بزرگ‌ترین کلیسای آفریقای‌جنوبی

بزرگترین مستقل آفریقا در دهه ۱۹۹۰ کلیسای مسیحی صهیون [۱]، است. اعضای آن، که تخمین زده می شود بین ۲ تا ۶ میلیون نفر در بیش از ۴۰۰۰ کشیش نشین باشد، بیشتر در جوامع شهری و روستایی زندگی می کنند.

 این کلیسا با نام اختصاری ZCC، کاملاً شناخته شده است. ZCC در سال ۱۹۲۴ توسط ژوزف اینگیناس ماتلاکانیا لیکانیان[۲] ، کارگر مزرعه ای در یک منطقه روستایی تأسیس شد که بعدها به شهر صهیون در استان شمالی تبدیل شد. لیکانیان توسط مبلغین اسکاتلندی پرسبیتری[۳] تربیت شده بود و به همین دلیل، کلیسا برخی از عناصر آن آیین را منعکس می کند. لیکانیان

در ابتدا به دنبال بهبود بیماری چشمی خود از طریق سه تعمید که کلیسا به عنوان بخشی از برنامه استخدام اعضای خود انجام می داد، به عضویت ZAC درآمد. برخی از اعضای جامعه مسیحیان با این امر موافق بودند، اما کلیسا به انجام خدمات تعمید به این شکل ادامه داد. لیکانیان از ZAC خارج شد و در سال ۱۹۲۰ به لسوتو رفت. در آنجا به مجمع مبلغین مذهبی حواریون صهیون ادوارد موتائونگ[۴] پیوست و به عنوان اسقف این مجمع در ترانسوال[۵] منصوب شد. به دلیل تفاوت های مربوط به امور اداری، لیکانیان اواخر سال ۱۹۲۴ یا اوایل ۱۹۲۵، این مجمع را ترک کرد و کلیسای مسیحی صهیون را تأسیس کرد.

صهیون نام خود را از  کوه صهیون در اورشلیم، که در منابع کتاب مقدس به آن اشاره شده، گرفته است، که تا حدی برگرفته از جامعه مشابهی در صهیون در ایلینویز است. این کلیسا در ابتدا در تاباگون[۶] ، نزدیک پولوکان[۷] قرار داشت. در پی درگیری با رئیس آن منطقه، به موریا[۸] (محل فعلی) منتقل شد. این کلیسا به سرعت گسترش یافت. تعداد پیراون آن از ۹۲۶ نفر در سال ۱۹۲۵، به ۲۰۰۰ نفر در سال ۱۹۳۵ و به ۸۰۰۰ نفر در سال ۱۹۴۰ افزایش یافت. در طول ۲ سال بعد، تعداد اعضای کلیسا با رسیدن به ۲۷۴۸۷ نفر، سه برابر شد و به زیمبابوه، بوتسوانا و کیپ شمالی گسترش یافت.

بزرگ‌ترین کلیسای آفریقای‌جنوبی جوزف در اول ژوئن ۱۹۴۸ درگذشت و پسرش جانشین وی شد که کار او را ادامه داد و قوانین و آموزه های پدر را با وظیفه شناسی تمام دنبال کرد. پسرش ادوارد جانشین وی شد، که می خواست این کلیسا را به سمتی مقدس تر به دور از عناصر مسیحایی که لیکانیان، بنیانگذار کلیسا، را به صورت مسیحی آفریقایی در نظر می گرفت، هدایت کند. او سازمان موخوخو[۹] که تمام اعضای آن مرد بودند را تشکیل داد که لباس های نظامی بر تن، کلاه های پلیس بر سر و نشان ستاره داری بر سینه داشتند. در سال ۱۹۶۷، ادوارد جای خود را به پسرش بارناباس[۱۰] داد.

مهمترین رویداد کلیسای مسیحی صهیون در تقویم مذهبی، جشن عید پاک است که بیش از ۱ میلیون از اعضای کلیسا را برای چندین روز مراسم مذهبی در شهر صهیون به خود جذب می‌کند. عقاید صهیونیستی بر قدرت شفابخشی ایمان دینی تأکید دارند و به همین دلیل، رؤسای این کلیسا  گاهی اوقات با درمانگران سنتی یا سانگوماها[۱۱] که در بسیاری از سیستم های اعتقادی مهم هستند، اختلافاتی پیدا می کنند. با این حال، با وجود درگیری های گاه و بیگاه، کلیسای مسیحی صهیون به عقاید مذهبی سنتی آفریقا، به ویژه به عقاید مربوط به قدرت اجداد در شفاعت از طرف انسان ها، احترام می گذارد.

منبع:

https://www.sahistory.org.za/article/zion-christian-church-zcc

 

[۱] Zion Christian Church

[۲] Joseph Engenas Matlhakanye Lekganyane

[۳] Scottish Presbyterian missionaries: ریشه نام کلیساهای پرسبیتری از روش مشایخی مدیریت کلیسا گرفته شده است، روشی که در آن کلیسا را مجامعی اداره می‌کند، که نماینده ریش‌سفیدان اند.

[۴] Edward Motaung’s Zion Apostolic Faith Mission

[۵] Transvaal

[۶] Thabakgone

[۷] Polokwane

[۸] Moria

[۹] Mokhukhu

[۱۰] Barnabas

[۱۱] sangomas

کد خبر 5573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =