غیرقانونی شدن قانون طلاق، یک پیروزی برای زنان

دادگاه قانون اساسی بند 7 (3) قانون طلاق را تبعیض غیرمستقیم علیه زنان به دلیل تأثیر نامتناسب بر آنها دانست و حکمی صادر کرد که بر اساس آن، صرف نظر از زمانی که ازدواج صورت می‌گیرد، دادگاه می‌تواند به طور بالقوه وارد عمل شود.

کمیسیون و مرکز منابع حقوقی از این حکم به عنوان یک پیروزی برای زنان و برابری جنسیتی استقبال کردند و آن را یک حکم مترقی دانستند.

مرکز منابع حقوقی (LRC) و کمیسیون برابری جنسیتی (CGE) از حکم دادگاه قانون اساسی که بخشی از قانون طلاق را خلاف قانون اساسی اعلام کرده استقبال کرده و آن را "پیروزی برای زنان" خوانده است.

روز سه‌شنبه، دادگاه قانون اساسی دریافت که بخش 7 (3) این قانون به این دلیل که به دادگاه‌ها اجازه می‌دهد تا احکام توزیع مجدد را در موارد خاصی از طلاق صادر کنند که در آن، زوج خارج از نظام تقسیم دارایی بدون تعهد ازدواج کرده‌اند، مغایر با قانون اساسی است.

دادگاه متوجه شد که به دلیل شیوه نامتناسبی است که آنها تحت تأثیر قرار گرفتند، تصویب این قانون تبعیض غیرمستقیم علیه زنان محسوب می‌شود، و به همین دلیل، تصمیم گرفت که صرف‎‌نظر از زمانی که افراد ازدواج کرده‌اند، دادگاه به طور بالقوه می‌تواند وارد عمل شود.

کمیسیون برابری جنسیتی، به نمایندگی از مرکز منابع حقوقی، به عنوان یکی از دوستان دادگاه مطالبی را در این پرونده ارائه کرد و دو سازمان از نتیجه نهایی استقبال کردند.

ایکتا دوچند ، وکیل مرکز منابع حقوقی، گفت: "واقعیت اجتماعی این است که زنان به طور نامتناسبی از طریق ابزارهای غیرمالی به خانواده کمک می‌کنند و دادگاه در طلاق به آن توجه نکرده است."

"اکنون موقعیت تغییر کرده است. دادگاه در واقع می‌تواند عواملی را بررسی کند و ببیند که چگونه زنان به روش های‌دیگر به خانواده مشترک کمک می‌کنند و ممکن است به افزایش دارایی همسر دیگر کمک کنند."

کمیسیون و مرکز منابع حقوقی از این حکم به عنوان یک پیروزی برای زنان و برابری جنسیتی استقبال کردند و آن را یک حکم مترقی دانستند.

منبع:

https://ewn.co.za/2023/10/11/section-of-divorce-act-declared-unconstitutional-hailed-as-a-victory-for-women

کد خبر 17372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =