در راستای رصد و انعکاس اهم اخبار علمی، فرهنکی و اجتماعی کشورگرجستان ؛ به پیوست گزارش " معرفی ساختارهای اداری حوزه نظارت بر اموردینی وحقوق بشر درگرجستان "برای استحضار و بهره برداری تقدیم حضور می گردد .

دفتر مدافع عمومی گرجستان

دفتر مدافع عمومی یک نهاد مجری قانون اساسی است که بر حفاظت از حقوق و آزادی های بشر در کشور گرجستان نظارت می کند، حقایق نقض این حقوق را آشکار می کند و بازگرداندن حقوق نقض شده به ذینفع را تسهیل می کند. مدافع عمومی وظیفه دارد به عنوان نماینده عموم مردم گرجستان، موارد نقض حقوق شهروندان در زمینه های حقوق بشر و آزادی های اساسی دینی ، آزادی عقیده ، اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی ، مدنی و سیاسی توسط دولت، مقامات یا نهادها و شرکت‌های مختلف دولتی را شناسایی، بررسی و رسیدگی نماید. مدافع عمومی گرجستان بر نهاد های زیر نظارت می کند:

· نهادهای دولتی

· نهادهای خودگردان محلی

· نهادهای عمومی

· مقامات دولتی

مدافع عمومی موارد زیر را رسیدگی می کند:

· تصمیمات نهادهای عمومی؛

· نقض حقوق و آزادی های بشر در هنگام بررسی پرونده ها در دادگاه ها؛

· نقض حقوق بازداشت شدگان، زندانیان یا افرادی که آزادی آنها به نحوی محدود یا سلب شده است؛

· انطباق اقدامات دولت با قانون اساسی گرجستان؛

· نظارت براقدامات تنظیم کننده همه پرسی ها و انتخابات

مدافع عمومی گرجستان مجاز است درخواست های نقض حقوق و آزادی های تضمین شده توسط قوانین گرجستان و همچنین توسط معاهدات و موافقت نامه های بین المللی را که گرجستان عضو آن است ، مورد بررسی قرار دهد. یکی دیگر از وظایف مهم مدافع عمومی گرجستان انجام فعالیت های آموزشی در زمینه حقوق و آزادی های بشر است.

دپارتمان های مدافع عمومی گرجستان بشرح زیر است :

· دپارتمان مکانیسم پیشگیری ملی

· دپارتمان برابری جنسیتی

· دپارتمان حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت

· دپارتمان وزارت دادگستری کیفری

· دپارتمان حمایت از حقوق مدنی ، سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی

· آکادمی حقوق بشر مدافع عمومی

· بخش تحلیلی مکانیسم مبارزه با تبعیض

· بخش خدمات شهروندی

· بخش پاسخگویی

· دپارتمان حقوق کودکان

· بخش روابط بین الملل ، مدیریت پروژه و آموزش مدنی

· بخش روابط عمومی و مدیران رویداد

· بخش آماری

· بخش دعاوی راهبردی

· بخش گرجستان شرقی

· بخش گرجستان غربی

· مشاوران ارشد مدافع عمومی

وب سایت رسمی: https://ombudsman.ge/eng

شورای ادیان مدافع عمومی گرجستان   

شورای ادیان مدافع عمومی گرجستان در ۲۱ ژوئن ۲۰۰۵ تأسیس شد. شورای ادیان بزرگترین مجمع گروه های مذهبی در گرجستان است. در حال حاضر ۳۲ گروه مذهبی را شامل می شود. اصول کلیدی کار شورا عبارتند از: ۱- حفاظت از آزادی مذهب ، ۲- ارتقای گفتگوی چند جانبه بین گروه های مذهبی ،۳- ترویج فضایی مبتنی بر مدارا و عادلانه ،۳-  گسترش فعالیت های هم زیستی مسالمت آمیز ،۴- تقسیم مسئولیت های اجتماعی و ترویج ادغام مدنی.  شورای ادیان ، از یک سو ، یک نهاد مشورتی برای مدافع عمومی است و از سوی دیگر ، با نهادهای مختلف دولتی ، رسانه ها و NGO ها همکاری می کند.

شورای ادیان با همکاری نهادهای مختلف، در طول این سال ها به موفقیت های متعددی دست یافته است ، از جمله معرفی قوانین موجود در مورد ثبت گروه های مذهبی و کاهش شرایط محدود کننده آزادی دین و مذهب در قانون اساسی گرجستان.

  فعالیت های شورا به طور مستقل توسط اعضای آن تعیین می شود. هیئت شوراهای دینی و مذهبی چالش های پیش روی جوامع دینی و راه های غلبه بر آنها را مورد بحث قرار می دهد. این شورا همچنین به دنبال پاسخگویی به مشکلات عمومی است و به صورت دوره ای توصیه هایی به مقامات دولتی و حاکمیتی ارائه می دهد.  تصمیمات در شورای ادیان از طریق بحث های دموکراتیک بر اساس برابری اعضاء اتخاذ می شود و  فعالیت های شورای ادیان توسط مرکز تحمل در دفتر مدافع عمومی هماهنگ می شود.

انستیتوی  تحمل و تنوع [۱](TDI) وابسته به شورای مدافع عمومی

موسسه تحمل و تنوع (TDI) در سال ۲۰۱۳ برای دستیابی به اهداف زیر تأسیس شد:

ü تقویت آزادی های مذهبی و مدارا در گرجستان.

ü تسهیل مشارکت مدنی ؛

ü ترویج چند فرهنگی ،

ü اصول سکولار و ایده حمایت از بی طرفی دولت در زمینه دین.

ü تقویت شبکه و گفتگوی سیاسی بین جوامع اقلیت مذهبی و دولت ؛

ü تقویت ظرفیت های سازمان های اقلیت دینی در زمینه حمایت و مقابله با تبعیض ؛

ü تحقیق و نظارت بر سیاست های دولت در زمینه حمایت از حقوق اقلیت ها.

https://www.tdi.ge/en

مرکز تحمل تحت حمایت مدافع عمومی گرجستان

مرکز تحمل تحت حمایت مدافع عمومی گرجستان از سال ۲۰۰۵ فعالیت خود را آغاز نموده و به صورت فعال در جهت توسعه فرهنگ مدارا و ایجاد محیطی برابر درگرجستان فعالیت می کند. این مرکز سهم بسزایی در حمایت از حقوق اقلیت های مذهبی و قومی دارد. در این راستا ، گفتگوی چند جانبه بین گروه های اکثریت و اقلیت را تسهیل می کند ، فعالیت های آموزشی انجام می دهد، موارد تبعیض و بیگانه هراسی را بر اساس مبانی مذهبی و قومی شناسایی می کند، روندها و مسائل سیستماتیک را در این زمینه مطالعه می کند و یکی از ساختار اصلی مرکز هماهنگی شوراهای اقلیت های مذهبی و قومی مدافع عمومی گرجستان محسوب می شود. شوراها فضایی هستند که در آن اقلیت های مذهبی و قومی این فرصت را دارند که در مورد موضوعاتی که برای آنها مهم است بحث و گفتگو کنند.درحال حاضر، شورای اقلیت های قومی حدود ۱۰۰ سازمان را که در مسائل اقلیت کارمی کنند گرد هم آورده است و شورای ادیان  تحت حمایت دفتر مدافع عمومی بیش از ۳۰ انجمن مذهبی را متحد می کند. شوراها نماینده بزرگترین مجامع مشورتی اقلیت امروز هستند. مرکز تحمل ، همراه با شورای اقلیت های قومی،سالانه بر برنامه اقدام دولت در زمینه تحمل و ادغام مدنی نظارت می کند ، بنابراین مشارکت اقلیت ها را در روند ادغام ملی ترویج می نماید.

مرکز تحمل به طور منظم فعالیتهای خود و شوراها و همچنین مسائل مربوط به اقلیتها را در وب سایت خود (پیوند www.tolerantoba.ge را ببینید) منتشر می کند. در این وب سایت ، همچنین مستندها و مقالاتی توسط مرکز تحمل در زمینه انواع مشکلات اقلیت ها ، سنت های فرهنگی و مسائل ادغام تدوین و منتشر می شود از جمله اقدامات این مرکز تدوین و انتشار دائره المعارف ادیان و قوم شناسی در گرجستان در سال ۲۰۰۸ می باشد که اولین تلاش در مقیاس وسیع برای نظام بندی تنوع مذهبی و قومی درگرجستان بود.  این کتابها تاریخ ، فرهنگ ، قوم نگاری ، سنت ها و زندگی مدرن همه گروه های قومی و انجمن های مذهبی در گرجستان را منعکس می کنند. مرکز تحمل مجله "همبستگی" را که شامل موضوعات مربوط به اقلیت های قومی و مذهبی و همچنین موضوعات مربوط به برابری اجتماعی ، حاکمیت قانون ، حقوق بشر و توسعه دموکراسی می باشد تهیه و منتشر می کند و همه نسخه های مجله ، و همچنین دانشنامه ها  در ارتباط با ادیان در گرجستان و قومیت ها در گرجستان ، در وب سایتwww.tolerantoba.ge موجود است. مرکز تحمل از سوی صندوق توسعه ملل متحد و آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده (USAID) پشتیبانی و تامین مالی می شود.

مرکز اطلاعات و اسناد حقوق بشر گرجستان

 سازمان غیردولتی مرکز حقوق بشر، مرکز اطلاعات و اسناد حقوق بشر (HRIDC) دردسامبر ۱۹۹۶ در تفلیس ، گرجستان تأسیس شد. فعالیت این مرکز ، بدون وابستگی سیاسی و مذهبی در زمینه حاکمیت قانون و صلح در گرجستان فعالیت می کند. مرکز حقوق بشر معتقد است که هر کس حق دارد از حقوق مدنی ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی خود به صورت آزادانه و بدون هیچ گونه تبعیض مطابق قوانین ملی و بین المللی استفاده کند. حفاظت و ارتقاء این حقوق و احترام به قانون ، پیش شرط های کلیدی برای ایجاد صلح و دموکراسی پایدار در گرجستان است. هدف مرکز اطلاعات و اسناد حقوق بشر افزایش احترام به حقوق بشر ، آزادی های اساسی و تسهیل روند ایجاد آن درگرجستان است. برای دستیابی به این هدف ، اطمینان از احترام مقامات به قانون و اصول شفافیت و تفکیک قوا ، حذف تبعیض در همه سطوح ، افزایش آگاهی و احترام به حقوق بشر در بین مردم گرجستان ضروری است.

اولویت مرکز اطلاعات و اسناد حقوق بشر بشرح زیر است :

 تقویت حاکمیت قانون از طریق :

·حمایت از هماهنگی قوانین ملی با استانداردهای بین المللی حقوق بشرونظارت بر اجرای آنها.

· افزایش آگاهی عمومی در مورد حقوق آنها و راهکارهای قانونی موجود/ سازوکارهای تحقق آنها.

· ارائه کمک حقوقی رایگان به افراد و گروه ها برای دفاع ازحقوق و آزادی های خود در سطح ملی ، منطقه ای و بین المللی.

·نظارت ، مستندسازی و گزارش نقض حقوق بشر.

 حمایت از آزادی بیان و رسانه  از طریق :

· حمایت از توسعه رسانه های مستقل.

· ترویج ایجاد محیط مساعد برای بیان آزاد.

· افزایش ظرفیت روزنامه نگاران و نمایندگان رسانه ها.

· ترویج و توسعه رسانه های جدید.

 ترویج برابری و مشارکت اجتماعی از طریق:

· مبارزه با تبعیض.

· حمایت از حقوق اقلیت ها و دیگر گروه های آسیب پذیر.

· ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان.

 حمایت از استقرار عدالت در جامعه از طریق :

· مستندسازی و گزارش نقض حقوق بشر در رابطه با درگیری های مسلحانه ؛

· ارتقاء مسئولیت پذیری در مورد نقض حقوق بشر.

· حمایت از اعاده و جبران خسارت.

· ایجاد اعتماد ، آشتی و ایجاد صلح.

· تقویت فرآیندهای دموکراتیک توسط:

· تقویت توسعه سازمان های جامعه مدنی از طریق ایجاد ظرفیت و ایجاد شبکه ؛

· تشویق مشارکت گروههای اجتماعی در فعالیتهای عمومی.

· ترویج انتخابات آزاد و عادلانه ، حکمرانی خوب و شفافیت.

 فعالیت ها :

· نظارت و مستندسازی نقض حقوق بشر در گرجستان.

· گزارش وضعیت حقوق بشر درگرجستان به اتحادیه اروپا، شورای اروپا، سازمان امنیت و همکاری در اروپا،سازمان ملل متحد،دادگاه جنایی بین المللی ونهادهای بین المللی دیگربه طور منظم.

· لابی و حمایت از اصلاحات قانون گذاری و سیاست گذاری دربرابر نهادهای ملی و بین المللی.

· رسیدگی به پرونده های نقض حقوق بشر از طریق مرکز کمک های حقوقی به صورت رایگان.

· افزایش آگاهی عمومی درمورد وضعیت حقوق بشر در گرجستان توسط مجله آنلاین دو زبانه -آنلاین در www.HumanRights.ge و پورتال تصویری www.hide.tv

· ایجاد ارتباط بین سازمان های حقوق بشری در سطح  ملی و منطقه ای.

· شبکه مدافعان حقوق بشر قفقاز جنوبی

شبکه مدافعان حقوق بشر قفقاز جنوبی ۳۰ سازمان مردم نهاد حقوق بشر را در ارمنستان ، آذربایجان و گرجستان متحد می کند. این شبکه به دنبال تسهیل ایجاد محیط امن تر و توانمندتر برای مدافعان حقوق بشر در قفقاز جنوبی و تقویت صدای آنها در منطقه و بین المللی است.این شبکه به مدافعان حقوق بشر در معرض خطر ، حمایت حقوقی،روانی،پزشکی و مالی ارائه می دهد.سیاست ها، محیط های حقوقی و امنیتی را تحت تاثیر قرار می دهد و برای مدافعان و سازمان های غیردولتی بستر منطقه ای برای لابی مشترک در ارتباط با نهادهای ملی و بین المللی فراهم می کند.

 مرکز اطلاعات و اسناد حقوق بشر توسط سازمانهای زیر پشتیبانی می شود:

کمیسیون اروپا ؛ وزارت امور خارجه سلطنتی نروژ ؛ کمیته نروژی هلسینکی ؛ بنیاد ملی برای دموکراسی (NED) ، ایالات متحده ؛ صندوق دریایی سیاه ، صندوق مارشال آلمان ،ایالات متحده و هلند ؛ شورای اروپا ؛ صندوق حقوق بشر نروژی ؛ سفارت کانادا ؛ آژانس توسعه و همکاری سوئیس (SDC) ؛ ماموریت سازمان امنیت و همکاری اروپا در گرجستان ؛ بنیاد مشارکت اوراسیا ؛ بنیاد جامعه باز گرجستان ؛ یونیسف ؛ روابط اقتصادی بین المللی و همکاری توسعه (YDAS-Hellenic Aid)-دبیرخانه عمومی وزارت امور خارجه یونان (یونان) ؛ بنیاد فردریش ایبرت ؛ موسسه جامعه باز (OSI ، بوداپست) ؛ بانک جهانی ؛ سفارت سوئیس در گرجستان ؛ سفارت پادشاهی هلند در گرجستان ؛ سفارت لیتوانی ؛ شورای وزیران نوردیک/بنیاد خانه حقوق بشر ؛ CICC ؛ بنیاد ابیلیس ؛ نیروی صلح بدون خشونت ؛ اصلاحات کیفری بین المللی ؛ گروه حقوق اقلیت بین المللی ؛ موسسه سوئد ؛ ائتلاف اسلو در آزادی دین یا عقیده ؛

http: //www.hridc.org

آژانس دولتی امور ادیان 

آژانس دولتی امور ادیان[۲] (از این پس آژانس نامیده می شود) در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و زیر نظر مستقیم نخست وزیر گرجستان فعالیت می کند. در سیستم دولتی ، آژانس اصلی ترین نهاد مسئول ترویج آزادی دینی است. تأسیس این آژانس با وجود تعدادی از سازمان های حقوق بشری و سازمان های مذهبی ، با تردید روبرو شده است، شبهات مربوط به تاسیس آژانس با این واقعیت تشدید شد که آژانس بدون مشورت و دریافت توصیه های مناسب از سوی سازمان های مذهبی و فعالان حقوق بشر راه اندازی شد. لذا آژانس نمی تواند  نیازها و نگرانی های آنها را در نظر بگیرد. اگرچه ، در نگاه اول ، این آژانس دارای یک وظیفه مشورتی است ، ولی در عمل این آژانس توصیه ها و دیدگاه های مترقی بر اساس حقوق بشر را به دولت و پارلمان ارائه نداده که منجر به تغییر مثبت در قوانین و سیاست آزادی دین شود. با این حال ، فراتر از وظیفه مشاوره ، گاهی اوقات آژانس مستقیماً در حل و مدیریت مسائل مذهبی و مالی مشارکت دارد و بخش مهمی از کار آژانس مدیریت بودجه چهار سازمان مذهبی اقلیت (مانند مسلمانان ، ارمنی ها ،کاتولیک ها و یهودیان) و نظارت بر عملکرد کمیسیون املاک و مالی جوامع دینی گرجستان است.

کمیسیون اروپایی علیه نژادپرستی و عدم تحمل (ECRI)[۳]

کمیسیون اروپایی علیه نژادپرستی و عدم تحمل (ECRI) یک نهاد منحصر به فرد برای نظارت بر حقوق بشر است که در زمینه مسائل مربوط به مبارزه با نژادپرستی ، تبعیض (بر اساس "نژاد" ، منشأ قومی/ملی ، رنگ ، شهروندی ، دین ، زبان ، تخصص دارد. گرایش جنسی ، هویت جنسیتی و ویژگی های جنسیتی) ، بیگانه هراسی ، یهودستیزی و عدم تحمل در اروپا ؛ گزارش هایی را تهیه کرده و توصیه هایی به کشورهای عضو ارائه می دهد. در اول مارس ۲۰۱۶ ، کمیسیون اروپایی اتحادیه اروپا علیه نژادپرستی و عدم تحمل (ECRI) نگرانی های جدی در مورد آژانس دولتی امور مذهبی گرجستان را مطرح کرد و توصیه کرد که "مقامات گرجستان باید حمایت از شورای ادیان تحت حمایت مدافع عمومی را به طور خاص  توسط مقامات آژانس دولتی تازه تأسیس شده برای امور ادیان را تضمین کنند تا با شورای ادیان همکاری کند و از تخصص و توصیه های شورا استفاده کند . در ۵ مارس  ۲۰۱۹  مجدداً این کمیسیون اظهار داشت که " توصیه های این کمیسیون در خصوص عدم دخالت آژانس دولتی در مسائل مذهبی و ضرورت همکاری با شورای ادیان دفتر مدافع عمومی ، جدی گرفته نشده و هیچ گونه اقدام جدی برای همکاری با شورای ادیان صورت نگرفته است.


[۱] Tolerance and Diversity Institute (TDI)

[۲] . State Agency for Religious Affairs

[۳] The European Commission against Racism and Intolerance (ECRI)

کد خبر 8044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =