Neda”"  (اداره ملی اقتصاد و توسعه فیلیپین) می گوید، ادامه تنش ها میان آمریکا و ایران مانند جنگ تجاری آمریکا و چین نیست که بر فیلیپین اثر گذاشته است، اینبار بحران خاورمیانه فیلیپین را با چالش های بسیار بزرگی روبرو کرده است و رسیدن به این نتیجه هم بر اساس واقعیت های موجود و هم تحلیل موسسات بین المللی است.

https://businessmirror.com.ph/wp-content/uploads/2020/01/world01-010820-696x464.jpg

سوگواران، خودرو حامل تابوت های ژنرال قاسم سلیمانی و همراهان او پیچیده در پرچم  را روز دوشنبه ششم ژانویه ۲۰۲۰ میلادی در شهر قم واقع در جنوب تهران مشایعت کردند. این افراد در حمله هوایی آمریکا در روز جمعه سوم ژانویه در عراق کشته شدند. بنا بر گفته پلیس مراسم تشییع، میلیونها نفر را در پایتخت ایران به خیابانها کشید و تا آنجا که چشم کار می کرد جمعیت در خیابانها دیده می شد.

Neda”"  (اداره ملی اقتصاد و توسعه فیلیپین) می گوید، ادامه تنش ها میان آمریکا و ایران مانند جنگ تجاری آمریکا و چین نیست که بر فیلیپین اثر گذاشته است، اینبار بحران خاورمیانه فیلیپین را با چالش های بسیار بزرگی روبرو کرده است و رسیدن به این نتیجه هم بر اساس واقعیت های موجود و هم تحلیل موسسات بین المللی است.

" ارنستو ام پرنیا" وزیر امور طرحهای اجتماعی اقتصادی فیلیپین  به روزنامه " بیزینس میرور" گفت، ادامه تنش میان آمریکا و ایران دولت را ملزم کرده است چاره ای برای میلیونها کارگر ما وراء بحار این کشور که گرفتار این مخمصه شده اند بیاندیشد.

بنا بر گفته این مقام فیلیپینی، مشکلات  حضور این تعداد انبوه از کارگران ما وراء بحار  در خاورمیانه بحران زده از یک طرف و خروج میلیونی آن ها از طرف دیگر کشور را با  درد سرهای زیادی روبرو کرده است که از آن جمله می توان به کاهش درآمد دولت از کارگران و تامین شغل برای آن ها در آینده اشاره نمود، لذا گسترش بیشتر بحران خاورمیانه بطور یقین فیلیپین را با مشکلات بیشتری همچون  سیل آوار گان و کارگران مهاجر روبرو خواهد کرد که معضل بسیار پیچیده ای است.

بر اساس آمار سال ۲۰۱۸ میلادی اداره P.S.A ( اداره آمار فیلیپین ) بالغ بر دو میلیون و سیصد هزار فیلیپینی در خارج کشور سرگرم کار هستند و این آمار بسیار کمتر از تعداد تخمینی ده میلیون فیلیپینی است که شاغل اند زیرا آمار رسمی تنها حاکی از تعداد کسانی است که قرار داد کاری آنها رسما ثبت دولت فیلیپین شده است و شامل بقیه نمی شود.

 ۶/۸۲ درصد این تعداد در آسیا مشغول به کارند و از این تعداد ۹/۵۴ درصد در غرب آسیا شاغل اند. آمار موجود حاکی است که ۳/۲۴ درصد کارگران ما وراء بحار در عربستان و ۷/۱۵ درصد در امارات متحده عربی کار می کنند.

آمار در کشور های کویت و قطر به ترتیب ۷/۵، ۲/۵  درصد و در کشورهای بحر ین، اسرائیل، لبنان و اردن مجموعا ۴ درصد است.

مقامات فیلیپین اذعان می دارند، علاوه بر مشکلاتی که در بالا ذکر شد، ادامه درگیری ها در خاورمیانه تاثیر مستقیمی بر قیمت نفت می گذارد و کشور هایی مانند فیلیپین که وارد کننده این کالای اساسی هستند با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند. این مقامات در برابر سوالات متعدد خبرنگاران و رسانه ها مبنی بر اقدامات احتمالی دولت برای  مردمی که در اثر مشکلات خاور میانه صدمه می بینند پاسخ مناسبی ندارند و تنها با واژه " ببینیم در آینده چه می توانیم انجام دهیم" ، بسنده می کنند که نشانه عمق بحران است.

بنا بر گفته مقامات اداره اقتصاد و توسعه فیلیپین، حوادث قبل در خاور میانه از جمله حادثه " منا" نیز بر تولید ناخالص ملی این کشور تاثیر گذاشت،(بحران روابط ایران و عربستان) اما این بار کشور با چالش بسیار بزرگ تری روبرو است. در این میان هرچند تغییرات آب و هوا و گرمایش زمین و  بروز توفان های سهمگین در چند سال گذشته نیز بر تولید ناخالص ملی این کشور تاثیر گذارده است ، ولی اگر همه این عوامل دست  به دست یکدیگر بدهند شرایط بسیار سخت تر و پیچیده تر خواهد شد.

Business Mirror

https://businessmirror.com.ph/۲۰۲۰/۰۱/۱۷/prolonged-us-iran-row-more-troubling-for-phl/

Business Mirror -۲nd Front Page –A ۸

کد خبر 765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =