آقای «محمدمراد گلدینیازاف» معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان در زمینه علوم، آموزش و بهداشت از اتخاذ اقدامات و تدارکات در مورد مقدمات برگزاری گسترده در سطح ملی و جهانی مراسم بزرگداشت سیصدمین سالگرد میلاد فیلسوف و شاعر بزرگ مختومقلی فراغی، خبر داد.

آقای «محمدمراد گلدینیازاف» معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان در زمینه علوم، آموزش و بهداشت از اتخاذ اقدامات و تدارکات در مورد مقدمات برگزاری گسترده در سطح ملی و جهانی مراسم بزرگداشت سیصدمین سالگرد میلاد فیلسوف و شاعر بزرگ مختومقلی فراغی، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان TDH معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان در زمینه علوم، آموزش و بهداشت که معاون رئیس جمهوری این کشور محسوب می شود، در جلسه هیأت دولت که در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۵ دی) در محل کاخ «روحیت» شهر ترکمن آباد مرکز استان لباب در شرق ترکمنستان با حضور آقای «قربانقلی بردی محمداف» رئیس جمهوری و مقامات عالی رتبه ترکمنستان برگزار شد، گزارشی از اتخاذ تدارکات و پیش نویس برنامه جهت گرامیداشت سالروز مختومقلی فراغی ارائه داد.

 به گفته این مقام عالی رتبه دولت ترکمنستان، چند رویداد فرهنگی برای سالگرد گرامیداشت ادبیات ترکمن بویژه به منظور مطالعه عمیق و غنی سازی میراث ادبی مختومقلی فراغی به عنوان گنجینه میراث ادبی و فرهنگی جهانی در سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است.

معاون رئیس کابینه وزیران ترکمنستان در زمینه علوم، آموزش و بهداشت نیز در این زمینه از برنامه ریزی راه اندازی یک پایگاه ویژه اینترنتی درباره زندگی و فعالیت های ادبی فیلسوف و شاعر مشهور قرن هجدهم مختومقلی فراغی خبر داد.

وی خاطر نشان کرد که در سال های اخیر، مجموعه اشعار مختومقلی به بسیاری از زبان های جهان از جمله ترکی استانبولی، روسی، انگلیسی، آذری، عربی، ارمنی، بلاروسی، قزاقی، ازبکی، تاجیکی، گرجی، اوکراینی، چینی، ژاپنی ترجمه و چاپ و از آنها رونمایی شده است.

معاون رئیس جمهوری ترکمنستان در بخش دیگر گزارش خود اعلام کرد: «قرار است برای اولین بار«دایرَ‌ه المعارف مختومقلی فراغی» با استفاده از فناوری های نوین دیجیتال ایجاد شود که شامل تمام اطلاعات مربوط به شاعر خواهد بود. همچنین قرار است «دیوان مختومقلی فراغی» به صورت الکترونیک و چاپی فراهم گردد.»

وی افزود: «علاوه بر این قرار است اشعار این شاعر ترکمن به زبان های مختلف جهان ترجمه شود و پس از چاپ در مراسم مختلف معرفی شود و برای این منظور قرار است نمایشگاه های کتاب و جلسات خلاق فرهنگی و هنری نیز برگزار شود.»

گلدینیازاف افزود: طی برنامه ریزی با سازمان های بین المللی، قرار است میراث ادبی این فیلسوف و شاعر در سطح جهان معرفی شود. به همین منظور، یک کنفرانس علمی بین المللی در سال ۲۰۲۴ در عشق آباد برگزار خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری ترکمنستان در پایان گزارش خود از پیش نویس مصوبه دولت برای برگزاری و گرامیداشت سیصدمین سالگرد تولد مختومقلی فراغی در سطح جهانی خبر داد.

«قربانقلی بردی محمداُف» رئیس جمهوری ترکمنستان پس از استماع این گزارش، بر اهمیت استثنایی این کار تأکید کرد که به مطالعه دقیق میراث فرهنگی هزار ساله نیاکان ترکمن و نیز میراث ادبی مختومقلی فراغی به عنوان مروارید شناخته شده دنیای شعر و ادب جهان و بنیان گذار ادبیات کلاسیک ترکمن می انجامد..

رهبر ترکمنستان با اشاره به اهمیت این رویداد دستور داد ستاد سازماندهی و برگزاری مراسم و گرامیداشت ۳۰۰ امین سالگرد مختومقلی فراغی در سطح ملی و بین المللی تشکیل شود.

بردی محمداُف خاطر نشان کرد که هم اکنون در عشق آباد یک بنای یادبود و تندیس بزرگ مختومقلی فراغی در دامنه کوه کوپتداق(کوپتداغ) در دست ساخت می باشد و قرار است به نمادی دیگر از میراث غنی شاعر و دانشمند شهیر ترکمن تبدیل شود.

رئیس جمهوری ترکمنستان در ادامه تأکید کرد: «امروز می بینیم که با گذشت قرن ها، اشعار ماندگار فرزند بزرگ مردم ترکمن که خواهان عشق به سرزمین مادری، اتحاد و برادری بوده، اهمیت خود را از دست نداده است و در قلب هر شهروند ترکمن جای دارد.»

رئیس جمهوری ترکمنستان در پایان به اعضای دولت خود دستور داد که با ادای احترام به یاد مختومقلی فراغی، بزرگداشت ۳۰۰ امین سالگرد میلاد او را به بهترین شکل ممکن در سطح ملی و بین المللی با برنامه های متنوع  سازماندهی و برگزار کنند.

منبع: خبرگزاری دولتی ترکمنستان https://tdh.gov.tm/news/articles.aspx&article۲۵۷۷۶&cat۱۱

کد خبر 7654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =