تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

در این گزارش فهرست کاملی از جوایز ادبی در فضای فرهنگی کشور اسپانیا به تفکیک هر ماه از سال ارائه گردیده است.

ژانویه

جایزه رمان نادال[۱]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه رمان نادال یک جایزه ادبی برای آثارمنتشرنشده است که ازسال ۱۹۴۵ توسط انتشارات دستینو[۲](ازسال ۱۹۸۸متعلق به گروه پلانتا[۳]) تعلق می گیرد.جوایزنادال توسط مجله دستینو بارسلونا درسال ۱۹۴۴ به پاس ادای احترام به یاد سردبیر آننا دالگایا[۴]که در همان سال در ۲۷ سالگی درگذشت، بنیان گذاشته شد. نادال استاد ادبیات بود و نویسنده کتابی با عنوان شهرهایی در اسپانیا ومقالات بیشمار بود. این قدیمیترین جایزه ادبی در اسپانیا است و توسط نویسندگان برجسته و چهره های مهم ادبیات اسپانیا دریافت شده است. تا کنون پنج نویسنده که در اسپانیا متولد نشده اند، این جایزه را کسب کرده اند. تحویل آن هرسال در ۶ ژانویه در هتل ریتز بارسلونا انجام می شود. ۶۰۰۰ یورو (قبلاً یک میلیون پزوتا)  به عنوان جایزه تاسال ۲۰۰۹ تقدیم میشد ولی این مبلغ به۱۸۰۰۰  یورو در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

فوریه

جایزه «کتابخانه کوچک»[۵]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه «کتابخانه کوچک»هر سال در ماه فوریه توسط انتشارات بارال[۶]به یک رمان منتشر نشده به زبان اسپانیایی اهدامیشود. مبلغ جایزه ۳۰ هزار یورو برای سال ۲۰۱۹ بود. اهمیت این جایزه ادبی برگرفته ازاظهاراتی است که به مناسبت آن حکمِ نخست توسط اعضای هیئت منصفه صادر شد: «مأموریت اصلی این جایزه تشویق نویسندگان جوان برای پیوستن به جنبش نوزایی ادبیات فعلی اروپا است، اثر برنده باید یک حرف واقعی برای مشکلات انسانی با زبان ادبیات زمانه ما داشته باشد.» بنا براین، ویژگی بارز این جایزه ادبی، تشویق نویسندگان جوان و داشتن یک سخن نو می باشد. به همین سبب این جایزه حتی میتواند به دو رمان (سابق) نیز اهدا شود که هرگز کهنه نشده است.

گفتنی است اولین اثر ادبی انتخاب شده توسط هیات منصفه در ۱۴ ژوئن سال ۱۹۵۸، به هنگام انتشار با استقبال عمومی مواجه نشد وشکست خورد. درسال ۱۹۶۴ هیئت منصفه تغییر کرد. برای چند سال این جایزه به عنوان ادای احترام به خوان پیت[۷]، به طور نمادین نام او را به دست آورد. درسال ۱۹۷۲ جوایز متوقف شد،اما ارزش و اعتبار آن تا امروز باقی مانده است.

انتشارات بارال درسال ۱۹۹۹ تصمیم گرفت برای یافتن و معرفی رمانی که به بهترین شکل، روح زمانه ما را بیان می کند، این جایزه را از نو احیا نماید. به این ترتیب با خدمت به نویسندگان اسپانیایی  و آمریکای لاتین، تاریخ زندگی ادبیات اسپانیا را طولانی میکند.

جایزهادبی پریمَوِرا[۸]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

این جایزه ادبی درسال ۱۹۹۷ ایجادشد و نام خود را از ایستگاه محلِ اعلام حکم میگیرد. آن را سالانه در اسپانیا توسط تحریریه اسپاسا[۹]و بخش فرهنگی کورت اینگلس[۱۰]به یک رمان منتشر نشده در زبان اسپانیایی، به شخص برنده اعطا می شود. این جایزه برای نویسندگان از هر ملیتی آزاد است، تا زمانی که آثار ارائه شده رمان هایی باشند که به زبان اسپانیایی نوشته شده اند. با این حال، نویسندگان اسپانیایی همیشه برنده آن میشوند. به استثنای ایگناسیو پادییا[۱۱]در سال ۲۰۰۰ هنگامی که این جایزه هنوز هم کمی شناخته بود و لوئیس سِپول وِدا[۱۲]که در اسپانیا ساکن است.

مبلغ جایزه در سال ۲۰۰۷ مبلغ ۲۰۰ هزار یورو با دو برنده بود که از سال ۲۰۱۲ جایزه فینالیست حذف شده و مبلغ جایزه به ۱۰۰هزار یورو کاهش یافته است.

مارس

جایزه رمان آزورین[۱۳]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

دولت استان آلیکانته و انتشارات پلَنِتا[۱۴] با هدف ارتقاء فرهنگ ادبی به توافق رسیدند. این جایزه به طور سنتی توسط موسسه لووانتین[۱۵]اعطا می شود و جایزه نقدی آن مبلغ ۶۸۰۰۰ یورو است. در توافق بین هر دو نهاد که در مارس ۱۹۹۴ به امضا رسید، اولین هدف تعیین جایزه بود تا با اعطای  آن به رمانهای اصلی و منتشر نشده به زبان اسپانیایی، آن را در بین مهمترین جوایز اسپانیایی زبان قرار دهند. این جایزه ده میلیون پزوتا تعیین شده بود و چاپ اول که با همکاری این دو نهاد برگزار شد، به مشارکت بالایی رسید و موفقیت آن درحال افزایش است.

جایزه«اسپاساشعراست»[۱۶]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

انتشارات اسپاسا مجموعه «اسپاسا شعر است» را در سال ۲۰۱۵ راه اندازی کرد. درسال ۲۰۱۸ اولین جایزه «اسپاسا شعر است» را با هدف گزینش جوانان تا سن ۳۵ سال از هر ملیتی با آثاری به زبان اسپانیایی اعلام کرد. این جایزه که ۲۰ هزاریورو می باشد، به منظور حمایت از آفرینش ادبی و کمک به انتشار حداکثر شعر به عنوان شکلی از بیان هنری زمانه ما توسط انتشارات اسپاسا اعلام شده است.

آوریل

جایزه منتقدان روایتگر اسپانیایی[۱۷]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه منتقدان روایتگر اسپانیایی زبان درسال ۱۹۵۶ ایجاد شد و به بهترین کتاب روایت منتشر شده در اسپانیا در طول سال گذشته به زبان اسپانیایی اهد امیشود. نویسندگان میتوانند از هر ملیتی برخوردار باشند، به شرط آنکه انتشار اثر آنها توسط یک ناشر اسپانیایی صورت گیرد. هیئت داوران معمولاً از ۲۲ عضو انجمن منتقدان ادبی اسپانیا تشکیل میشود.  این جایزه بدون اختصاص مبلغ مالی است. بسیاری از نویسندگان بزرگ ادبیات اسپانیا مانند فرانسیسکو ایالا[۱۸]، وارگاس یوسا[۱۹]، تورنته بایستر[۲۰]، میگوئل دلیبس[۲۱]یا خوان مارسه[۲۲]این جایزه را دریافت کرده اند.

جایزه نقد شعراسپانیایی[۲۳]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه منتقدین شعر اسپانیایی درسال ۱۹۵۶ ایجادشد و به بهترین کتابهای روایت و شعر منتشر شده در اسپانیا در طول سال گذشته به چهار زبان کشور (اسپانیایی،کاتالان،باسک و گالیسی) اهدا میشود. هیئت داوران معمولاً از ۲۲ عضو انجمن منتقدان ادبی اسپانیا تشکیل میشود. این جایزه بدون اختصاص مبلغ مالی است.

جایزه آچه[۲۴]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جوایزی که توسط شهر کارتانیا[۲۵] برگزار و به ادبیات جوانان اختصاص یافته است. هیئت داوران جایزه آچه از ده ها جوان تشکیل شده است که سن آنها بین دوازده تا چهارده سال است. این جایزه به مبلغ ۳۰۰۰ یورو همراه با تندیس یاد بود اهدا میشود.

جایزه مانداراچه[۲۶]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه ادبی که توسط شورای شهر کارتانیا بنیان گذاشته شده است. برنده این جایزه توسط تعداد زیادی ازجوانان بین ۱۵ تا ۳۰ سال انتخاب میشود که میان سه فینالیست رأی می دهند. جایزه مانداراچ با ۳۰۰۰ یورو و تندیس یاد بود اهدا میشود.

شهرداری کارتانیا برای خوانندگان جوان در شهر خود یک پروژه محلی برای آموزش خواندن جهت ارتقاء فرهنگ را برنامه ریزی کرد که محور اصلی آن جمعیت جوان و بزرگسالان است. این مرکز در سال ۲۰۰۴ توسط گروه جوانان این  شهر ایجاد شد و پشتیبانی موسساتی مانند اداره کل کتاب وزارت فرهنگ یا اداره کل ارتقاء و نوآوری آموزش و پرورش منطقه مورسیا را دریافت کرد. درسال ۲۰۱۴ توسط وزارت آموزش، فرهنگ و ورزش ، برگزیده و درسال ۲۰۱۷ جایزه ملی ارتقاء کتابخوانی و درسال ۲۰۱۷ جایزه بهترین برای حقیقت را دریافت کرد.

در این پروژه ، بیش از ۷۰۰ جوان متعلق به مدارس مختلف متوسطه به عنوان هیئت داوران ثبت نام کردند. سال به سال این رقم در حال افزایش است تا اینکه در ۲۰۱۹ تقریباً به شش هزار نفر ثبت نام شده، در بین دانشجویان متوسطه و دانشگاه و سایر شهروندان بین ۱۲ تا ۳۰ سال به عنوان هیات منصفه افزایش یافته است.

شورای شهر به عنوان برگزارکننده و هماهنگ کننده پروژه عمل می کند. نقش اساسی آن فراهم کردن جایگاه مناسب برای گروه مروج جهت برگزاری جلسات و منابع لازم برای انجام کار،گزارش در مورد ابتکارات پیشنهادی جدید و غیره است.  علاوه بر این، کتابهای انتخاب شده در هر فراخوان را به صورت رایگان در اختیار کمیته های مختلف خواندن قرار میدهد و حرکت دانش آموزان را از مراکز خود به مکان هایی که جلسات با نویسنده یا اعطای جوایز برگزار می شود، مدیریت می کند.

این جشنواره از سه جایزه بهترین رمان سال به زبان گالیسی، بهترین رمان سال به زبان اسپانیایی و بهترین رمان سال به زبان خارجی تشکیل شده است.

سپتامبر

جایزه ادبیات خوان رولفو[۲۷]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه ادبیات خوان رولفو به نویسندگان ژانر ادبی اعم از اسپانیایی، پرتغالی، فرانسوی یا انگلیسی اهدا میشود که از آمریکای لاتین یا کارائیب الهام گرفته و اثر آنها به زبان اسپانیایی است.

گفتنی است این جایزه ازسال ۱۹۸۲ تا ۲۰۱۲ توسط رادیو بینالمللی فرانسه، موسسه سروانتس در پاریس، خانه آمریکای لاتین، موسسه مکزیک در پاریس، کالج اسپانیا در پاریس، لوموند دیپلماتیک نسخه اسپانیا، اتحادیه لاتینو فونداچائو به طورمشترک و هرسال متفاوت برگزار میشد و به سه بخش داستان کوتاه، رمان کوتاه و عکاسی جایزه اهدا میشد.

جایزه کافه خیخون[۲۸]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

این جایزه ادبی درسال ۱۹۴۹ برای اولین بار از گرد همایی معروف کافه خیخون مادرید شکل گرفت. ایده اصلی این پروژه ایجاد جایزه ای بود که در رمان کوتاه با جایزه نادال رقابت کند و به مؤلفه های نسلی آگاه شود که در اطراف قهوه اسطوره ای جمع شده بودند. این جایزه توسط خود کافه خیخون ( ازسال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵) اداره میشد و اعتبار آن بیشتر با انتشار و کیفیت نویسندگان ارتباط داشت تا پاداش دریافت شده ازآن. همچنین در بسیاری از مواقع به دلیل کمبود بودجه، آثار اهدا شده به چاپ نمیرسید. این جایزه ادبی از اواخر دهه ۱۹۷۰، هم از نظر اقتصادی و هم از حیث تعهد مروج، دچار بحران جدی شد. عدم حمایت مالی و متعاقب آن،ا نتشار اثر عیب جدی بود که با کمک و تعهدات گاه و بیگاه ناشران و رسانه ها ، نمیشد از آن عبورکرد.

دردهه ۸۰ این جایزه تقریباً کاملاً از بین رفت تا اینکه در سال ۱۹۸۹ توسط شورای شهر خیخون بازیابی شد و  سازماندهی این جایزه را به دست گرفت. جایزه کافه خیخون با ۲۰۰۰۰ یورو به رمان اختصاص دارد، اگر چه در ابتدا به عنوان یک جایزه برای رمان کوتاه در نظر گرفته شده بود.

جایزه مینوتورو[۲۹]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه مینوتورو یک جایزه ادبی است که به بهترین رمان های علمی تخیلی، فانتزی  و ترسناک منتشر نشده توسط انتشارات مینوتورو اعطا میشود. جایزه آن۱۰۰۰۰یورو است. هیئت داوران هفت نفره توسط ناشر انتخاب می شوند و به داوری می پردازند. مبلغ اهدایی به اثر انتخاب شده قبل از حق چاپ است. در ازای این پول، رمان منتشر میشود و نویسنده تا سقف ۲۰هزار نسخه مطالبه ای نخواهد داشت. اگر بیش از ۲۰هزار نسخه منتشرشد، نویسنده از  درصد فروش (۱۰ ٪ در گالینگور و شومیز، ۵٪ در نسخه های جیبی و تجاری) بهره مند خواهد شد.

جایزه ملی مقاله اسپانیا[۳۰]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه ملی مقاله اسپانیا، که پیش از این تا سال ۱۹۷۶ در جایزه ادبیات ملی ادغام بود، از جوایز ادبی است که توسط وزارت فرهنگ اسپانیا اهدا می شود. بهترین مقاله ای را که یک اسپانیایی به یکی از زبانهای رسمی کشور در طول سال قبل از اعطای آن به نگارش آورده و منتشرکرده است، پاداش دریافت میکند. بودجه اختصاص یافته به آن مبلغ ۲۰ هزار یورو است.

جایزه ملی شعر اسپانیا[۳۱]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه ملی شعر به عنوان مسابقه ملی ادبی از زمان تأسیس در  ۱۹۲۲مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است. این جایزه از زمان تاسیس تا ۱۹۸۷ اسامی مختلفی از جمله جایزه ملی ادبیات را اخذ کرده بود. این جایزه که توسط وزارت فرهنگ ایجاد شده است، به اشعار منتشر شده در سال قبل به هر یک از زبانهای کشور اسپانیا،تعلق میگیرد. مبلغ اهدایی نیز ۱۵۰۰۰ یورواست.

اکتبر

جایزه رمان توسکتز[۳۲]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه رمان توسکتز جایزه ای است که توسط انتشاراتی به همین نام برگزارمیشود. این جایزه ادبی هر سال و با اختصاص مبلغی متغیر به همراه یک تندیس اصلی اثر  هنری مجسمه ساز خواکیم کمپس[۳۳]اهدا میشود. متداول است که اسامی برندگان جوایز در نمایشگاه کتاب گوادالاخارا مکزیک[۳۴]اعلام گردد.

جایزه پلانتا[۳۵]

https://static5planetadelibroscom.cdnstatics.com/usuaris/premios_banners/fotos/1/original/2_1_2_1_2_1_1_1_banner_planeta_1100x178.jpg

خوزه مانوئل لارا[۳۶] بنیانگذار انتشارات پلانتا در ۱۹۵۲ با میل به تبلیغ و تشویق نویسندگان اسپانیایی، جایزه ادبی پلانتارا با ۴۰ هزار پزوتا تاسیس کرد. بعد از گذشت حدود ۷۰ سال میتوان دریافت که این جایزه با طی کردن مسیر صعودی خود، نه تنها به رخداد ادبی بلکه به یک رویداد اجتماعی تبدیل شده است. پلانتا به طرز موفقی هدف مورد نظر خود را برآورده میکند: قراردادن نویسندگان اسپانیایی برنده جایزه در سطوح مشخص انتشار. جایزه پلانتا یکی از مورد انتظارترین تقویم ادبیات به زبان اسپانیایی است و در سالهای اخیر به سراغ نویسندگان مشهور مانند لورنزوسیلوا[۳۷]،خاویرمورو[۳۸]،ادواردومندوزا[۳۹]وآنگلزکازو[۴۰]رفته است. این جایزه با ۶۰۱هزار یورو برای شخص برنده و  ۱۵۰،۲۵۰ یورو برای فینالیست، دومین جایزه نوبل ادبیات به شمار می رود.

جایزهL'H Confidencial

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

بهترین رمان جنایی ارائه شده در این مسابقه مورد ارزیابی قرار می گیرد و همه ساله توسط کتابخانه بوویلا[۴۱]وانتشارات روکا[۴۲]برگزار میشود. برنده اثر از جایزه ۱۲۰۰۰ یورو برخوردار خواهد شد و انتشار رمان در مجموعه جنایی روکا قرار می گیرد.

جایزه ملی روایت گر اسپانیا[۴۳]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه ملی ادبیات در بخش روایت به بهترین اثر در روایت تعلق می گیرد که یک نویسنده اسپانیایی در هریک از زبانهای اسپانیایی نوشته است. چاپ اول آثار مربوط به این ژانر که در سال گذشته در اسپانیا منتشرشده، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و به نویسنده منتخب ۲۰ هزار یورو اهدا می شود.

جایزه ملی ادبیات در بخش روایت یک جایزه ادبی دیرینه است که پیشینه آن به دستور وزارت کشور در تاریخ ۲۵ ژانویه ۱۹۴۹ باز می گردد. پیکربندی کنونی آن از سال ۱۹۷۷ بنیاد شده است. مراسم هر ساله توسط وزارت فرهنگ اسپانیا برگزارمیشود.

خاطر نشان می شود نویسنده خاویر ماریاس[۴۴]با قبول نکردن جوایز رسمی یا نهادی از طرف کشور اسپانیا، این جایزه را در  ۲۰۱۲ رد کرد.

نوامبر

جایزه ملی نامه های اسپانیایی[۴۵]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه ملی نامه های اسپانیایی توسط وزارت فرهنگ اسپانیا اهدا میشود و درسال ۱۹۸۴ ایجاد شده است. این جایزه کلیه آثار ادبی نویسندگان اسپانیایی در هر یک از زبانهای اسپانیایی به رسمیت می شناسد، بدون در نظر گرفتن زبانی که در آن نویسنده کارخود را توسعه داده است. مبلغ این جایزه ۴۰هزار یورو است.

جایزه میگل دو سروانتس[۴۶]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه میگوئل دو سروانتس بالاترین آزمون برای انتخاب آثار خلاق نویسندگان اسپانیایی و آمریکای لاتین است که در غنی سازی میراث ادبی زبان اسپانیایی به روشی چشمگیر کمک کرده اند. لیست نویسندگان برنده جوایز از اولین فراخوان آنها در ۱۹۷۶ شواهدی روشن از اهمیت جایزه فرهنگ به زبان اسپانیایی را نشان میدهد.

جایزه میگوئل دو سروانتس یک جایزه بینالمللی برای ادبیات اسپانیایی است که به پیشنهاد انجمن آکادمی های کشورهای اسپانیایی زبان این جایزه هر ساله توسط وزارت فرهنگ و ورزش اسپانیا اهدا میشود. تنها شرط شرکت، نوشتن به زبان اسپانیایی یا ترجمه اسپانیایی کتاب است. به همین دلیل در طول دوران اهدای این جایزه، تقریبا همه برندگان آن، به جز اسپانیایی‌ها از آمریکای جنوبی بوده‌اند. هر سال حدود سی نامزد پیشنهاد می گردد که در میان آنها پنج یا شش نویسنده فقط شانس واقعی دریافت جوایز را دارند. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به خورخه لوئیس بورخس از آرژانتین، ماریو بارگاس یوسا ازپرو و کارلوس فوئنتس از مکزیک اشاره کرد.

جایزه دولسه چاکون  برای روایت اسپانیایی[۴۷]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه ادبیات ملی «دولسه چاکون» در ۲۰۰۴ توسط شورای شهر زفرا، زادگاه نویسنده و انجمن نویسندگان اکستادورا ایجاد شده و سازمان یافته است. این جایزه با اعطای ۹۰۰۰ یورو و تندیس اَبرازو[۴۸]، اثر هنرمند مارتینز[۴۹]اهدا میشود. این جایزه به آثاری به زبان اسپانیایی تعلق می گیرد که در طول سال قبل چاپ و منتشر شده و ترجیح میدهد به کسانی داده شود که با یک جایزه دیگر شناخته نشده اند. در سالهای اول، این کار به صورت سالانه صورت می گرفت، اما به دلیل بحران، از ۲۰۱۱ هر دو سال یک بار ارائه میشود.

جایزه ریناسوفیا برای شعر ایبروآمریکا[۵۰]

تقویم سالیانه جوایز ادبی اسپانیا و معرفی آنها

جایزه رینا سوفیا برای شعر ایبروآمریکا توسط دانشگاه سالامانکا و میراث ملی برگزار میشود. کل آثار شاعرانه یک نویسنده که از اهمیت ویژهای با فرهنگ مشترک برخوردار است، مورد بررسی قرار گرفته و جایزه اعطا می شود. نامزدهای جوایز توسط موسسات مختلفی از جمله آکادمیهای مختلف زبان و همچنین دانشگاهها پیشنهاد میشوند. به اثر برگزیده  ۴۲هزار یورو این جایزه تعلق می گیرد. درمیان افراد برنده نامهای مهمی مانند خوزه هیرو[۵۱]،ماریو بنتتی[۵۲]وخوان گِلمَن[۵۳]دیده می شوند.

محمدحسین نعیمی


[۱] Premio Nadal de Novela

[۲] Ediciones Destino

[۳] Grupo Planeta

[۴]Eugenio Nadal Gaya

[۵] Premio Biblioteca Breve de Novela

[۶] Seix Barral

[۷] Juan Petit

[۸] Premio Primavera de Novela

[۹] Editorial Espasa

[۱۰]Corte Inglés  

[۱۱]Ignacio Padilla

[۱۲]Luis Sepúlveda

[۱۳]Premio Azorín

[۱۴]Editorial Planeta 

[۱۵]institución levantina

[۱۶]ESPASAesPOESÍA

[۱۷] Premio de la Crítica de Narrativa Castellana

[۱۸]Francisco Ayala

[۱۹]Vargas Llosa

[۲۰]Torrente Ballester

[۲۱]Miguel Delibes

[۲۲]Juan Marsé

[۲۳] Premio de la Crítica de Poesía Castellana

[۲۴]Premio Hache

[۲۵]Cartagena

[۲۶]Premio Mandarache

[۲۷]Premio de Literatura Juan Rulfo

[۲۸]Café Gijón

[۲۹] Premio Minotauro

[۳۰] Premio Nacional de Ensayo de España

[۳۱] Premio Nacional de Poesía de España

[۳۲]Premio Tusquets de Novela

[۳۳]Joaquim Camps

[۳۴]Guadalajara, México

[۳۵]Premio Planeta de Novela

[۳۶]José Manuel Lara

[۳۷]Lorenzo Silva,

[۳۸]Javier Moro

[۳۹]Eduardo Mendoza

[۴۰]Ángeles Caso

[۴۱]Bòvila

[۴۲]la editorial Roca

[۴۳] Premio Nacional de Narrativa de España

[۴۴]Javier Marías

[۴۵] Premio Nacional de las Letras Españolas

[۴۶]Premio Miguel de Cervantes

[۴۷] Premio Dulce Chacón de Narrativa Española

[۴۸]El Abrazo 

[۴۹]Iñaki Martínez

[۵۰] Premio Reina Sofía de Poesía Iberoamericana

[۵۱]José Hierro

[۵۲]Mario Benedetti

[۵۳]Juan Gelmán

کد خبر 7549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =