد استقلال کشور باید کاملاً وظایف پیش روی خود را بداند و بدون اتلاف وقت، به اجرا و تحقق آنها اقدام نماید.

ضرورت تقویت بیشتر چارچوب های حقوقی و قانونی حوزه فرهنگی و همکاری در این زمینه با مجلس (پارلمان) ترکمنستان از اولویت های دیگری بود که رئیس جمهوری ترکمنستان به آنها اشاره کرد.

رئیس دولت ترکمنستان همچنین بر لزوم توجه ویژه به آموزش روزنامه نگاران و خبرنگاران و مهارت ورزی آنها در استفاده از دوربین‏های دیجیتال مدرن، رایانه و تکنیک های طراحی و گرافیک و آموزش مربیگری به منظور انتقال تجربیات به نسل جوان در حوزه رسانه، اشاره کرد.

رئیس جمهوری ترکمنستان ضمن تأکید بر اهمیت آموزش مدیران و افزایش مهارت آنها درحوزه فرهنگ دستور داد که مدیران حوزه فرهنگی و رسانه به افزایش مهارت های خود اقدام نمایند. رئیس جمهوری ترکمنستان همچنین بیان کرد که باید به توسعه حوزه فرهنگ به عنوان قلب مردم و نیز بر غنی سازی و محبوبیت میراث ملی، تربیت نسل جوان با روحیه میهن‌پرستی، سخت کوشی و اخلاق بالا توجه بسزایی شود.

رئیس جمهوری کشور ترکمنستان در پایان ضمن ابراز اطمینان از این که نمایندگان حوزه فرهنگ و رسانه کشور در آینده برای رونق فرهنگ و هنر ملی تلاش خواهند کرد، افزود: دولت تمامی تلاش خود را برای تقویت مادی و تکنیکی این حوزه ها به کار خواهد بست.

منبع: خبرگزاری دولتی ترکمنستان

لینک اینترنتی اصل گزارش

 https://tdh.gov.tm/news/articles.aspx&article۲۵۵۸۴&cat۱۱

ملاحظات:

۱- همان گونه که در گزارش آمده رئیس جمهوری ترکمنستان به عنوان شخص اول که حرف او فصل الخطاب هر اقدامی می باشد دستور به حضور بیشتر ترکمنستان در عرصه های بین المللی صادر کرده است و بر امضای توافقنامه ها با کشورهای خارجی تأکید دارد که این موضوع می تواند در امضای توافقنامه های مطرح شده بین دو کشور ایران و ترکمنستان تسریع نماید. البته باید بر این نکته اذعان داشت که دولت ترکمنستان به جهت نوع نگاهی که دارد از مشارکت در هر توافقی که وجهه بین المللی پیدا کند و به اعتبار و منزلت آن کمک نماید، استقبال می کند. اما ملاحظات خاص خود را فراتر از کشورهای معمول جهان در تعامل با سازمان های بین المللی دارد.

۲- با عنایت به این که هر سال از سوی رئیس جمهوری ترکمنستان به یک عنوان نام گذاری می شود و سال ۲۰۲۱ «سال بین المللی صلح و اعتماد» نام گذاری شده است و همزمانی این سال با ۳۰ امین سالگرد استقلال کشور ترکمنستان و دستور رئیس جمهوری آن به برگزاری هر چه باشکوه تر این رویداد در ماه سپتامبر(شهریور)، پیشنهاد می شود کشورمان با بهره گیری از این عنوان و با اعزام گروه های فرهنگی و هنری و حضور در این رویداد، نسبت به ارتقای سطح روابط فرهنگی دو کشور که به ارتقای روابط سیاسی نیز منجر خواهد شد، بیش از پیش تلاش نماید.

۳- رسانه و پرداختن به آن در ترکمنستان از سوی هر نهاد و شخصی به غیر از دولت خط قرمز محسوب می شود با توجه به تأکید رئیس خبرگزاری دولتی ترکمنستان بر توسعه همکاری در تبادل اطلاعات با خبرگزاری‏های ملی و بین‌المللی، سازمان‏های خلاق و رسانه ای علاقه مند به پخش، انتشار و برجسته سازی تحولات در ترکمنستان که در گزارش به آن اشاره شد، به نظر می رسد حضور نماینده ای از رسانه ملی کشورمان در ترکمنستان بتواند در راستای تقویت روابط رسانه ای دو کشور و اعتماد سازی و تا حدودی رفع حساسیت ها، کمک بسزایی نماید.   

کد خبر 3755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =